TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Juridiniai būdai išleisti į laisvę Juliją Tymošenko

2013 05 16 8:31
J.Tymošenko paleidimas į laisvę - būtina sąlyga Ukrainai. Reuters/Scanpix nuotrauka

Kad Ukraina galėtų pasirašyti Vilniuje asociacijos sutartį su Europos Sąjunga, ji turėtų išleisti iš kalėjimo buvusią premjerę Juliją Tymošenko. Kaip panaikinti juridinius mechanizmus šiai kliūčiai pašalinti, Kijevo laikraštyje "Zerkalo nedeli" pabandė atsakyti Ukrainos teisės mokslų kandidatė Anna Maliar ir politikos mokslų kandidatas Andreas Umlandas. Jų mintys turėtų būti įdomios ir LŽ skaitytojams.

Šiandien Ukraina stovi prie turbūt reikšmingiausio savo užsienio politikos įvykio po nepriklausomybės paskelbimo 1991 metais slenksčio. Šį spalį pagaliau gali būti pasirašyta asociacijos sutartis su Europos Sąjunga. Jos tekstas - išsamus esminės Ukrainos valstybinės ir ekonominės santvarkos reformos bei nuoseklus šalies ekonomikos integracijos į didžiausią pasaulio rinką planas. Tiesa, sutarties tekste nėra aiškiai apibrėžta Ukrainos narystės ES perspektyva, bet jos straipsnių įgyvendinimas reikš faktinį Ukrainos pasirengimą stoti į Bendriją.

Tačiau niekam ne paslaptis, kad šiam scenarijui gresia rimtas pavojus. Per pastaruosius trejus metus Ukrainos politinė sistema transformavosi. Įvairios modifikacijos ir manipuliacijos šalies įstatymais, valstybės valdymu, rinkimų procesu, žiniasklaida ir t. t. sugriovė ir iki tol nelabai tvirtus demokratinius pooranžinio Ukrainos valstybingumo pagrindus.

Kodėl sutartis iki šiol nepasirašyta?

Todėl, kad Ukraina neatitinka kelių ES sąlygų. Vakarų pretenzijų sąrašas Viktorui Janukovyčiui tapus prezidentu vis ilgėja. Tačiau daug kam Ukrainos autoritarinio regreso išraiška ir pagrindinis simbolis yra opozicijos lyderės areštas bei įkalinimas. Vakaruose susidarė gana nepatrauklus dabartinės Ukrainos vadovybės įvaizdis, nors užsienio politikams, diplomatams, mokslininkams ir žurnalistams, kurie domisi Ukraina, J.Tymošenko likimas - ne vienintelė, o galbūt ir ne pati svarbiausia ukrainietiškos politinės sistemos problema. Bet susiklosčiusios situacijos fone sunku įsivaizduoti, kad Bendrija sutiks pasirašyti sutartį, jei J.Tymošenko nebus išleista iš kalėjimo. Kad dokumentas būtų pasirašytas, pirmiausia reikia greitai ir efektyviai pagerinti tarptautinį Ukrainos įvaizdį. Tokį efektą šiandien galima pasiekti tik išlaisvinus buvusią premjerę.

Pradinė situacija

Daug kas ne be pagrindo mano, jog J.Tymošenko byla - labiau politinė negu baudžiamoji. Yra net svarstančiųjų, kad opozicijos lyderei išlaisvinti pakaktų politinės valios, o įstatymo normų paisymas - jau antraeilis dalykas. Bet jei valdžia, visiškai ignoruodama įstatymo normas, paleistų J.Tymošenko, ji netiesiogiai pripažintų, jog ėmėsi politinių represijų. Todėl verta apžvelgti įvairius juridinius šios politikės išlaisvinimo būdus be reabilitavimo ir jos oficialaus pripažinimo politine kaline.

Pradinė situacija yra tokia: J.Tymošenko pripažinta kalta dėl valdžios arba tarnybinių įgaliojimų viršijimo ir nuteista septynerius metus kalėti. Jai taip pat uždrausta trejus metus eiti pareigas, susijusias su organizacinėmis ir administracinėmis ūkinėmis funkcijomis, valstybės tarnyboje. J.Tymošenko gali būti atleista nuo dviejų bausmių - laisvės atėmimo (pagrindinės) ir draudimo dirbti valstybinės valdžios institucijose (papildomos bausmės). Tokiu atveju yra keli juridiniai jos atleidimo nuo bausmių mechanizmai.

Pirmas ir greičiausias - prezidento malonė. Kaip neseniai V.Janukovyčius pademonstravo Jurijaus Lucenkos atveju, tai įmanoma net neturint nuteistojo prašymo. Deja, Ukrainos įstatymai nenumato teistumo panaikinimo galimybės, kai suteikiama malonė. Taigi šiandien vien teismas gali priimti sprendimą dėl teistumo panaikinimo. Galima tik tikėtis, kad visuomeninis rezonansas, susijęs su malonės suteikimu J.Tymošenko, J.Lucenkai ir kitiems, primins deputatams, jog būtina panaikinti šią spragą ir padaryti atitinkamas Baudžiamojo bei Baudžiamojo proceso kodeksų pataisas.

Antras J.Tymošenko išlaisvinimo būdas - teismo sprendimo peržiūrėjimas dėl atsiradusių naujų aplinkybių. Tokiomis aplinkybėmis pagal įstatymą gali tapti: dirbtinis įrodymų sukūrimas arba jų klastojimas; sąmoningai klaidinantys liudytojų, nukentėjusiojo, įtariamojo arba kaltinamojo parodymai, kurių pagrindu priimtas nuosprendis; tardytojo, prokuroro, teisėjo arba teismo piktnaudžiavimas baudžiamojo proceso metu ir t. t. Kitaip tariant, reikia atskleisti ir įrodyti bent vieną iš įstatyme numatytų aplinkybių.

Trečia, Ukrainos įstatymai leidžia teismui atleisti žmogų nuo tolesnės bausmės, jeigu jis sunkiai suserga. Žinant, kad J.Tymošenko jau seniai serga, ir Vokietijos gydytojai įrodė ligos rimtumą, pagrindas ją išlaisvinti tikrai galėtų atsirasti.

Ketvirtas būdas procedūriniu požiūriu yra sudėtingesnis ir nevienareikšmiškas: Aukščiausioji Rada gali pakeisti straipsnį, pagal kurį buvo nuteista politikė, arba dekriminalizuoti Ukrainos BK 365 straipsnį, ką jau ir bandyta padaryti. Tai nebūtų išskirtinis atvejis, nes Aukščiausioji Rada nuolat kaitalioja Baudžiamąjį kodeksą.

Alternatyvūs būdai

J.Tymošenko galima išlaisvinti ir kitaip. Pavyzdžiui, Aukščiausioji Rada kasmet priima Amnestijos įstatymą. Buvusi premjerė, atlikusi du trečdalius pagrindinės bausmės, 2016-aisiais galėtų būti amnestuota, jei įstatymas leistų sumažinti bausmę tokios kategorijos nuteistiesiems.

Kitas mechanizmas susijęs su teismo teise pakeisti neatliktą bausmės dalį švelnesne bausme. Atsižvelgiant į tai, kad J.Tymošenko padarytas nusikaltimas yra sunkus, klausimą dėl bausmės pakeitimo bus galima kelti tada, kai praeis pusė jos termino, - 2015-ųjų vasarį. Pasinaudojus šia procedūra laisvės atėmimą J.Tymošenko įmanoma pakeisti švelnesne bausme, taip pat atleisti ją nuo antros bausmės (draudimo dirbti valstybinės valdžios institucijose). Tačiau didelę dalį to, kas buvo pasiūlyta, gali anuliuoti kaltinamasis nuosprendis byloje dėl deputato Jevheno Ščerbanio nužudymo. Tokiu atveju lieka tik pirmas išlaisvinimo mechanizmas - malonė.

V.Janukovyčiaus interesas

J.Tymošenko išlaisvinimas - ne vienintelė, bet, ko gero, svarbiausia Ukrainos sutarties dėl asociacijos su ES pasirašymo sąlyga. Akivaizdu, jog pagrindinė priežastis, kodėl ši politikė vis dar kali, yra ta, kad jos išlaisvinimas "Janukovyčiaus šeimai" asocijuojasi su tam tikra politine rizika. Tačiau prezidento patarėjų kalkuliacijos pernelyg trumparegiškos - klausimo dėl istorinio jo valdymo paveldo ir teisėtumo reikšmė tik didės.

V.Janukovyčiaus, kaip Ukrainos prezidento, laimėjimai kol kas gana kuklūs. Įspūdingi šio žmogaus biologinės ir metaforinės šeimos politiniai, finansiniai bei komerciniai rezultatai ateityje lengvai gali virsti sunkia jo prezidentavimo ipoteka. Jeigu bus įgyvendintas blogiausias scenarijus, V.Janukovyčiui ir jo bendražygiams gali net kilti fizinė grėsmė. Tačiau jei prezidentas pasirašys asociacijos sutartį su ES, jis turės šansą tapti istorine posovietinės Ukrainos, o gal ir visos Europos figūra. Tai sustiprintų istorinį V.Janukovyčiaus valdymo teisėtumą ir gal net užtikrintų jam tam tikrą neliečiamybę. Norėtųsi tikėti, jog ateityje jis nesigailės dėl to, kad nepasinaudojo šiuo šansu.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"