TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Juodos burės atsitraukė už horizonto

2014 01 23 6:00
Piratai niekur nedingo, tik laukia momento, kai laivai praras budrumą. Sipa/Scanpix nuotrauka

Pernai Somalio piratams nepavyko užgrobti nė vieno laivo. Tačiau piratai niekur nedingo ir tik laukia, kol visi užmigs.

Kai penki ginkluoti vyrai nedideliu motorlaiviu prisiartino prie naftos tankerio, plaukiančio ties Somalio krantais, įgula nedelsdama ėmėsi veiksmų: padidino greitį ir čiupo vandens žarnas užpuolikams atmušti. Jūreiviai pasikvietė į pagalbą Didžiosios Britanijos karališkąjį laivyną, šis išsiuntė į tankerio buvimo vietą sraigtasparnį. Denyje pasirodė ginkluota laivo apsaugos komanda.

Visą tai išvydę įtariami piratai nusprendė atsisakyti savo užmačių - užgrobti laivą ir paimti įgulą įkaitais. Jie pasuko atgal. Tai buvo dar vienas įrodymas, kad tarptautinės priemonės, kurių imtasi prieš piratus viename judriausių pasaulio laivybos kelių tarp Jemeno ir Sudano, buvo sėkmingos.

2013 metais prie Somalio krantų nebuvo pagrobtas nė vienas laivas ir labai sumažėjo mėginimų tai padaryti - jų būta tik devynių. Metais anksčiau buvo užgrobti 7 laivai ir įvykdyti 25 tokie pasikėsinimai. 2009-aisiais šiuose vandenyse buvo užgrobtas 51 laivas, o bandymų tai padaryti būta 130.

Laivų puldinėjimų ties Somaliu, gyvybiškai svarbiame jūrų kelyje, kuriuo kasmet praplaukia arti 25 tūkst. laivų, tiek sumažėjo, kad šis regionas nebelaikomas Afrikos piratų karštuoju tašku. Dabar didesnis pavojus tyko vakarinėje Afrikos pusėje, kur netoli krantų praplaukiantys naftos tankeriai yra viliojantis Nigerijos maištininkų ir organizuotų nusikaltėlių taikinys. 2013 metais ten buvo užgrobti 9 laivai, įvyko 48 susidūrimai su piratais.

Svarbiausias piratų tikslas - gauti išpirką. Kai kuriais skaičiavimais, per pastaruosius septynerius metus Somalio piratams sumokėta daugiau kaip 400 mln. dolerių išpirkų.

Kartais pakanka įtraukti kopėčias

Pažaboti Somalio piratus padėjo virtinė priemonių, kurių reaguodama į didžiulį pavojų 2008 metais ėmėsi tarptautinė bendruomenė. Pirmiausia pavojingame regione buvo įsteigtas tarptautinis patruliavimas. Tam savo karo laivų paskolino NATO ir Europos Sąjunga (ES). Kartais vienu metu patruliuoja iki 20 karo laivų. Jie garantuoja saugų koridorių laivams ir persekioja piratus, o JAV žvalgybiniai nepilotuojami lėktuvai stebi ir praneša, kada šie leidžiasi į jūrą nuo Somalio krantų.

Kapitonams, plaukiantiems pavojingais keliais, buvo išleistos rekomendacijos, kaip gintis ir ką daryti piratams užpuolus. Kartais tos priemonės labai paprastos, pavyzdžiui, įtraukti laivo kopėčias ir padidinti greitį. Piratams niekada nėra pavykę užgrobti laivo, plaukiančio didesniu nei 34 kilometrų per valandą greičiu.

Laivybos kompanijos, nelinkusios pasikliauti karo laivais, kurie gali būti už kelių dienų kelio, ėmė samdyti savo laivams ginkluotą apsaugą, kurią dažniausiai sudaro keturių buvusių JAV arba britų jūrų pėstininkų komanda.

Vėjas greitai gali keisti kryptį

Sėkmė sutramdant Somalio piratus džiuginanti, bet gali greitai išgaruoti. Biudžeto karpymai Vašingtone neabejotinai atsilieps kovai su piratais dislokuotų JAV karo laivų skaičiui. Vakarų pajėgas turės pakeisti šalys, labai priklausomos nuo laivybos regione, tokios kaip naftą eksportuojanti Saudo Arabija ir naftos gavėja Kinija, tačiau neaišku, kiek sklandus bus šis perėjimas.

O ir pačią laivybos pramonę sėkmė gali užliūliuoti. Laivai visuomet nenoriai sutikdavo didinti greitį ir mokėti už papildomus degalus. Apsaugos komandos pasiteisino kaip veiksminga priemonė, bet ginkluoti asmenys civiliuose krovininiuose laivuose visuomet kėlė būgštavimų, kad susiklosčius blogiausiam įkaitų paėmimo scenarijui susidūrimas gali virsti kruvinu mūšiu. Nėra iki galo aišku, kada apsaugos komandos teisiškai ar morališkai gali atidengti ugnį į nežinomą besiartinantį laivą ir kas turi atsakyti, kai sužeistas piratas, kuris visuomet teigia esąs žvejys, iškelia ieškinį. 2012 metais nufilmuota medžiaga, kur matyti, kaip laivo apsauga paleido į besiartinančius piratus maždaug 400 šūvių ir, regis, kelis jų sužeidė ar net nušovė. Tai pakurstė diskusijas apie nereguliuojamą apsaugos vaidmenį atviroje jūroje. Laivybos kompanijos gali nebenorėti imtis priemonių, kurios užtraukia riziką ir brangiai kainuoja.

O ir patys piratai niekur nedingo. Jie vis dar puldinėja mažesnius tarptautinius žvejybos laivus, kuriuos dažnai panaudoja kaip bazę puolant didžiulius tankerius. Jie dar tebelaiko įkaitais 70 jūreivių, daugiausia iš Pietryčių Azijos, o prieš kelias dienas pirmą kartą nuo 2012 metų sėkmingai užgrobė prekybos laivą Raudonojoje jūroje ir nuvarė Somalio link. Žinoma tik tiek, kad jo įgulą sudaro indai, egiptiečiai ir sirai. Tai įvyko piečiau regiono, kuriame patruliuoja ES jūrų pajėgos EU NAVFOR. Kol Somalyje veikia nusikalstamos gaujos, piratų problema išlieka.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"