TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Informacinio karo nelaimi nė viena šalis

2015 09 17 6:00
Siekdamos užkirsti kelią Kremliaus propagandai, Baltijos šalys ypač atidžiai stebi tokius Rusijos televizijos kanalus kaip "Pervyj Baltijskij" (PBK), transliuojančius savo turinį rusų kalba.   Reuters/Scanpix nuotrauka

Rusija deda daug pastangų, kad laimėtų informacinį karą su Vakarais, tačiau Kremliaus laimėjimai šioje srityje ne tokie jau ir dideli. Kita vertus, to pakanka plauti smegenis auditorijai posovietinėje erdvėje.

Beveik dešimtmetį Kremlius stengėsi užkariauti pasaulio auditorijos širdis ir protus per svarbiausią savo tarptautinį transliuotoją RT (anksčiau vadinosi "Russia Today"). 2014 metais pratrūkus karui Ukrainoje Maskva dar labiau sustiprino šias pastangas. O dabar ir Vakarų žiniasklaida bei vyriausybinės organizacijos nusprendė, kad ir joms metas pasiekti rusakalbius.

Praėjusią savaitę BBC paskelbė planus įsteigti naują palydovinę televiziją rusų kalba. Tuo pat metu Europos išorės veiksmų tarnyba irgi rengiasi įsteigti kovos su propaganda padalinį, skirtą rusakalbiams Europos Sąjungoje (ES) ir kitur Rytų Europoje. Europos Parlamentas dar sausį priėmė rezoliuciją, kurioje paragino ES sukurti "komunikacijos strategiją Rusijos propagandos kampanijai atremti". Daugiau dėmesio Rusijai skiria Vokietijos ir JAV finansuojami tarptautiniai transliuotojai "Deutsche Welle" bei "Laisvės" radijas, taip pat ir iš dalies ES finansuojamas "Euronews" kanalas.

Vis dėlto kol kas nematyti, kad pastangos paveikti nuomonę priešiškoje žiniasklaidos sferoje būtų davusios kokių nors apčiuopiamų rezultatų.

Padidino finansavimą

2015 metais Rusija labai padidino RT finansavimą - kanalo biudžetas padidėjo 75 proc., iki 20,8 mlrd. rublių (maždaug 300 mln. dolerių). Dar viena Kremliaus tarptautinės žiniasklaidos atšaka naujienų agentūra "Rossija segodnia" gauna maždaug 89 mln. dolerių ekvivalentą rubliais.

Finansavimas pirmiausia padidintas tam, kad būtų kompensuotas pastarojo meto rublio nuvertėjimas. Bet tai rodo ir Kremliaus dėmesį tarptautinėms savo žiniasklaidos priemonėms. Šiems transliuotojams dabar tenka 34 proc. visų valdžios išlaidų žiniasklaidai (prieš metus buvo 23 proc.).

2013 metais RT būstinėje apsilankęs Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas gyrė kanalą už sėkmę laužant "anglų saksų monopolį" tarptautinės žiniasklaidos rinkoje. Nėra jokių patikimų duomenų, kokią auditoriją pasaulyje turi RT, tačiau kai kurie turimi duomenys verčia smarkiai abejoti V. Putino žodžiais.

Jungtinės Karalystės transliuotojų auditorijos tyrimų valdybos (BARB) duomenys rodo, kad rugpjūtį RT per savaitę vidutiniškai žiūrėjo maždaug 450 tūkst. žiūrovų, arba 0,8 proc. visos auditorijos. Tai maždaug 100 tūkst. mažiau nei 2012 metų birželį, kai BARB pradėjo skelbti duomenis apie RT.

Maža to, RT pralaimi svarbiausiam savo tarptautiniam varžovui - kanalui anglų kalba "Al-Jazeera English", nors 2012 metų birželį populiarumu jį šiek tiek lenkė. Dabar RT auditorija yra daugiau nei perpus mažesnė už Katarui priklausančios televizijos.

Politikos nežiūri

Socialiniuose tinkluose paveikslas šiek tiek kitoks. Tviteryje ir feisbuke RT lenkia tokie tarptautiniai milžinai kaip "BBC News" ir CNN, bet "YouTube" Kremliaus kanalas yra akivaizdus rinkos lyderis, turintis daugiau kaip 1,5 mln. prenumeratorių ir bemaž 1,5 mlrd. žiūrovų. Tačiau ką "YouTube" žiūrovai dažniausiai žiūri per RT?

Kur kas labiau nei bet kurie kiti tarptautiniai transliuotojai, RT sutraukia didelius žiūrovų skaičius filmuotomis nelaimių naujienomis, kur žurnalistų indėlis labai menkas. Galima sakyti, kad į šią kategoriją patenka visi iš 20 žiūrimiausių per pagrindinį "YouTube" kanalą (turintį maždaug 300 mln. žiūrovų) siužetų. Vaizdo medžiaga apie svarbiausius politinius įvykius pritraukia kur kas mažiau žiūrovų. Tik saujelę iš 100 žiūrimiausių siužetų galima priskirti "politiniams" ir nė vienas jų nėra apie Ukrainą.

Tiesia kelią intervencijai

Tačiau RT ir "Rossija Segodnia" jokiu būdu nėra vienintelės užsienyje veikiančios Kremliaus žiniasklaidos priemonės. Pagrindiniai valstybiniai Rusijos televizijos kanalai turi savo tarptautines versijas, kuriose gausu pramogų ir emocijomis nuspalvintų žinių. Tokiomis programomis Rusija ypač stengėsi paveikti visuomenės nuomonę prieš įsiveržimą į Ukrainą. Baiminamasi, kad tokie valstybiniai kanalai gali nutiesti kelią Rusijos intervencijai ir kitur, pavyzdžiui, į Baltijos šalis, kur jie turi vidutiniškai 25 proc. auditorijos, nes visose trijose Baltijos valstybėse yra didelės rusakalbių etninės mažumos.

Susirūpinimą kelią ir Kremliui tarnaujantys komentarai, skleidžiami socialiniuose tinkluose. Daug rašoma ir kalbama apie tai, kad juos platina Rusijos valdžios apmokami "troliai".

Lietuva ir Latvija į Rusijos televizijų keliamą grėsmę atsakė griežtindamos reguliavimą bei laikinai uždrausdamos kai kuriuos kanalus. Estija rengiasi pati paleisti naują televizijos kanalą, skirtą 350 tūkst. rusakalbių, kurie sudaro beveik 30 proc. šalies gyventojų. Tačiau kažin ar ši televizija turės didelį poveikį, finansavimu negalėdama varžytis su savo konkurentais Rusijos kanalais.

Vakarų transliuotojai taip pat niekaip neveikia nuomonių Rusijoje. Neseniai atliktas tyrimas parodė, kad 45 proc. rusų pritaria užsienio žiniasklaidos cenzūrai. Vos 2 proc. apklaustųjų įvardijo užsienio žiniasklaidos priemones kaip savo pagrindinį informacijos šaltinį.

BBC, LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"