TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Kazachstano pirmininkavimo ESBO vizija

2010 02 12 0:00
Kazachstano prezidentas N.Nazarbajevas pabrėžia, kad Rytai ir Vakarai privalo gerbti vieni kitų vertybes.
AFP/Scanpix nuotrauka

2010 metų sausio 1 dieną Kazachstanas pradėjo pirmininkauti Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijai (ESBO). Ta proga šalies prezidentas Nursultanas Nazarbajevas paskelbė straipsnį, kuriame išdėstė šio svarbaus darbo viziją.

Kazachstanas tiksliai suvokė svarbiausią ESBO problemą - įvaizdžio ir veiklos efektyvumo, todėl išsikėlė sau tikslą suteikti organizacijai naują kvėpavimą ir naują impulsą. Šiame kontekste kelios N.Nazarbajevo mintys yra išskirtinai konstruktyvios ir todėl vertos dėmesio.

Pirmiausia, Kazachstanas siūlo praktiškai suaktyvinti ESBO bendradarbiavimą su įvairiomis regioninėmis organizacijomis, tokiomis kaip Kolektyvinio saugumo sutarties organizacija, Eurazijos ekonominė sandrauga, Šanchajaus bendradarbiavimo organizacija ir kitos. Šiuo metu santykiai tarp Rytų ir Vakarų gana įtempti. Todėl ši Astanos iniciatyva yra vienareikšmiškai teigiama, ir Kazachstano vaidmuo ją realizuojant iš tikrųjų gali būti efektyvus, turint omenyje, kaip sėkmingai jam iki šiol sekėsi vykdyti daugiavektorinę užsienio politiką ir tuo pat metu išlaikyti partneriškus santykius su Rusija, Jungtinėmis Valstijomis, Kinija ir kitomis šalimis.

N.Nazarbajevas yra visiškai teisus, teigdamas, kad "Energetinis bendradarbiavimas su kitais regioniniais projektais gali suteikti ESBO veiklai naują kvėpavimą, atverti naujus horizontus, numatyti naujus orientyrus". Tuo pat metu reikia pripažinti, kad neįtraukus regioninių organizacijų sunku išspręsti Afganistano problemą. ESBO turi rasti savo nišą ir savo vaidmenį įgyvendinant šiuos svarbius projektus ir šia prasme Afganistanas galėtų tapti savotišku tiltu tarp skirtingų regioninių organizacijų.

Antra, pagirtinas Kazachstano siekis plėtoti naują globalią - nuo Vankuverio iki Vladivostoko - saugumo architektūrą šioje srityje perėmus estafetę iš Graikijos ir atsižvelgus į Rusijos iškeltos Europos saugumo sutarties iniciatyvą.

"Esu įsitikinęs, kad ESBO yra optimali diskusijų dėl pačių sudėtingiausių saugumo problemų aikštelė", - rašo N.Nazarbajevas. Tad jeigu Kazachstanui pavyktų surengti aukščiausio lygio ESBO pasitarimą, kuriame būtų atvirai apsvarstyti įvairūs aštrūs globalaus ir regioninio lygmens saugumo klausimai, pradedant Afganistanu ir baigiant "užšaldytais konfliktais" (kad jie būtų sprendžiami ne taip, kaip per Rusijos ir Gruzijos karą), vien jau tai būtų svarbus žingsnis į priekį žengiant globalaus konsensuso saugumo paieškos keliu ir iškeltų pačią ESBO iš užmaršties į naujas aukštumas.

Trečia, N.Nazarbajevas skyrė dėmesio ir aktualiai pasaulio ekonominės krizės temai. "Šiandien, kai visas pasaulis kovoja su pasaulinės finansinės-ekonominės krizės pasekmėmis ir kuria pokrizinės raidos strategiją, rimtesnis dėmesys "antram krepšeliui" leis pripildyti ESBO veiklą tikro turinio", - rašo Kazachstano prezidentas. Šiame kontekste vienas reikšmingiausių ir perspektyviausių projektų - transporto koridoriaus "Vakarų Kinija - Vakarų Europa" sukūrimas. Tai sudėtingas ir ilgalaikis projektas, tačiau jeigu Astanai pirmininkavimo ESBO metu pavyktų paspartinti jo įgyvendinimą, tai taptų svariu jos indėliu į ekonomikos globalizaciją ir efektyvaus politinio-ekonominio dialogo tarp didelės grupės pasaulio šalių stiprinimą.

Pagaliau, kaip pažymėjo Kazachstano prezidentas: "Šiandien akivaizdu, kad "vienmatis pasaulis" ir "universali civilizacija" - jau archainės utopijos. Negalima ignoruoti skirtingų pasaulio regionų gyvenimo būdo, tradicijų, kultūros ir etninės istorijos. Kitaip viskas gali baigtis fundamentalia krize, kurios esmę sudarys socialinis, kultūrinis ir religinis priešiškumas vakarietiškam raidos modeliui. Tačiau kiti pasaulio regionai ir etninės bendruomenės Vakarų visuomenių viduje taip pat privalo gerbti Vakarų civilizacijos vertybes. Kitaip sakant, šiandien atėjo laikas atsisakyti Franciso Fukuyamos "istorijos pabaigos" logikos ir vakarietiško universalizmo, kurio pagrįstumas pastaruoju metu vis dažniau kelia rimtų abejonių. Be to, vadinamųjų "nedemokratinių" šalių plikas pasmerkimas, užuot jas įtraukus į bendradarbiavimą, dažniausiai duoda priešingą rezultatą. Gal šiuo metu Kazachstano valstybinė santvarka ir nėra ideali "liberali demokratija", tačiau, lyginant ją su kitomis posovietinėmis valstybėmis ir net atskiromis ESBO šalimis, tikrai ne pati blogiausia. Kazachstanas, skirtingai nei kai kurie jo kaimynai, nebalansuoja tarp demokratijos ir kietojo autoritarizmo, bet gana užtikrintai ir nuosekliai juda atviros visuomenės link. Ir šia prasme teisė pirmininkauti ESBO Kazachstanui tampa papildoma paskata nesustoti pusiaukelėje.

Kazachstano pirmininkavimas ESBO nėra jokia klaida ir lieka tik palinkėti jam sėkmės šiais sunkiais, bet daug žadančiais metais.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"