TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Čempionai keičiasi, karalius lieka

2007 10 20 0:00
"Formulės 1" karalius su žmona Slavica.
AFP/Scanpix nuotrauka

Sekmadienį paaiškės šių metų "Formulės-1" čempionas. Ir nesvarbu, kas laimės Brazilijoje vyksiančias paskutines metų lenktynes - ispanas Fernando Alonso ar britas Lewisas Hamiltonas, didžiausiu laimėtoju save laikys Bernie Ecclestone'as, pavertęs bolidų lenktynes pasauliniu verslu ir iš to susižėręs milijardus.

Bernie Ecclestone'as ne toks garsus kaip Michaelis Schumacheris, Fernando Alonso ar Lewisas Hamiltonas, tačiau būtent jis yra tikrasis "Formulės-1" karalius. Jaunystėje žavėjęsis motociklais ir pardavinėjęs jų atsargines dalis, vėliau pats dalyvavęs automobilių "Grand Prix" varžybose, bet pamatęs, kad nepadarys lenktynininko karjeros, B.Ecclestone'as nutarė paversti lenktynes pelningu verslu ir dabar visam pasauliui diktuoja šios sporto šakos sąlygas. Jis sugebėjo ne tik pats užsidirbti milijardus, bet pavertė milijardieriais ir keliolika savo partnerių.

Vienas turtingiausių žmonių

Disponuodamas 2,5 mlrd. svarų sterlingų turtu 2003 metais B.Ecclestone'as buvo trečias turtingiausių britų sąraše. Pernai jis užėmė 13 vietą, nes jo turtas kiek sumažėjo (iki 2,243 mlrd. svarų). Be to, jo pajamos kasmet didėjo taip sparčiai, kad jį lenkė tik didžiausi prekybos tinklai. Dabar B.Ecclestone'as yra mažiausiai keturis kartus turtingesnis už kitas britų garsenybes - eksbitlą Paulą McCartney ir futbolininką Davidą Backhamą.

Tačiau B.Ecclestone'as ir dabar nesiilsi ant laurų, didžiuodamasis, kad paprastas automobilių lenktynes pavertė pasauliniu verslu. Juk iki jo vieni tiesė autodromus, kiti rengė lenktynes, treti konstravo galingas mašinas, ketvirti rūpinosi jų technine priežiūra ir t. t. Sumanusis britas nutarė suvienyti visų jėgas, kartu įtraukdamas ir reklamos verslą bei žiniasklaidą. Dabar B.Ecclestone'as didžiausias pajamas gauna už tai, kad "Formulė-1" transliuojama per televiziją. Bolidų lenktynės yra trečias pagal žiūrimumą sporto renginys po olimpinių žaidynių ir pasaulio futbolo čempionatų.

Vis dėlto, kai "Formulės-1" pasaulį sukrečia koks nors skandalas, B.Ecclestone'as tampa kritikos objektu ir pasigirsta raginimų trauktis. Į tai jis dažniausiai atsako: "Nesitikėkite, kad paskirsiu įpėdinį. Patys jį susirasite, kai manęs meliks. Aš pasitraukčiau tik tada, jei "Formulė-1" liautųsi gyvavus, o tai beveik neįmanoma."

B.Ecclestone'as įvaldė paprastą, bet patikimą būdą bendrauti su oponentais - jis juos paprasčiausiai paperka. Kai 2003 metais tokios garsios komandos kaip "Ford", BMW ir "Renault" pagrasino, kad pasitrauks iš "Formulės-1", Bernie papirko jas pažadėdamas didžiausias pajamas iš televizijos transliacijų, drauge suteikdamas teisę vetuoti savo sprendimus. Tiesa, ne visus.

Pasauliniai užmojai

B.Ecllestone'as užkrėtė "Formule" ne tik Europą, bet ir Kiniją, Braziliją, Jungtines Valstijas. Bernie "cirku" susižavėjo net tokios valstybės kaip Turkija, Bahreinas, Pietų Korėja. Sunkiausia jam buvo įeiti į JAV rinką, užtat nuo tada, kai lenktynės imtos rengti ir Indianapolyje, jas kaskart stebi ne mažiau kaip 350 tūkst. televizijos žiūrovų. Norinčiųjų prisidėti prie šio verslo dabar netrūksta. Ir tai suprantama, nes "Formulė-1" - ne vien poligonas išbandyti naujausias technologijas, bet ir svaiginantis pelnas iš klestinčio reklamos verslo. Per lenktynių transliacijas reklamuojami net tokie produktai, kuriuos reklamuoti daugelyje valstybių uždrausta, pavyzdžiui, gaminiai iš titano ir alkoholis.

Todėl B.Ecclestone'as nerodė nepasitenkinimo net tada, kai septynerius metus iš eilės "Formulėje-1" karaliavo Michaelis Schumacheris ir "Ferrari". Į klausimą, ar vokiečio pergalės neatima svarbiausio šio sporto žavesio - netikėtumo, Bernie atsakydavo: "Bet kurioje sporto šakoje puiku turėti ryškią žvaigždę."

B.Ecclestone'as, kuris pats save laiko nepakeičiamu, labai mėgsta keisti senas žvaigždes naujomis. Be suomio K.Raikkoneno, jis palaikė ispaną Fernando Alonso, norėjo, kad laimėtų ne tik M.Schumacheris, bet ir jo jaunesnysis brolis Ralfas. B.Ecclenstone'as kasmet kviečia tūkstančius lenktynininkų varžytis žemesnėje "Formulė-3" lygoje, tikėdamasis, kad kitais metais tarp jų atsiras bent 10 naujų garsenybių.

Tragedija trasoje

Dabartinis "Formulės-1" karalius ir pats karjerą pradėjo žemesnėje lygoje. Tačiau pamatęs, kad lenktynininko karjeros nepadarys ir posūkyje išlėkęs iš trasos, nutarė tapti tada sėkmingai lenktyniavusių Stiuarto Lewiso-Ewanso ir Jocheno Rindto vadybininku. Tačiau abu jie žuvo. Kai 1970 metais sprogus varikliui smarkiai apdegė ir po šešių dienų mirė J.Rindtas, B.Ecclestone'as buvo taip sukrėstas, kad norėjo viską mesti. Tačiau jau 1972 metais jis nusipirko komandą "Brabham", paskui ją užstatė, kad galėtų perimti britų lenktynių trasas. Komandos jam mokėjo už lenktynių organizavimą ir derybas su kitų lenktynių trasų savininkais. Tada kiekvienas darė ką išmanė, komandos viskuo nesirūpino ir nesistengė dalyvauti visose varžybose, net pačiose didžiausiose. B.Ecclestone'as nutarė tai pakeisti.

Jis sugalvojo išnaudoti šių lenktynių dramatizmą, nes trasose nuolat pasitaikydavo nelaimingų atsitikimų ir žūdavo net patys geriausi lenktynininkai (garsiausias brazilas Ayrtonas Senna žuvo 1998 metais). Būtent dėl to lenktynes labai norėdavo transliuoti televizijos. Teisė leisti transliuoti varžybas priklausė Paryžiuje įsikūrusiai Tarptautinei automobilių federacijai. B.Ecclestone'ui prireikė net trejų metų (1978-1981), kad ją perimtų į savo rankas. Tai padaryti nebuvo lengva, nes dalis komandų rėmė federaciją ir pagrasino boikotuoti varžybas. Pagaliau buvo pasirašyta vadinamoji sutartis "Concorde Agreement", kurios galiojimo laikas baigiasi 2008 metais. B.Ecclestone'as pripažino federacijos viršenybę, tačiau gavo išskirtinę teisę pasirašyti sutartis su televizijos kanalais, rengti lenktynes ir nustatyti premijų dydį. Dar daugiau - jis tapo Tarptautinės automobilių federacijos viceprezidentu.

Nuo tada B.Ecclestone'as perveda federacijai 30 proc. pajamų, gautų iš televizijos, o likusi dalis padalijama tarp komandų ir lenktynininkų. Tokios Bernie politikos rezultatas visiems naudingas - beveik visi komandų savininkai tapo milijardieriais.

Derybų meistras

B.Ecclestone'as yra įsikūręs Šveicarijos kurorte Gštade, o 2004 metais nutaręs parduoti savo rezidenciją Londone, kurioje niekada negyveno, plieno magnatui Lakshmi Mittalui, gavo 57,2 mln. svarų sterlingų (šį rekordą Londone sumušė tik Romanas Abramovičius).

Net ir sulaukęs 76 metų, B.Ecclestone'as tebėra energingas, greitas, kupinas naujų sumanymų ir vis dar turi neįtikėtiną atmintį. Jo veiklumas nesumažėjo ir po to, kai 1999 metais jam buvo padaryta širdies operacija. Jis teberemia valdžioje esančias politines partijas, nors kartais dėl to kyla nesusipratimų. Pavyzdžiui, po to, kai 1997 metais jis paskyrė leiboristams milijoną svarų, leiboristų vyriausybė leido tabako kompanijoms remti "Formulę-1". Tačiau kilus skandalui partija grąžino pinigus milijardieriui.

B.Ecclestone'as tebelaikomas ir nepralenkiamu derybų meistru - dažniausiai jis pasiekia susitarimą greičiau nei per pusvalandį.

Reikia moterų

Prieš kelerius metus B.Ecclestone'ui šovė į galvą mintis, kad reikėtų į geriausių pasaulio lenktynininkų grupę įtraukti moterų. Jis norėjo, kad lenktynininkė vairuotų kaip M.Schumacheris, o atrodytų kaip Naomi Ccampbell. Ir moterų "Formulėje-1" atsirado, net Iranas turi puikią lenktynininkę. 2005 metais B.Ecclestone'as labiausiai gyrė Danicą Patrick, kuri Indianapolyje finišavo ketvirta. "Nuostabu. Ji turbūt ir pati to nesitikėjo. Žinote, būtų dar puikiau, jei moterys lenktyniautų vilkėdamos baltai", - sakė jis.

B.Ecclestone'as niekada nebuvo abejingas moterų grožiui. Į žmonas jis paėmė kroatę Slavicą Radič, buvusią Giorgio Armani manekenę. Jam buvo nė motais, kad Slavica 28 metais jaunesnė ir 1,88 metro ūgio, t. y gerokai už į jį aukštesnė. Jie abu užaugino dvi dukras, kurios puikiai kalba kroatiškai.

Šiemet B.Ecclestone'ui dar parūpo ir futbolas. Liepą jis paskelbė, kad ketina derėtis dėl futbolo klubo "Arsenal" pirkimo, tačiau rugsėjį kartu su garsiuoju "Formulės-1" vadybininku Flavio Briatore įsigijo klubą "Gueen Park Rangers".

Šiaip ar taip, šių dviejų vyrų didžiausias pomėgis tebėra greiti automobiliai ir sekmadienį Brazilijoje jiedu stebės, kas pagaliau taps "Formulės-1" čempionu. Labiausiai B.Ecclestone'as džiaugiasi, kad šiemet pavyko išsaugoti intrigą iki galo - nugalėtoją lems pačios paskutinės metų lenktynės.

Parengė Rima KRUPENKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"