TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Italijoje užsimota prieš darbą sekmadieniais

2013 01 07 8:33
Pagrindinė Romos prekybos gatvė Via del Corso knibžda žmonių ir sekmadieniais. /AFP/Scanpix nuotrauka

Smulkieji mažmenininkai ir Bažnyčia siekia uždaryti Italijos parduotuves sekmadieniais. Tik ar tai atitinka šiuolaikinės ekonomikos principus, reikalaujančius lankstumo ir kūrybiškumo?

Prieš metus, siekiant paskatinti ekonomikos augimą, Italijoje buvo priimtas įstatymas, panaikinęs verslo darbo valandas. Tai leido verslininkams prekiauti ir sekmadieniais, tačiau dabar aktyvistai, palaikomi Katalikų bažnyčios, minėtomis dienomis nori uždaryti prekybos centrus, kad nebūtų žlugdomas smulkusis verslas, o drauge ir vertybės, kurių Italija laikėsi daugelį metų.

Išgyvens tik stipriausieji

Kai 2012-iesiems prasidėjus buvo panaikinti verslo darbo laiko apribojimai, tuo siekta padidinti konkurencingumą iki tol tradiciškai ypač reguliuojamoje rinkoje. Netrukus pasipylė daugybės krautuvėlių savininkų kritika, o jų balsą parėmė Bažnyčia. Kampanijos dalyviai teigia, kad sekmadieninis darbas verčia darbuotojus paminti "svarbias vertybes" ir padeda didelėms įmonėms naikinti smulkųjį verslą.

Kampanija, kuriai vadovauja mažmenininkų asociacija "Confesercenti" bei remia Italijos vyskupų konferencija, prasidėjo lapkričio pabaigoje ir tikisi iki balandžio surinkti 50 tūkst. parašų, reikalingų teikti įstatymą parlamentui. Įstatymas pavestų regionams, o ne nacionaliniam parlamentui reguliuoti darbo valandas. Aktyvistai tvirtina siekią ne panaikinti darbą sekmadieniais, o tik pašalinti "perlenkimus".

Pasak vieno nedidelio miestelio netoli Bolonijos drabužių parduotuvės savininkės, žmonėms patinka, kai sekmadieniais dirba parduotuvės. Nors įstatymas panaikinti darbo laiko reguliavimą jos verslo nepaveikė, savininkė jam nepritaria: juk žmogus turi pailsėti bent vieną dieną per savaitę.

Kampanijos "Laisvas sekmadienis" aktyvistas Mauro Bussoni įžvelgia gilesnę problemą: įstatymas palankus kai kuriems mažmenininkams. Jis nepaskatino pardavimo, bet padidino smulkiojo verslo išlaidas, nes sudaryti pamainas per šventes lengviau didelėms parduotuvėms, kurios gali prisiimti daugiau išlaidų, įskaitant ir mokestį už viršvalandžius. Nereguliuojant parduotuvių darbo dienų ir valandų kyla tokia konkurencija, kurią išgyventi gali tik stipriausieji.

Senos idėjos miršta

Italijos statistikos biuras neseniai paskelbė, kad mažmeninė prekyba 2012 metų spalį buvo 3,8 proc. mažesnė nei 2011 metų spalį. Pasak M.Bussoni, šis procesas gali pakeisti Italijos miestų veidą, kelti grėsmę žmonių gyvenimo kokybei, pavyzdžiui, senjorų, kurie vaikšto apsipirkti tik į vietos krautuvėles. Be to, aktyvistai teigia, kad kalba eina ne vien apie konkuruojančius verslo modelius, bet ir apie teisę skirti laiko šeimai.

"Žmonės, kurie apsiperka sekmadieniais, yra savanaudžiai, jie negalvoja apie tuos, kurie turi dirbti šiomis dienomis", - mano kampanijoje dalyvaujanti parduotuvės savininkė ir Romos mažmenininkų asociacijos vadovė Mina Giannandrea.

Tai, kad nuo sekmadieninio darbo nukenčia šeimos, Katalikų bažnyčiai yra priimtiniausias kampanijos aspektas. "Laisvė be tiesos, be aukštesnio tikslo tėra užgaida", - Vatikano radijui sakė arkivyskupas Giancarlo Bregantini ir citavo Bibliją, kuri reikalauja vieną dieną per savaitę ilsėtis.

Reguliavimą panaikinusio įstatymo šalininkai nurodo kitokią laisvę - laisvę vartotojui apsipirkti kada tinkamam, o parduotuvėms tai - privalumas nuosmukio laikais. "Juk kalbame ne apie septynių dienų per savaitę ir 24 valandų per parą darbą", - sako Cobolli Gigli, Italijos mažmeninių tinklų asociacijos "Federdistribuzione" prezidentas. Pasak jo, sekmadienio pamainos dažnai imasi darbuotojai, savo noru siekiantys viršvalandžių dėl didesnio uždarbio, o ilgesnės darbo valandos sukuria ir papildomą darbo vietą.

Laisvosios rinkos ekspertai pabrėžia, jog manymas, kad mažos parduotuvėlės bet kokia kaina turi dirbti taip pat ilgai kaip ir prekybos centrai, yra klaidingas. Joms dereguliacijos įstatymas turėtų būti galimybė lanksčiai sudaryti darbo grafiką ir atsižvelgiant į savo klientų įpročius bei poreikius atrasti pelningą nišą. Jei tai ir keičia Italijos miestų veidą, jis jau yra pasikeitęs. Rinkos visuomet veikia atsiliepdamos į naujoves, kurios savo ruožtu dažnai naikina senas idėjas ar tradicijas.

"Esant šiuolaikinei ekonomikos struktūrai dirbantieji, neišskiriant nė vieno, turi būti kūrybiški. Laimei, tie žmonės dar turi darbo ir jie privalo prisitaikyti prie naujų darbo sąlygų", - įsitikinęs ekonomikos profesorius Andrea Moro.

"The Christian Science Monitor", LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"