TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Katalikai ir ortodoksai: 50 dialogo metų

2015 12 07 12:00
Popiežius Pranciškus ir patriarchas Baltramiejus.  AFP/Scanpix nuotrauka

Lygiai prieš pusę amžiaus – 1965 metais gruodžio 7 dieną – oficialiai paskelbta bendra katalikų ir stačiatikių deklaracija, kuria atšauktos tarpusavio ekskomunikos. 

Dokumentas vienu metu buvo skaitomas Šv. Petro bazilikoje Romoje, kur vyko Vatikano II Susirinkimo baigiamasis posėdis, ir patriarchalinėje Šv. Jurgio katedroje Stambule. Tai įvyko praėjus beveik metams po popiežius Pauliaus VI ir patriarcho Atenagoro deklaracijos, panaikinusios anatemas (ekskomunikas), pasirašymo. Pastarosios išsilaikė dar nuo praėjusio tūkstantmečio pradžios, 1054 metų – vadinamosios Bažnyčios schizmos. Tuomet į Konstantinopolį atvykęs popiežiaus Leono IX pasiuntinys paskelbė Šventojo Sosto ekskomuniką patriarchui Mykolui Cerularijui. Šis savo ruožtu tokią pat aukščiausio rango bažnytinę bausmę paskyrė Romos Bažnyčios atstovams.

Deklaracija pripažinta, jog XI amžiaus sprendimai turi būti vertinami tuometinių aplinkybių – tiek bažnytinių, tiek politinių kontekte, taip pat sutarta, jog perlenkta su kaltinimais iš abiejų pusių. Dokumente teigiama, jog anatemas paskelbę asmenys nesiekė ir negalėjo numatyti Rytų ir Vakarų krikščionių skilimo, o pasmerkimai nukreipti vienas prieš kitą, o ne Bažnyčias.

Popiežius Paulius VI ir patriarchas Antenagoras / „Corbis“ nuotrauka

„gilinantis į apreikštąją tiesą dieviškiesiems dalykams pažinti ir išpažinti, Rytuose naudotasi kitokiais metodais ir eita kitais keliais negu Vakaruose. Todėl nenuostabu, kad kai kuriuos apreikštojo slėpinio atžvilgius kartais vieni, kartais kiti geriau įžvelgia ir aiškiau nušviečia, ir reikia pasakyti, kad dažnai įvairios teologinės formulės veikiau papildo viena kitą, negu prieštarauja viena kitai“, – rašoma Vatikano II Susirinkimo dekrete dėl ekumenizmo „Unitatis Redintegratio“. Jame kalbame ne tik apie mokymo skirtumus, kurie neturi būti skilimo pagrindu, bet ir apie Rytų bažnyčios turtus, kuriais katalikai skatinami naudotis: „Ten nuo pat šventųjų Tėvų šlovingųjų laikų klestėjo vienuoliškasis dvasingumas, paskui pasklidęs Vakarų kraštuose, tapęs lotyniškųjų vienuoliškųjų institutų šaltiniu ir vėliau vis teikęs jiems naujos stiprybės. Todėl katalikams primygtinai patartina dažniau naudotis dvasiniais Rytų Tėvų lobiais, visą žmogų pastūmėja kontempliuoti dieviškuosius dalykus“.

Jau daugiau nei tris dešimtmečius Bažnyčios skilimo į Rytų ir Vakarų klausimus nagrinėja Jono Pauliaus II ir patriarcho Dimitrijaus įsteigta Mišrioji teologinė komisija. O 2014-aisiais popiežius Pranciškus ir patriarchas Baltramiejus, minėdami savo pirmtakų apsikabinimą prieš pusšimtį metų, taip pat parašė bendrą deklaraciją, kurioje teigiama, kad broliško susitikimo bei tikro dialogo reikalauja pati ištikimybė Viešpačiui. „Mūsų broliškas šiandienos susitikimas yra naujas ir būtinas žingsnis kelionėje [...] vienybės link“ – rašoma dokumente.

Pranciškus ir Baltramiejus / AFP/Scanpix nuotrauka

Paskutinę rudens dieną, minint Konstantinopolio patriarchato globėjo šv. apaštalo Andriejaus iškilmę, šv. Jurgio katedroje perskaitytas Pranciškaus laiškas, kuriame rašoma, jog nėra neperžengiamų kliūčių atkurti pilną Eucharistinę bendrystę. Pasak Romos vyskupo, sunkumus įveikti galima malda, širdžių ištyrinimu, dialogu ir tiesos ieškojimu, o katalikai ir ortodoksai turį vadovautis meilės, o ne rungtyniavimo logika. Pabrėžta, jog susitaikymo poreikis ypač svarbus dėl teroristinių išpuolių. Pranciškus gerbia Baltramiejų ir dėl jo dėmesio aplinkos apsaugai, jį cituoja naujausioje enciklikoje „Laudato si“.

Pastarojo Lietuvos visuotinio gyventojų ir būstų surašymo duomenimis, ortodoksai yra antra pagal dydį religinė bendruomenė šalyje. Jai save priskyrė 4,1 proc. asmenų (apie 125, 2 tūkst.). Lietuvos stačiatikių vyskupija yra Maskvos patriarchato dalis. Šiandien šv. Paraskevės cerkvėje ortodoksai ir katalikai tarpusavio ekskomunikų panaikinimo proga renkasi skaityti Apreiškimo Dievo Gimdytojai Akatistą (iškilmingą himną).

Parengė Rosita GARŠKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"