TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Islame moterys - atstumtoji lytis

2010 09 22 0:00
Viešas moterų plakimas - populiari bausmė Indozezijoje.
Užsienio spaudos nuotrauka

"Vyrai viršesni už moteris, nes taip lėmė Alachas", skelbia Koranas. Todėl musulmonėms taikoma archainė prievarta ir bausmės.

Pasaulį nuolat šokiruoja iš musulmonų šalių sklindančios žinios apie išplaktas nusidėjėles, subombarduotas mergaičių mokyklas, išprievartautas mergaites nuotakas, apie gražuoles žmonas, kurioms vyras nupjovė nosį ar ausis. Irane mirties laukia 42 metų dviejų vaikų motina, ji turėtų būti mirtinai užmėtyta akmenimis už tariamą santuokinę neištikimybę. Žinoma, moterys patiria smurtą ne tik musulmonų bendruomenėse, bet niekur kitur šis reiškinys nėra toks dažnas ir pagrįstas religija.

17-metė Chaand Bibi Šiaurės Vakarų Pakistano Svato slėnio kaimelyje viešai išplakta rimbu. Talibano atstovas skyrė jai 34 rimbo kirčių bausmę už tai, kad liko viena namuose su svetimu vyru, t. y. kaimynu elektriku, atėjusiu pataisyti kažkokio prietaiso. Vėliau Chaand buvo priversta ištekėti už elektriko.

13-metė Ilham al-Assi iš nedidelės Jemeno gyvenvietės buvo ištekinta per prievartą, mat jos brolis susitarė su draugu vesti vienas kito seseris ir taip nemokėti išpirkos už nuotakas. Kai po vestuvių trylikametė visomis išgalėmis gynėsi nenorėdama miegoti su savo vyru, padrąsintas mergaitės motinos, jis ją pririšo prie lovos ir išprievartavo. Kitą dieną negalinčią vaikščioti mergaitę teko vežti į kliniką, kur jai nustatytas makšties plyšimas. Gydytoja nurodė vyrui mergaitės neliesti dešimt dienų. Bet šis nusprendė išvaryti jaunąją žmoną "apsėdusias piktąsias dvasias" ir kitą dieną motina rado dukterį be sąmonės. Netrukus 13-metė mirė dėl vidinio kraujavimo, skrodimas parodė, kad ir tiesioji žarna buvo sužalota. "Ji atrodė tarsi paskersta", - aimanavo motina.

Fatva filmų kūrėjai

Prieš metus Pakistano laikraštis rašė, kad Samaros Minallah "ieško dešimt savižudžių žudikų". Nuo tada ši filmų autorė, dviejų vaikų motina, garsaus advokato žmona, slapstosi, nes nenori palikti tėvynės. Prieš kelias savaites keturi konservatyvūs dvasininkai per didžiausią Pakistano satelitinės televizijos kanalą "Geo TV" paskelbė jai fatvą: "Išplakti ir pakarti, nes apdrabstė purvais mūsų religiją." Visa tai todėl, kad balandį Samarah gavo dviejų minučių trukmės Chaand Bibi nuplakimo vaizdo įrašą ir perdavė jį žiniasklaidai.

Pakistane kilo neregėta nepasitenkinimo banga. Šimtai musulmonų, tarp jų nemažai moterų, išėjo į gatves dalyvauti demonstracijoje prieš talibaną ir jo dogmas - pirmą kartą po ilgų teroro "islamo vardan" metų. Samarah tiesioginiame eteryje privertė telefonu aiškintis talibano atstovą. "Kur keturi liudytojai, pagal šariatą turintys liudyti matę ją sanguliaujant? Ar buvo nuosprendį skiriantis teismas? Kodėl moteris buvo pažeminta viešai? Kas tai per religija, kurios vardu jūs teisiate?" - klausė ji.

Pakistaniečiai skilo į dvi stovyklas. Po kelių savaičių Pakistano kariuomenė pradėjo žygį prieš talibaną Svato slėnyje. Tai Samarah pradėto žygio prieš moterims priešiškus klerikalus, užsispyrusius patriarchus ir nusistovėjusias tradicijas pasekmė.

Viena islamo tradicijų - mergaitę, kaip namų ir sekso vergę, perduoti priešiškai šeimai, siekiant nutraukti kraujo vendetą. Nuo tokio likimo Samarah apsaugojo daugiau nei 60 moterų. Kovodama ji naudoja pritrenkiamą ginklą - Koraną. Filmų kūrėja, baigusi Kembridžo universitetą, mano: "Mes, moterys, galime laimėti tik skaitydamos ir suprasdamos Koraną. Jei stosiu prieš genties tarybą ir imsiu kalbėti apie Jungtinių Tautų žmogaus teisių konvenciją, niekas neklausys. Kad mane suprastų paprasti žmonės, turiu kalbėti islamo kalba."

Ginklas - Koranas

Persekiojama bei koneveikiama ir egiptietė Ithar al-Katatney. Ši 22 metų televizijos diktorė, laikoma viena ryškiausių naujosios kartos asmenybių, neklauso nei Vakarų moterų teisių gynėjų, nei religinių fanatikų. Ji turi tvirtą, žiniomis pagrįstą nuomonę ir ją gina. Studijuodama Jemene Koraną, Ithar atrado islamo ištakas, sura po suros išsiaiškino tiesas ir teigia suvokusi tikėjimo esmę. Ithar doroja kritikus jų pačių ginklais: Saudo Arabijoje neleidžiama moterims vairuoti automobilio; tegu draudėjai parodo, kurioje suroje

apie tai kalbama. "Mano islamas - gailestingo Dievo religija. Pranašas Mahometas, tebūnie palaimintas jo vardas, moterims suteikė jo metui, VII amžiui, negirdėtų teisių", - aiškina Ithar, vadindama Mahometą pirmuoju moterų teisių gynėju, nes jis suteikė moterims teisę į savas pajamas, palikimą, skyrybas, teisę kreiptis į teismą. Tačiau Egipte taip mąsto tik mažuma, nes keturios iš penkių moterų įsitikinusios, kad vyras turi teisę mušti nepaklusnią žmoną. Šimtmečius skelbiama, kad vyrai viršesni už moteris.

Korano suroje 4,34 suteikiama teisė sudrausminti žmoną. Ką reiškia "drausminimas", ar tai gali būti fizinis smurtas, jau ginčijasi visų islamo šalių religijos teoretikai. Saudo Arabija dosniai remia palydovinę televiziją, propaguojančią konservatyvųjį islamą - vahabizmą, draudžiantį viską, ko aiškiai neleidžia Koranas ir kas gali daryti tikintiesiems blogą įtaką. Ilgą laiką buvo manoma, kad blogą įtaką daro muzika ir televizija. Vahabitai įsitikinę, jog Dievui priimtiniausias varganas Arabijos dykumų gyventojų gyvenimas. Jie fanatiškai reikalauja pažodžiui laikytis Korano nurodymų ir nepripažįsta jokių interpretacijų.

Šios Saudo Arabijos propagandos įtaka pastebima ir Egipto gatvėse. Reta musulmonė išeina iš namų be galvos apdangalo, daugėja apsimuturiavusių nuo galvos iki kojų moterų. Griežta apranga atspindi teiginį, esą moters kūnas ir veidas sužadina fitną, t. y. sukelia chaosą ir anarchiją musulmonų bendruomenėje, todėl moteriškumas islame laikomas grėsme. Ši ideologija skelbia, kad vyrai yra hormonų belaisviai, todėl juos privalu saugoti nuo nešvarių potraukių... įvyniojant moteris į kelių metrų ilgio audinį.

Sudane nuplakamos moterys, mūvinčios kelnes, nes per kelnes galima įžvelgti kojų kontūrus. Būtent todėl moterys jaučiasi saugesnės savo vilnijančiuose apdaruose. Ir nors Egipte vis daugiau moterų dangstosi, vis vien daugėja smurto. Neseniai Kairo metro atsirado tik moterims skirti vagonai, kad jos būtų apsaugotos nuo rankoms valią duodančių vyrų.

Korano žinovas Nasras Hamidas Abu Zaidas teigia: "Jaučiuosi blogai žinodamas, jog moterys mano privalančios slėpti savo grožį, kad galėčiau tvardytis." Šis egiptietis įsitikinęs, kad jo tėvynėje vėl sustiprėjo daugiau nei tūkstantį metų trunkanti kova tarp genčių ir miesto islamo, t. y. kova tarp užkietėjusių tradicijų ir atvirumo naujovėms.

Kovos objektas - moterų vieta musulmonų bendruomenėje

Pernai malaizijietė Kartika Sari Adewis Sjukarno pakliuvo į patį islamistinių provincijos garsenybių ir šalies vyriausybės jėgų mūšio akivarą. Kartika dirbo Singapūro ligoninėje ir sumanė aplankyti savo tėvus Malaizijoje. Prieš kelionę į gimtąjį kaimą viešbučio bare ji nutarė išgerti alaus su draugais nemusulmonais. Nespėjus nuryti pirmojo gurkšnio įsiveržė vietos religinė policija ir Kartiką suėmė, nes Malaizijoje musulmonams draudžiama gerti alkoholį. Paaiškėjus, kad mergina dar dirbo ir modeliu, skandalas pasiekė apogėjų. Šariato teisėjai nuteisė ją išplakti rimbais.

Malaizija pateko į keblią padėtį, nes nori atrodyti draugiška turistams. Šalies įstatymai draudžia moterų fizines bausmes, bet Pahango provincijoje musulmonėms gali būti taikomi ir šariato įstatymai. Visam pasauliui ėmus protestuoti, kelis mėnesius bausmė nebuvo vykdoma. Per tą laiką Kartika prarado darbą Singapūre, su ja išsiskyrė vyras. Galiausiai, sosto įpėdinis suteikė jai audienciją ir malonę - vietoj nuplakimo ji turėjo dirbti visuomenei naudingą darbą.

Tuo tarpu provincijos islamistai išplakė ne vieną moterį. Taip Malaizijoje įsiplieskė šaltasis karas, būdingas daugumai už moterų teises pasisakančių islamo valstybių. Remdamasi Koranu teisinės pagalbos organizacija "Islamo seserys" įrodė, kad bausmės yra neteisingos, o nuosprendžiai klaidingi. Savo ruožtu Pahango aktyvistai iškėlė "seserims" 50 bylų. Moterų organizacijos nesitraukia - jos jau dvejus metus 48 šalyse kuria naują, šiuolaikinę civilinę ir šeimos teisę šariato pagrindu. Tai tiesioginis patriarchalinių Korano aiškinimų puolimas, vyrų diktato puolimas.

Priešingai nei tvirtina radikalai, šventųjų raštų naujas interpretavimas yra daugiau nei tūkstančio metų senumo islamo teisės mokyklų tradicija. Kiekvienas amžius tradicijas interpretavo savaip, be to, dažniausiai vadovaudamasis visuomenės kultūros normomis. Religija, kultūra ir politika neatskiriami, todėl moterų gyvenimas įvairiose islamo valstybėse labai skiriasi.

Afganistano ir Pakistano radikalai mergaičių mokyklas laiko prieštaraujančiu islamui reiškiniu ir jas degina. Tuo tarpu Irano Islamo Respublikoje universitetus baigia daugiau merginų nei vaikinų. Studentės ir studentai sėdi tose pačiose auditorijose, priešingai nei Jemene, kur pagrindinėse salėse skaitomos paskaitos transliuojamos į moterų poskyrį.

Turkijos moterys gali balsuoti nuo 1930 metų, t. y. jos šią teisę gavo penkiolika metų anksčiau nei ispanės ar prancūzės. Paskutinis tarp musulmonų šalių moterims teisę balsuoti suteikė Kuveitas 2005 metais. Saudo Arabija vienintelė pasaulyje valstybė, kurioje moterims neleidžiama vairuoti automobilio, bet jos gali būti ministrės ar keleivinių lėktuvų pilotės. Malaizijoje ir Indonezijoje susilpnėjus centrinei valdžiai ėmė atsigauti griežtų šariato įstatymų priešininkai. Egipte vyriausybė imasi kovoti su stipriomis islamistinėmis srovėmis diktatoriškomis priemonėmis. Sunitų islamo aukščiausioji instancija net nurodė uždrausti veido apdangalus universitetuose. Pakistane sanguliavimas - baudžiamosios teisės objektas. Už nesantuokinius ryšius valstybiniai teismai netekėjusias moteris gali nuteisti šimtu rimbo kirčių, ištekėjusias - mirties bausme užmėtant akmenimis.


Burka - dažniausiai mėlynos spalvos kūną ir veidą dengiantis drabužis, tradiciškai dėvimas Afganistane ir Pakistane.

Nikabas (arabų k. - kaukė) - palieka atviras akis. Dėvimas Persijos įlankos šalyse.

Čadra - visą kūną gobianti skraistė, tačiau veidas lieka atviras. Dažniausiai dėvima Irane.

Hidžabas - skaros ir apsiausto kombinacija, apgaubiamas visas kūnas, išskyrus veidą.

Skara - itin populiarus apdangalas, dažnai labai išmoningai apvyniojama apie galvą.


Parengė Rima KRUPENKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"