TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Mįslingas britų spaudos gelbėtojas

2010 04 22 0:00
A.Lebedevas gerai sutaria su M.Gorbačiovu.
Užsienio spaudos nuotrauka

Rusijos milijardierius Aleksandras Lebedevas, kadaise buvęs KGB agentas Londone, perka finansinių sunkumų alinamus britų laikraščius, kaip kiti oligarchai jachtas. Jam jau priklauso "The Evening Standard" ir vienas populiariausių šalies dienraščių "The Independent".

Dar sausio mėnesį pasklido stulbinama žinia, kad A.Lebedevas ketina parduoti turimas (25,8 proc.) "Aeroflot" akcijas už daugiau nei 300 mln. eurų ir šiuos pinigus skirti britų dienraščiui "The Independent" įsigyti. Taip ir buvo padaryta, nors dabar Rusijos spauda rašo, jog magnatas abejoja, ar nepermokėjo.

Tačiau šiuo metu rusų magnato turtai labiau jaudina britus nei rusus, nes jis ėmė supirkinėti stambiausius jų dienraščius, o 50 metų A.Lebedevas ir jo 29 metų sūnus Jevgenijus nepraleidžia progos pasišaipyti, esą jie turi pakankamai lėšų nupirkti visus britų leidinius. Dar 2009 metais A.Lebedevas įsigijo vakarinį laikraštį "The Evening Standard", kurio redakcija įsikūrusi tame pačiame pastate kaip ir "The Independent".

Britai spėlioja, ar rusas jų spaudos gelbėtojas, ar naikintojas. Jei ne A.Lebedevas, "The Evening Standard" būtų turėjęs užsidaryti, ant bankroto slenksčio buvo ir "The Independent", kai po kelis mėnesius trukusių derybų kovo 5 dieną Rusijos milijardierius nusipirko laikraštį kartu su jo sekmadieniniu priedu "Independent on Sunday".

Britų leidėjai blaškosi tarp vilties ir nevilties, nes kadaise A.Lebedevas buvo KGB agentas Londone ir ieškodavo dienraščiuose naujienų savo slaptoms ataskaitoms Maskvai.

Baigiantis tūkstantmečiui diplomuotas ekonomistas A.Lebedevas, "Gazprom" akcijų paketo dalininkas, po sėkmingų bankinių operacijų susikrovė milijardus ir nuo tada nesibodi viešai kritikuoti Rusijos vyriausybės.

A.Lebedevas kartu su buvusiu prezidentu Michailu Gorbačiovu yra opozicijos leidinio "Novaja gazeta, kuriame dirbo 2006 metais nužudyta žurnalistė Ana Politkovskaja (spaudos laisvės simbolis) bendraturtis. Dabar jis aiškina, kad nori "padėti Anglijai išsaugoti demokratinę instituciją, nes laisvoji spauda tokia pat svarbi kaip parlamentas ir partijos". Britams toks pareiškimas skamba taip, tarsi britų spirito varykla imtų mokyti rusus, kaip gaminti degtinę. Negirdėta, kad autoritarinės Rusijos milijardierius gviešiasi gelbėti liberaliosios demokratijos tėvonijos spaudą!

Kad ir kaip ten būtų, "The Evening Standard" darbuotojų būgštavimai, kad A.Lebedevas pavers laikraštį šiuolaikinės Rusijos visuomenės ryšių įrankiu, nepasitvirtino. Vienas iš redaktorių aiškina, kad ne rusas sprendžia, ką laikraštis rašys apie Kremlių ar britų užsienio politiką. Vyriausiasis "The Financial Times" redaktorius ir vienas geriausiai informuotų Londono žurnalistų Andrew Gowersas mano, kad visi nori žinoti A.Lebedevo planus. Prieš pasirašant sandorį dėl "The Independent" vienas parlamento narys konservatorius net reikalavo iškviesti A.Lebedevą į parlamentą, kad jis atsakytų į klausimus.

Vieni gąsdino, kad šis sandoris - Kremliaus Trojos arklys, turintis padėti pagerinti prastą Rusijos įvaizdį Vakaruose, kiti teigė, kad rusas laikraščiuose ketina spausdinti Maskvos aukščiausio rango politikus kompromituojančią medžiagą, taip įgaudamas galių šantažuoti jam pakenkti sieksiančius Rusijos galinguosius.

Treti aiškino, kad kadaise nesėkmingai Maskvos meru siekęs tapti A.Lebedevas trokšta politinės įtakos, o ketvirti įrodinėjo, kad jis naudos laikraščius kitam savo verslui - NRB bankui, žemės ūkio holdingo bendrovei, oro linijoms - paremti. Paskalų ir gandų iki šiol nors vežimu vežk, o pats A.Lebedevas juokiasi: "Tai nesąmonės. Britų spauda mane peršvietė rentgenu." Iš tiesų kairiųjų liberalių pažiūrų dienraščio "The Guardian" žurnalistai visus metus ieškojo skandalų, nešvarių sandorių ar slaptų A.Lebedevo interesų. "Visiškai nieko neradome, - turėjo pripažinti redaktorius Stephenas Brokas.

Į A.Lebedevo rankas patekęs konservatyvumu ir bambeklišku tonu pasižymėjęs laikraštis "The Evening Standard" net tapo politiškai korektiškesnis ir šiek tiek lengvesnio pobūdžio - jame daugiau sekso, daugiau stiliaus, daugiau mados. Tačiau redakciją paliko daugiau nei 10 iš 180 buvusių redaktorių.

A.Lebedevas nusiteikęs optimistiškai ir per trejus metus tikisi laikraštį padaryti pelningą. Jo šeimos draugas Justinas Byamas Shaw, dalyvaujantis laikraščio valdyme, mano, kad naujajam savininkui "laikraštis teikia tiek pat džiaugsmo, kaip kitiems jachtos ir futbolo klubai".

Naujasis britų žiniasklaidos magnatas A.Lebedevas jau tapo Londono leidėjų aplinkos ir visuomenės dalimi, "The Evening Standard" yra miesto organas, ir rusas patenkintas, kad jo klausoma. Be to, tapęs laikraščio savininku jis laikomas svarbiausiu Rusijos ruporu Vakaruose. Naująjį leidėją nedelsdamas pasikvietė premjeras Gordonas Brownas, tą pačią dieną su juo susitiko ir opozicijos lyderis Davidas Cameronas.

Oligarchas naujuoju "The Evening Standard" vyriausiuoju redaktoriumi paskyrė savo draugą Geordie Greigą, anksčiau vadovavusį aukštuomenės žurnalui "Tatler". Abu pažįstami nuo tada, kai prieš porą metų A.Lebedevas paklausė G.Greigo, gal "Tatler" pageidautų parengti reportažą apie pompastišką pobūvį Raisos Gorbačiovos fondui, besirūpinančiam vėžiu sergančiais vaikais, paremti. G.Greigas asmeniškai prisidėjo prie pobūvio surengimo Altorpe, kur gyvena princesės Dianos šeima.

Savo sūnų Jevgenijų A.Lebedevas paskyrė vadovauti "The Evening Standard", nors iki to laiko Londone užaugęs 29 metų milijardieriaus sūnus garsėjo tik kaip vakarėlių liūtas, brangių restoranų savininkas ir trumpalaikis buvusios "Spice Girls" grupės narės Geri Halliwell draugas. Jaunėlis Lebedevas buvo žiniasklaidos stebėjimo objektas, bet ne žiniasklaidos kūrėjas. Baigęs ekonomikos studijas jis tobulinosi "Christie's" aukcione, nes mėgsta šiuolaikinį meną ir yra renesanso laikų italų architektūros žinovas.

Lebedevams perėmus "The Evening Standard", britai staiga ėmė domėtis, ką milijardieriaus sūnus gali pasakyti apie Londono kultūrinį gyvenimą, o pats Jevgenijus pareiškė: "Mes patys kalti dėl savo vulgaraus, kaip ir rusų elgesys, įvaizdžio."

Prastas Rusijos, jos politikų ir verslininkų įvaizdis parūpo ir Vladimirui Putinui. Praėjusių metų rudenį Rusijos premjeras į Sočį sukvietė pasitarti Rusijos leidinių vyriausiuosius redaktorius ir leidėjus. Prie vaišių stalo nuskambėjo didžiausio šalies bulvarinio laikraščio vyriausiojo redaktoriaus pasiūlymas nupirkti populiarų britų bulvarinį laikraštį "The Sun", jei "vyriausybė skirtų pinigų". Tai dar nepadaryta, tačiau oligarchas ir V.Putino draugas Sergejus Pugačiovas per savo sūnų Aleksandrą jau nupirko prancūzų laikraštį "France Soir".

Parengė Rima KRUPENKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"