TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Kaip sutramdyti išgėrusius vairuotojus

2007 08 02 0:00

Kruvinas karas vyksta ne tik Lietuvos, bet ir daugelio kitų Europos šalių keliuose. Nepaisant griežtų taisyklių, pakeisti visuomenės ir pačių vairuotojų požiūrį ne visur sekasi.

Portugalija: vynas kraujyje

Ši šalis seniai garsėja kaip Europos Sąjungos narė, kurios keliuose saugumas vienas prasčiausių. Įvairios kampanijos nedavė rezultatų, nes drauge su ekonomine gerove vairuotojų vis daugėja. 2001 metais pasišovusi įvesti tvarką keliuose vyriausybė sumažino vairuotojams leistiną alkoholio kiekį iki 0,2 promilės, kaip rekomenduoja ES. Tai sukėlė pasipiktinimą vynininkystės rajonuose, Lisabonoje vyko fermerių protestai. Buvo įrodinėjama, kad šalyje, kurioje tradiciškai prie valgio geriamas vynas, griežtos taisyklės rimtai pakenks svarbiausiai pramonės šakai. Galiausiai vyriausybė vėl grįžo prie 0,5 promilės leistinos ribos.

Pernai daugiau kaip 37 tūkst. vairuotojų buvo sulaikyti išgėrę - 20 proc. daugiau nei 2005 metais. Iš dalies dėl to, kad miestuose buvo daugiau patikrinimų. Nerimą kelia tai, kad daugiau kaip pusės jų kraujyje buvo daugiau kaip 1,2 promilės alkoholio, o tai jau kriminalinis nusikaltimas.

Šiemet vairuotojai pradėti tikrinti ir dėl narkotikų vartojimo, baudos svyruoja nuo 500 iki 2500 eurų (1750-8750 litų). Testuojami kanapių produktai, kokainas, heroinas ir amfetaminas, bet tikrinamos gali būti ir kitos medžiagos.

Italija: velniški įpročiai

Daugybė nelaimių bei pabėgimų iš įvykio vietos, didžiulis skaičius sužalotų pėsčiųjų didžiuosiuose Italijos miestuose atspindi vairavimo išgėrus šioje šalyje problemą. Italijos žiniasklaida pranešė apie 35 žūtis keliuose tik per vieną liepos savaitgalį, dauguma nelaimingų atsitikimų buvo susiję su alkoholio ir narkotikų vartojimu.

Roma - pėstiesiems vienas pavojingiausių pasaulio miestų. Ten kasmet žūva arba sužeidžiami daugiau kaip 8 iš 1000 pėsčiųjų - 10 kartų daugiau nei Londone ir 20 kartų daugiau nei Paryžiuje. Valdžia kaltinama, kad nesiima veiksmų, nors mirčių kelyje statistika vis blogėja, kasmet žūva 8 tūkst. žmonių.

Premjeras Romano Prodi, garsėjantis pomėgiu važiuoti dviračiu, italų vairavimo įpročius pavadino velniškais. Vatikanas, reaguodamas į "visuotinį pamišimą" Italijos keliuose, išleido dokumentą, kurį pavadino "10 Dievo įsakymų vairuotojams". Jie raginami keliuose parodyti daugiau pagarbos ir gailestingumo, sustoti, nepravažiuoti pro šalį, jei atsitiko nelaimė.

Viena neregėtų žudynių Italijos keliuose priežasčių yra ta, kad šioje šalyje, kaip jokioje kitoje Europos valstybėje, vienam gyventojui tenka daugiausia automobilių - 680 tūkstančiui gyventojų. Romoje šis skaičius dar didesnis - 2,4 mln. automobilių 2,5 mln. gyventojų.

Kita priežastis - aplaidus, kaip pranešama, municipalinės transporto policijos, atsakingos už eismo kontrolę didžiuosiuose miestuose, darbas. "Per 60 metų nesu matęs, kad Italijos vairuotojas būtų nubaustas už taisyklių pažeidimą", - rašė vienas autorius dienraštyje "Il Manifesto". Jo teigimu, kartą, kai automobilis jį partrenkė pėsčiųjų perėjoje, policininkas nurodė vairuotojui kitą kartą būti atsargesniam!

Italijoje leidžiamas alkoholio kiekis kraujyje yra 0,5 promilės. Patikrinimų dėl alkoholio Italijos keliuose atliekama kur kas mažiau nei kitur Europoje. Šiuo metu policija vykdo kampaniją, kuria siekiama tokius patikrinimus padvigubinti nuo dabartinių 500 tūkst. iki milijono per metus. Pavyzdžiui, Prancūzijoje tokių patikrinimų padaroma 8 milijonai.

Prancūzija: taisyklės adekvačios

Prancūzijos saugumas keliuose - vienas blogiausių Europoje. Nepaisant padaugėjusių policijos patikrinimų, skaičiai rodo, kad iš 4709 mirčių keliuose, oficialiai užregistruotų 2006 metais, tik mažumėlę daugiau nei ketvirtis buvo susiję su leistiną alkoholio kiekį viršijusiais vairuotojais.

Dabartiniai Prancūzijos įstatymai sako, kad vairuotojas, kurio kraujyje yra nuo 0,5 iki 0,8 promilės alkoholio, gali būti nubaustas 135 eurų (maždaug 470 litų) bauda ir 6 iš 12 baudos taškų vairuotojo pažymėjime. Jei alkoholio kiekis didesnis, vairuotojas rizikuoja netekti teisių, gauti 4500 eurų (15 750 litų) baudą ir pakliūti į kalėjimą iki 2 metų. Jei išgėręs vairuotojas per avariją ką nors rimtai sužaloja, jis gali gauti iki 10 metų kalėjimo. Jei vartojo narkotikų, bauda dar didesnės, o kalėjimo bausmė ilgesnė.

Liepą Prancūzijos nacionalinė kelių saugumo taryba paragino sugriežtinti taisykles dėl vairavimo išgėrus, rengti daugiau policijos patikrinimų, ypač savaitgaliais. Norima, kad iki 2010 metų leistinas alkoholio kiekis būtų sumažintas iki 0,2 promilės - ribos, kurią rekomenduoja Europos Komisija. Transporto departamentas šiuos raginimus atmetė, nes mano, jog dabartinės taisyklės Prancūzijoje adekvačios.

Lenkija: daugiau girtų jaunuolių

Lenkijos keliuose žmogus žūva kas 90 minučių. Lenkai 3 kartus labiau rizikuoja žūti per avariją kelyje negu, pavyzdžiui, švedai. Viena svarbiausių saugumo problemų Lenkijos keliuose - vairavimas išgėrus. 2005 metais 14 proc. nelaimingų atsitikimų buvo susiję su girtumu. Didžioji dauguma kaltininkų - vyrai, ypač jaunesni nei 31 metų. Padėtis iš lėto taisosi, bet tarp jaunų vyrų - tik blogėja. 2005 metais girtų vairuotojų 19-31 metų grupėje padaugėjo 11 procentų.

Lenkija vykdo, galima sakyti, nulinės tolerancijos alkoholiui ir narkotikams politiką: leistina riba - 0,2 promilės. Kaltininkams gresia iki 2 metų kalėjimo ir vairuotojo teisių praradimas iki 10 metų. Nors alkoholio testai atliekami reguliariai, narkotikų vartojimas vis dar retai tikrinamas.

Šiaurės šalys: visuomenė supratinga

Per pastaruosius 10 metų požiūris į vairavimą išgėrus Skandinavijoje pasikeitė radikaliai. Nors Danijoje, Švedijoje, Norvegijoje ir Suomijoje suvartojama itin daug alkoholio, visuomenė išsiugdė supratimą, jog išgėrus negalima sėsti prie vairo. "Dabar visuomenė sutaria, kad gėrimas ir vairavimas yra visiškai nesuderinamas ir nepriimtinas dalykas, kuriam privalu užkirsti kelią", - sako Sorenas Bergas iš Danijos kelių saugumo tarybos.

Norvegijoje ir Švedijoje galioja griežti leistino alkoholio kiekio kraujyje limitai, tačiau Suomijoje ir Danijoje leistinas kiekis siekia 0,5 promilės. Taigi vairuotojai gali išgerti stiklą svaigalų prieš sėsdami prie vairo. Tačiau kai kurios kompanijos taiko savas visiškos netolerancijos taisykles.

Danijoje vyksta diskusija, ar reikia sumažinti leistiną ribą iki 0,2 promilės. Tikimasi, kad iki 2012 metų tai padėtų sumažinti mirčių keliuose skaičių iki 200. Iš 306 mirčių Danijos keliuose per 2006 metus 70 buvo vairavimo išgėrus padarinys, dauguma vairuotojų buvo jauni.

Baudos už vairavimą apsvaigus nuo alkoholio griežtos. Priklausomai nuo alkoholio koncentracijos kraujyje pirmą kartą kaltininkai netenka vairuotojo pažymėjimų, turi sumokėti baudą ir savo sąskaita išklausyti privalomą kursą apie alkoholį ir eismą. Kuo didesnė alkoholio koncentracija, tuo didesnė bauda, o pakartotinai nusižengusiam vairuotojui gresia kalėjimas. Nuolat tikrinama, kaip laikomasi kelių eismo taisyklių, policija dažnai rengia reidus atostogų laikotarpiu. Tai labai prisidėjo keičiant žmonių požiūrį į vairavimą išgėrus.

Neseniai Danija priėmė naujus įstatymus, kuriais pirmą kartą draudžiama vairuoti euforinės būklės, apsvaigus nuo medikamentų ir kitų kvaišalų. Iki šiol tokie vairuotojai, jei nepažeisdavo kelių eismo taisyklių, nebūdavo baudžiami.

Europos vairuotojams leistinas alkoholio kiekis (gramai alkoholio litrui kraujo):

0,8 - Didžiojoje Britanijoje, Airijoje, Liuksemburge, Maltoje;

0,5 - Austrijoje, Belgijoje, Bulgarijoje, Danijoje, Graikijoje, Italijoje, Ispanijoje, Kipre, Latvijoje, Olandijoje, Prancūzijoje, Portugalijoje, Slovėnijoje, Suomijoje, Vokietijoje;

0,4 - Lietuvoje;

0,2 - Lenkijoje, Norvegijoje, Švedijoje;

0 - Estijoje, Čekijoje, Rumunijoje, Slovakijoje, Vengrijoje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"