TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Kas kaltas, kad sudužo lėktuvas?

2011 01 19 0:00
Prie Smolensko sudužusio Lenkijos prezidento lėktuvo mįslė vis dar neįminta.
AFP/Scanpix nuotrauka

Lenkijos vyriausybė paskelbė savo pačios atlikto katastrofos prie Smolensko tyrimo išvadas, nes jos netenkina tai, kad Rusijos ekspertai visą kaltę suvertė lenkų įgulai.

Praėjusią savaitę Rusijos sudarytas Tarpvalstybinis aviacijos komitetas paskelbė galutinę ataskaitą dėl lėktuvo, kuriuo skrido Lenkijos prezidentas Lechas Kaczynskis ir dar 95 aukšto rango asmenys, katastrofos prie Smolensko priežasčių. Rusijos ekspertai pareiškė, kad pagrindinė katastrofos priežastis ta, kad lėktuvo Tu-154 įgula, daug kartų įspėta apie blogas oro sąlygas prie Smolensko, laiku nepriėmė sprendimo skristi į kitą oro uostą ir ryžosi leistis per tirštą rūką. Tokia ataskaita vėl įvarė pleištą į pastaruoju metu pagerėjusius Lenkijos ir Rusijos santykius bei sukėlė karštas diskusijas Lenkijoje.

Lenkijos vyriausybė iš karto suabejojo rusų atlikto tyrimo rezultatais, o Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai atvirai kalba apie tai, kad šalia Smolensko esantis oro uostas nepritaikytas lėktuvams kilti ir leistis esant blogoms oro sąlygoms. Tiek oro uosto, tiek skrydžių kontrolės įrenginiai buvo pasenę ir prastai prižiūrimi, be to, medžiai, augantys oro uosto prieigose, yra aukštesni nei leidžia skrydžių saugumo normos.

Dar gruodį Lenkijos vyriausybė teigė, kad likus kelioms minutėms iki katastrofos, oro uosto dispečeriai perdavė Lenkijos lakūnams neteisingus duomenis apie lėktuvo buvimo vietą, todėl leisdamasis lėktuvas užkabino medžius ir rėžėsi į žemę oro uosto prieigose.

Tuo metu Tarpvalstybinis aviacijos komitetas paskelbė, kad lėktuvo vadas nemėgino nutraukti leidimosi dėl prasto matomumo, be to, įgula bijojusi, kad L.Kaczynskis "pasius", jei skridusi pagerbti Katynės aukų Lenkijos delegacija laiku neatvyks į rengiamą ceremoniją. Dar rusai pranešė, kad Lenkijos karinių oro pajėgų vyriausiasis vadas įėjo į pilotų kabiną išgėręs alkoholio ir pareikalavo, kad lėktuvas leistųsi. Tačiau Lenkijos vidaus reikalų ministerijos atstovas teigia, kad įraše iš tiesų girdimas lėktuvo vado balsas ir jis įsako nutraukti leidimąsi anksčiau, nei rusai sureagavo į tai, kad lėktuvas pasiekė pavojingai žemą aukštį, be to, iš įrašo negalima daryti prielaidos, kad įgula jautė spaudimą ar kad karinių oro pajėgų vadas buvo apsvaigęs.

Be to, Rusijos paskelbta ataskaita jau paveikė Lenkijos vidaus politiką. Žuvusio prezidento šalininkai ir jo brolis dvynys, partijos "Teisė ir teisingumas" vadovas Jaroslawas Kaczynskis visą laiką priešinasi tam, kad šalies premjeras Donaldas Tuskas stiprintų santykius su Rusija. Šiais metais vyksiančiuose seimo rinkimuose J.Kaczynskis neabejotinai išnaudos šią katastrofą savo partijos populiarumui sustiprinti, nes daugybės lenkų Rusijos paskelbtos išvados taip pat netenkina.

Kaczynskių šeima net mano, kad tragediją Maskva iš anksto surežisavo. "Šiandien hipotezė, kad tai buvo sąmokslas nužudyti Lenkijos prezidentą, labiau panaši į tiesą nei kada nors anksčiau. Yra daug požymių, rodančių, kad rusams norėjosi pašalinti Lechą Kaczynskį. Sakau tai kaip Martos Kaczynskos atstovas", - žurnalistams sakė žuvusio prezidento dukters Martos Kaczynskos-Dubeneckos vyras Marcinas Dubeneckis. Kaip vieną iš priežasčių, kodėl rusai linkėjo Lenkijos prezidentui mirties, jis nurodė galimybę L.Kaczynskiui antrą kartą laimėti prezidento rinkimus ir jo aštrią reakciją į 2008 metais Rusijos pradėtą karą su Gruziją bei L.Kaczynskio kalbas apie Rusiją Europos Sąjungoje. Savo ruožtu žuvusio prezidento brolis J.Kaczynskis Tarpvalstybinio aviacijos komiteto ataskaitą pavadino "pasityčiojimu iš Lenkijos".

M.Dubeneckis taip pat kaltina Tarpvalstybinį aviacijos komitetą nuslėpus svarbius faktus, pavyzdžiui, kad likus 22 sekundėms iki katastrofos pilotai bandė kilti, tačiau tai nepavyko, nes įgula vadovavosi neteisingais duomenimis apie lėktuvo ir nusileidimo tako vietą.

Vakar Lenkijos vidaus reikalų ministras Jerzy Milleris, kuris vadovauja Lenkijos komisijai, tiriančiai prezidentinio lėktuvo katastrofos priežastis, surengė spaudos konferenciją. J.Milleris pabrėžė, kad Lenkija "neieško kaltų", tačiau nori paskelbti tai, kas netilpo Tarpvalstybinio aviacijos komiteto ataskaitoje ir papildyti ją "techninėmis" detalėmis. Kartų su ministru atėję Lenkijos ekspertai pabrėžė, kad tuo metu, kai prie Smolensko oro uosto artėjo L.Kaczynskio lėktuvas, oro sąlygos jame buvo labai blogos ir pademonstravo dispečerių pokalbių įrašus, padarytus tuo metu, kai artėjo lėktuvas Tu-154 su Lenkijos valstybine delegacija, ir kiek anksčiau, kai leidosi Rusijos lėktuvas Il-76. Įrašai rodo, kad kai lėktuvas Il-76 pasiekė mažesnį nei 100 metrų aukštį, dispečeris nedavė komandos "horizontas", o tuo metu, kai leidosi lenkų lėktuvas, šis komanda nuskambėjo.

Lenkijos sudarytos komisijos nariai atkreipė dėmesį ir į tai, ką dispečeriai sakė kiek anksčiau atskridusiems rusų lėktuvams Jak-40 ir Il-76, tai ir leidžia daryti išvadą, kad Smolensko dispečeriai lenkų įgulai pateikė neteisingus duomenis. Kai 8 val. ryto Maskvos laiku leidosi Jak-40, dispečeris pranešė, kad matomumas - 1500 metrų, o po minutės, priartėjus Il-76, jau - kad mažiau nei 1000 metrų. Todėl ir kyla klausimas, ar dispečerių perduodama informacija atitiko tikrovę. Lenkų komisijos nariai taip pat atkreipė dėmesį, kad skrydžių kontrolieriai buvo labai susinervinę. "Nervinga situacija, kilusi dėl laiko deficito, lėmė, kad komandos buvo duodamos žodžiais, kurių cituoti šioje salėje nesiryžtu," - sakė Lenkijos komisijos atstovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"