TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Klientai tirpsta it pernykštis sniegas

2012 08 03 7:46
Pietų metas Sevilijoje: "Casa Robles" padavėjas žingsniuoja tarp tuščių stalų./Užsienio spaudos nuotrauka

Ispanijos restoranų savininkams atėjo sunkaus apsisprendimo metas: prisitaikyti prie krizės arba žlugti.

Eugenio Garcia yra trečios kartos restoranų savininkas Sevilijoje ir tiksliai gali išmatuoti Ispanijos ekonomikos krizę: parduotų statinaičių alaus, putpelių kiaušinių užkandžių ir kiaulienos nugarinės viskio padaže matu. Žmonės, kadaise mokėdavę už maistą 14 eurų, dabar jo populiarioje "Taberna Coloniales" išleidžia ne daugiau kaip 10. Nuolatiniai klientai dingsta radę darbus Dubajaus statybose. E.Garcia suskaičiavo, kad šiame miesto kvartale prie San Pedro bažnyčios, kur 14 metų įsikūrusi jo taverna, buvo uždarytos 25 maitinimo įstaigos. Sumažėjus lankytojų vyras ir pats jau pardavė du savo restoranus. "Anksčiau žmonės užsisakydavo butelį vyno, o dabar nebe, - sako tavernos šeimininkas. - Jie mažiau geria, mažiau valgo. Visų nuotaika tikrai pesimistinė. Mes jau beveik ketverius metus išgyvename krizę. Esame tarsi audros blaškomas laivas. Gali tik įsitverti stiebo ir laukti, kas bus."

Restoranai keičia veidą

Ispanija garsėja gastronomine prabanga, bet vaišingumo pramonė dabar smarkiai susvyravusi. Nedarbas šalyje - didžiausias Europoje (24 proc.). Vyriausybė pakėlė mokesčius, o tai greičiausiai dar labiau pakirs vartojimą. Šios jėgos triuškina visokio lygio restoranus - nuo prašmatnių, kaip E.Garcios, iki paprastų valgyklų. Didžiausias jų konkurentas - namie gaminamas maistas. Kad pritrauktų klientų, kai kurie savininkai leidžia žmonėms atsinešti savo vyno. Restoranai keičia valgiaraščius, mažina kainas ir porcijas. Svečiai pastebi, kad dabar jau reikia mokėti ir už ledą, ir už vandenį iš čiaupo ąsočiuose - anksčiau tai būdavo patiekiama veltui. Šią vasarą prašmatnios vietos keičia savo įvaizdį, nes baiminasi, kad to nepadariusios ilgai neišsilaikys, net atsisako Michelino žvaigždučių.

Ispanija ilgai buvo šalis, kurios restoranų ir barų kultūrai mažai kas galėjo prilygti. Dabar ji gali prarasti pasaulinės lyderės pozicijas. Garsus virtuvės šefas Ferranas Adria tikina, kad geriausiems restoranams nuosmukis negresia. Jie toli gražu neuždaromi ir Ispanijoje kaip niekada galima gerai pavalgyti. Tačiau net ir F.Adrios mėgstamas "Sula" Madride persimodeliuoja, kad išlaikytų klientus. Prašmatniame Salamankos rajone esantis restoranas, kadaise garsėjęs išskirtiniais gėrimais, dabar prekiauja ir paprastu ispanišku vynu su burbuliukais. Tai - pigesnė alternatyva šampanui "Dom Perignon". Šeimininkai kone už pusę milijono eurų renovuoja restoraną, kad paverstų pirmą aukštą baru ir sukurtų privačią erdvę kolektyviniams pietums. Vienas savininkų Jose Gomezas teigia, jog niekas šiais laikais negali skirti valgymui trijų valandų. "Jei neinvestuoji pinigų į kapitalinę pertvarką, rizikuoji lėkti iš barščių", - priduria jis.

Pradėti nuo kiaušinienės

Blogiausi metai buvo 2009-ieji, kai teko uždaryti 5 tūkst. restoranų ir barų. Tas pats vyko ir 2010 metais, kai duris užvėrė 4 tūkst. maitinimo įstaigų, ir 2011-aisiais, kai jų sumažėjo dar 3 tūkstančiais.

Madride nebeliko kai kurių garsiausių restoranų, kuriuos mėgo finansininkai ir įžymybės. "Dingsta senoji mokykla", - sako Jaime Ruizas-Moralesas, Madrido verslininkas ir maisto fanatikas. Kitaip ir negali būti, kai klientai staiga sutinka mokėti už vyną tik 30 eurų, o ne 200.

Sevilijoje restoranų verslui skaudžiai smogė regioninis nedarbas, viršijantis 30 proc., ir užsienio turistai, atvykstantys pigių skrydžių oro linijomis ir išleidžiantys mažiau. Čia nuo 2007 iki 2010 metų buvo uždaryta daugiau kaip 2 tūkst. restoranų ir barų. Maitinimo įstaigų savininkai prisipažįsta, kad pasitaiko vakarų, kai jie nežino, ko tikėtis. Manuelis Blanco, plušantis šiame versle 25 metus, dažnai spokso į tuščius stalus. Jis jau pakeitė valgiaraštį į paprastesnį ir sako neįsivaizduojantis, ką dar galėtų padaryti. "Dirbu be jokių atostogų, be išeiginių", - tvirtina M.Blanco.

Praėjusį rudenį Victoras Enrichas su žmona Maria Vega de Seoane uždarė savo restoraną "El Atelier d'Enrich", pardavė juodo aksomo sofas, veidrodžius, šviestuvus ir šampano taures. Jų restoranas išskirtinėje Madrido vietoje pritraukdavo didžiulių korporacijų, tokių kaip "Telefonica", vadovus, bet nukentėjo, kai verslo klientų sumažėjo. Tada pora tame pačiame kvartale atidarė kavinę ir užkandinę - čia mėsainis su salotomis ir svogūnais tekainuoja 7 eurus. Savininkai tikina, kad abi įstaigos klesti. "Pasirinkimas tėra vienas - prisitaikyti arba žūti", - mano M.Vega de Seoane.

Alejandra Anson, turinti "Elite Gourmet", kuriame lepina klientus tokiais Ispanijos delikatesais kaip merinosų sūris ar rūkyti eršketai, neabejoja, kad ispanai išsaugojo savo gastronominį kūrybiškumą, tiesiog krizė šiek tiek prigesino jų ambicijas. Naujoji virtuvės šefų karta, maniusi, jog beveik automatiškai gali prilygti tokiems kaip F.Adria, iš pradžių turi išmokti pagaminti geriausią kiaušinienę.

"The New York Times", LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"