TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Karvių vaidmuo Indijos politikoje

2015 10 16 6:00
Dažnos indų šventės pagrindinis akcentas - tradiciškai papuošta karvė. AFP/Scanpix nuotrauka

Religinių fanatikų pasitaiko ne tik tarp musulmonų. Pastaruoju metu hinduizmo radikalai vis dažniau nulinčiuoja Indijos gyventojus. Tam pakanka vien gandų, kad šie valgė jautieną arba paskerdė karvę, kurią dauguma hinduistų laiko šventu gyvuliu.

Kodėl indai taip myli karves? Viena priežasčių, kaip rašo istorikas Mukulas Kesavanas – karvės yra gražūs gyvūnai. „Jos turi dideles akis, yra ramios, matinė jų oda džiugina akį prislopintais tonais, jų siluetas su tik šiems galvijams būdinga kupra yra itin dailus, tai labiausiai išsivystęs gyvūnas iš visų“, – dėsto istorikas.

Dar svarbiau tai, kad karves didžioji dalis hinduistų bendruomenės laiko šventomis. Joms leidžiama laisvai vaikštinėti judriomis miestų gatvėmis. Šie galvijai garbinami ir puošiami per įvairias šventes, o šventikai, rinkdami aukas, nudažo karvių snukius ryškiai raudona spalva ir vedžiojasi jas drauge.

Net leidžiamas žurnalas „Indijos karvė“, kurio oficiali misija – „propaguoti ir skatinti meilę karvėms“. O viena hinduistų organizacija net ėmė gaminti kosmetikos priemones, į kurių sudėtį įeina karvių šlapimas ar išmatos.

Politizuotas gyvūnas

Daugumoje Indijos valstijų karves skersti draudžiama. Tokia politika smarkiai kritikuojama: jautiena čia pigesnė negu vištiena ar žuvys ir yra vienas pagrindinių maisto produktų skurdžiau gyvenantiems Indijos musulmonams ar dalitams (anksčiau vadintiems neliečiamaisiais). Nieko keisto, kad karvė tapo labiausiai politizuotu – ir stipriausiai visuomenę skaldančiu – Indijos gyvūnu.

Praėjusį mėnesį 50-metis iš šiaurinės Utar Pradešo valstijos buvo nulinčiuotas, nes pasklido kalbos, kad jo šeima namuose laiko ir valgo jautieną. Net premjerui Narendrai Modi prireikė dviejų savaičių, kad prabiltų apie šį nusikaltimą ir jį pasmerktų. Tačiau tuo pat metu jo partijos nariai koneveikė nepriklausomą parlamentarą, kuris išdrįso per vakarėlį svečius vaišinti jautiena.

Spalio pradžioje hinduistai susirėmė su musulmonais. Konfliktas ir vėl kilo dėl gandų apie Utar Pradeše paskerstas karves. Jautienos draudimas ima kurstyti religinę įtampą apskritai gana tolerantiškoje Indijoje. Vyriausybės atliktas gyvulių surašymas rodo, kad karvių ir jaučių skaičius šalyje išaugo 6,7 proc. nuo 2007 iki 2012 metų, be to, skersti šiuos galvijus draudžiama daugelyje valstijų. Tačiau Indijoje dirbtinai skleidžiama panika dėl pavojaus karvėms.

Pradėjo rastis vis naujų karvių apsaugos grupių, kurios ima pačios teisti šių galvijų skerdimu įtariamus gyventojus. Jų nariai tikina turį informatorių tinklą ir sako, kad juos veikti įgalina Delyje dirbanti valdančioji nacionalistinė hinduistų partija BJP. Vienai šių grupių 2012 metais net pavyko teisme išsireikalauti, kad būtų uždrausta Delio universitete planuota šventė, kurioje ketinta patiekti valgių iš jautienos ir kiaulienos.

Tačiau tai dar ne viskas. BJP valdomoje Radžastano valstijoje karvei skirtos ministro pareigos. Taip pat vyksta kampanija, kurios tikslas – paskelbti karvę nacionaliniu gyvūnu. Dabar šia garbingą poziciją užima tigras.

Eksportuoja daugiausia pasaulyje

Premjeras N. Modi turėtų bent iš dalies prisiimti kaltę, kad skatinama nepagrįsta ir pavojinga panika dėl karvių skerdimo. Pernai rinkimų kampanijos metu jis kaltino tuometinę vyriausybę, kad skerdžiamos karvės ir jų mėsa eksportuojama į užsienį. Tačiau valdant N. Modi niekas nepasikeitė. Indija ir toliau yra daugiausia jautienos eksportuojanti valstybė pasaulyje.

Pasak istoriko M. Kesavano, vieną karvių gynėjų argumentą nuneigti ginčijantis su indu yra labai sunku. Jis skamba maždaug taip: „Aš esu hinduistas, karvė yra mano motina, ir aš neleisiu jos žudyti.“

Tai jau ne pirmas kartas istorijoje, kai Indijos karvės tampa svarbios politikams. Pirmasis organizuotas karvių apsaugos judėjimas prasidėjo Pandžabo valstijoje maždaug 1870 metais, o 1882-aisiais hinduistų religinis lyderis Dayananda Saraswati įkūrė pirmąjį karvių apsaugos komitetą. Taigi šis galvijas virto hinduistų vienybės simboliu, ir pradėta smerkti karves skerdžiančius musulmonus. XIX amžiaus pabaigoje dėl karvių skerdimo kildavo didžiulių riaušių. Vien 1893 metais jų metu žuvo daugiau nei 100 žmonių. 1966-aisiais mažiausiai 8 žmonės žuvo per riaušes šalia parlamento rūmų Delyje. Tuomet protestuotojai reikalavo, kad skersti karves būtų uždrausta visoje šalyje.

Šventos karvės mitas

Indijos istorikas Dwijendra Narayanas Jha ginčija, kad pats karvės šventumas neturi tvirto pagrindo. Savo knygoje „Šventos karvės mitas“ jis cituoja religinius ir istorinius tekstus, įrodančius, kad hinduistai dar senovės Indijoje valgė jautieną. Tai paneigia valstybės nacionalistų teiginius, kad tradicija mėsai skersti karves į Indiją atkeliavo drauge su islamu. Kai ši knyga buvo išleista Indijoje, autoriui ėmė grąsinti linčiuotojų grupės.

Labiausiai gerbiamas Indijos lyderis Mahatma Gandhis taip pat prisidėjo stiprindamas hinduistų meilę karvėms. Jis sakė, kad „karvių apsauga yra viso hinduizmo pagrindas“ ir kalbėjo apie atgailos ir pasiaukojimo idėjas, kurias įkūnija šis galvijas. Regis, šiandien hinduizmo radikalai visiškai iškreipė simbolinę karvės reikšmę Indijos žmonėms.

Parengė MILDA BARONAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"