TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Mažasis "Facebook" imperatorius

2012 07 03 4:59

Anksčiau "Facebook" dirbusi Katherine Losse nutarė papasakoti, kas iš tiesų vyksta didžiausiame pasaulyje socialiniame tinkle. Pakėlus uždangą pasirodė, kad jame viešpatauja "mažasis imperatorius", sukūręs bendrovėje amoralumo ir paslapčių kupiną atmosferą.  

Knyga, kurią K.Losse pavadino "Berniukai karaliai: kelionė į socialinio tinklo širdį" ("The Boy Kings: A Journey into the Heart of the Social Network"), išėjo kaip tik tuo metu, kai kilo dar vienas su "Facebook" susijęs skandalas. Paaiškėjo, jog šis socialinis tinklas nė neatsiklausęs ištrindavo savo vartotojų adresus, kad žmonės būtų priversti naudotis "Facebook" elektroniniu paštu. Nors K.Losse knyga iš karto sulaukė pasaulyje daug dėmesio, pats tinklas kol kas nelinkęs jos komentuoti.

Seksizmas ir senas mentalitetas

K.Losse pradėjo dirbti "Facebook" 2005 metais, kai ši bendrovė turėjo vos 51 darbuotoją. Po kurio laiko ji tapo kompanijos vadovo kalbų rašytoja, todėl gerai žinojo, kas vyksta vienoje iš dinamiškiausių pasaulio įmonių. Kad "Facebook" visame Silicio slėnyje garsėjo vaikiškais poelgiais, buvo žinoma seniai. Jos pastate pilna teniso stalų, darbuotojai gali rengtis kaip nori, visur daugybė vaizdo žaidimų, vyksta togų vakarėliai. Vienu metu bendrovėje buvo net įrengta "lenktynių trasa". Darbuotojai skriedavo riedučiais tarp stalų pasiutusiu greičiu ir rengdavo tarpusavio lenktynes, kol kartą tai pamatęs vienas iš vyriausiųjų vadybininkų sustabdė šią beprotybę pasakydamas: "Bijau, kad vieną dieną kuris nors jūsų išlėks pro langą." 

Tačiau savo knygoje K.Losse parodo kitokią "Facebook". Autorė teigia, jog kompanijoje įsitvirtinęs "didelis seksizmas ir praėjusio amžiaus 6-ojo dešimtmečio mentalitetas", nes moterys čia dirba tik pagalbinius darbus. "Su jomis elgiamasi kaip su antrarūšėmis tarnaitėmis, o į konferenciją jos gali patekti tik sutikusios padirbėti drabužinėje", - rašoma knygoje.

"Facebook" įkūrėją Marką Zuckerbergą K.Loose lygina su Napoleonu, vadina jį "mažuoju imperatoriumi". Bendrovės darbuotojai "privalo garbinti vadovą kaip stabą", o kai Markui sukako 22 metai, tą dieną visi turėjo vilkėti marškinėlius su jo portretu.

"Facebook" dirbantys vyrai linkę traktuoti moteris kaip sekso objektus. Kad vienas inžinierius yra vedęs, kolegos sužinojo tik tada, kai jis kelis kartus pakvietė merginas užsiimti seksu trise. Kartais darbuotojos dėl tokio elgesio eidavo skųstis M.Zuckerbergui. Kai vienas vyras moteriai valgykloje pareiškė, esą šios "užpakalis kelia tokį apetitą, kad nekantrauja suleisti į jį dantis", M.Zuckerbergas naiviai (o gal apsimestinai), paklausė: "O ką iš tiesų tie žodžiai reiškia?"

Pasak K.Loose, visa žmogiškųjų išteklių architektūra bendrovėje paremta praėjusio amžiaus 6-ojo dešimtmečio biuru, kai buvo manoma, jog tik vyrai supranta techninius dalykus, todėl jie vadinami aiškiaregiais genijais. Visi kiti darbuotojai - programuotojų komandoje yra ir moterų, juodaodžių bei iš Azijos kilusių žmonių - tebelaikomi bukagalviais, nesugebančiais greitai ir protingai mąstyti. Atmosfera "Facebook" ėmė keistis tik 2009 metais, kai operacijų direktore buvo paskirta Sheryl Sandberg.

K.Losse knygoje M.Zuckerbergui surašyta pati blogiausia charakteristika nuo filmo "Socialinis tinklas" pasirodymo laikų. Autorė jį vaizduoja kaip asmenį, kuris nemoka bendrauti, laikosi nuošalyje ir mano, kad visi, nepamišę dėl programavimo, neverti vadintis žmonėmis. Štai kaip K.Losse aprašo Marko pasirodymą biure: "Jis eina kaip Napoleonas atkišęs krūtinę, o garbanos šokinėja ant kaktos tarsi skelbdamos apie jo atvykimą."

Tamsioji "Facebook" dalis

Savo knygoje K.Losse atskleidžia ne tik bendrovės, bet ir paties socialinio tinklo paslaptis, nes, jos žodžiais, M.Zuckerbergas turi "nesveiką potraukį į totalinį viešpatavimą", ir pateikia konkrečių pavyzdžių. Autorė rašo, kad "Facebook" buvo sukurta eksperimentinė parinktis "Šešėliniai profiliai". Tai slaptos ataskaitos apie žmones, kurie net nėra užsiregistravę socialiniame tinkle. Programuotojai taip pat užsimanė sukurti "pilkuosius puslapius" tų asmenų, kuriuos įsidėmėjo savo draugų nuotraukose. 2007 metais buvo įdiegta ir programa "Judgebox", leidžianti jos naudotojams lyginti moteris ir vertinti šias balais. "Judgebox" - tai tam tikras programos "Facemash", kurią M.Zukerbergas sukūrė dar mokydamasis Harvarde, variantas. "Facebook" žmonės taip pat naudojasi programa "Stalker", kuri seka, kas buvo atsivertęs jų puslapius.

Vos įkūrus bendrovę kai kurie darbuotojai gaudavo "slaptažodį-visraktį", leidžiantį daryti viską, kas tik šaudavo į galvą, ir niekas jų nekontroliuodavo. K.Losse tokį elgesį prilygina mormonams, kurie "atverčia į savo tikėjimą mirusiuosius, jei tie būdami gyvi buvo girdėję apie marmonizmą, vadinasi, tapo jo sekėjais". Knygos autorė cituoja vieno M.Zuckerbergo darbuotojo žodžius: "Markas svajoja apie žmonijos "Vikipediją", kurioje kiekvienas turėtų savo sieną ir visi galėtų rašyti ant jos, ką tik panorėję." K.Loose taip pat buvo gavusi "slaptažodį-visraktį" ir turėjo galimybę patekti į bet kurio vartotojo failus. "Jie man pasakė slaptažodį nė nepasidomėję mano praeitimi - o gal esu kokia žmones medžiojanti maniakė", - rašo knygos autorė.

"The Daily Mail", "The Wall Street Journal", LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"