TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Mitai ir tikrovė

2012 05 23 6:05

Lengva išplėšti iš konteksto skaičius ir pateikti juos kaip faktą. Deja, tai neatspindi viso vaizdo, kuris dažnai būna kur kas sudėtingesnis nei byloja tie skaičiai.

Europos krizė sukūrė statistikos klampynę ir trumpus apibendrinimus, kurie pateikiami kaip tiesa. Bet ar tai išties atspindi tikrovę? Ne taip lengva susidaryti visą finansinių problemų vaizdą euro zonoje, todėl trumpi apibūdinimai ir lengvai prisimenami skaičiai plinta žiniasklaidoje it krūmynų gaisrai. Pavyzdžiui, labai lengva pasakyti, kad ekonomika pasmerkta, nes šalis - išlaidūnė. 

Pastaruoju metu nuolat kartojamos tokios tiesos: italų politikai turi tūkstančius prabangių automobilių, kuriuos vairuoja samdomi vairuotojai; Graikijoje yra daugiau "Porsche Cayenne" savininkų nei mokesčių mokėtojų, uždirbančių per 50 tūkst. eurų (tiek kainuoja tokia mašina); pusė Ispanijos jaunimo neturi darbo.

Kurie iš šių faktų yra tiesa, o kurie ne?

Graikijos "Porsche" savininkai

Citata apie Graikijos "Porsche Cayenne" automobilius, kurią pasigavo visa tarptautinė žiniasklaida ir internetas, priklauso prof. Herakliui Polemarchakiui, buvusiam Graikijos premjero ekonomikos patarėjui, dabar skaitančiam paskaitas Jungtinėje Karalystėje, Vorviko universitete.

Tačiau paklaustas konkrečiau, profesorius atsako, kad jo pastaba buvusi bendro pobūdžio, jokių konkrečių skaičių neturįs, išskyrus vieną: "Porsche Cayenne" automobilių, tenkančių vienam Graikijos Larisos miesto gyventojui, skaičius dukart viršija Europos ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos šalių vidurkį.

O kokie tada yra faktai?

2010 metais Graikijoje buvo 311 428 žmonės, deklaravę didesnes kaip 50 tūkst. eurų pajamas ir nuo jų mokėję mokesčius. Šis skaičius privertė "Porsche" atstovą nusijuokti. Jis pavadino istoriją juokinga ir nurodė, kad kompanija iš viso yra pardavusi apie 1500 "Porsche Cayenne" automobilių Graikijoje nuo to laiko, kai ši prabangi mašina prieš devynerius metus pasirodė.

Kita vertus, tai nereiškia, kad visi graikai sąžiningai moka mokesčius. Matuojant procentais nuo bendrojo vidaus produkto, pajamų mokestis Graikijoje siekia tik 4,7 proc. ir yra mažiausias euro zonoje, perpus mažesnis nei, pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje. Ten pajamų mokestis siekia 10 procentų.

Viskas būtų gerai, jei manytume, jog Graikija tiesiog yra labai mažų mokesčių šalis, bet esmė ta, kad daugeliui graikų tai, ką jie uždirba ir ką deklaruoja, - du skirtingi dalykai. Pernai Europos Sąjungos techninės pagalbos Graikijos vyriausybei vadovas Horstas Reichenbachas kalbėjo, kad nesumokėti mokesčiai Graikijoje sudaro apie 60 mlrd. eurų.

Jaunimo nedarbas Ispanijoje

Naujausiais duomenimis, šiemet vasarį Ispanijoje jaunimo nedarbas pasiekė 50,5 procento. Kai kurie šalies ekonomistai kritikuoja šį skaičių sakydami, kad jis neparodo viso paveikslo. Ispanijoje šešėlinė ekonomika, kaip ir Graikijos atveju, yra gana didelė, joje ir dirba dalis jaunų žmonių.

Bet kas atsirado anksčiau - neapskaitomas darbas ar nedarbas? Austrijos Linco universiteto šešėlinės ekonomikos ekspertas prof. Friedrichas Schniederis teigia, jog nedarbas tikriausiai paskatino šešėlinės ekonomikos augimą, o ne priešingai.

Ispanijos jaunimo nedarbo skaičiai išties atrodo labai baisūs, palyginti su likusia euro zona - ten jaunimo nedarbo vidurkis siekia 21,5 procento. Tačiau Ispanijos ekspertai žino daugiau priežasčių: nekilnojamojo turto piko metais labai daug jaunimo metė mokyklas, nes rado gerai mokamus darbus statybose, o kai burbulas 2007-2008 metais sprogo, nedarbas tarp šių žmonių neregėtai padidėjo. Dabar jauni ispanai kiek galėdami stengiasi mokytis ilgiau.

Štai kodėl tas baisus 50,5 proc. skaičius iš tiesų gali būti gerokai perdėtas. Tarp užsiregistravusių jaunų bedarbių yra ir tokių, kurie ieško darbo, nors nėra bedarbiai. Visa tai išplaukia ir iš paties bedarbio apibrėžimo, nustatyto Tarptautinės darbo organizacijos (TDO). Jis sako, kad bedarbis yra žmogus nuo 15 iki 74 metų, aktyviai ieškantis darbo keturias pastarąsias savaites.

Pernai TDO nusprendė peržiūrėti Ispanijos jaunimo nedarbą, kuris 2010 metais siekė 41 procentą. Buvo apskaičiuota, kad jaunimo nedarbas, atsižvelgiant į žmones, kurie ieškojo darbo pastaruosius 12 mėnesių, yra 10 proc. didesnis ir viršija 50 procentų. Tačiau taip iki galo ir neaišku, ar šie skaičiai atspindi realią padėtį. TDO teigimu, dalis jaunimo "slepiasi universitetuose" arba gyvena iš tėvų. Sunku pasakyti, kuriuos jų galima vadinti tikrais bedarbiais.

Italai ir jų vairuotojai

Labai plačiai nuskambėjo ir tai, kad italų politikus prabangiais "Alfa Romeo", "Maserati" ar "Audi" tamsintais langais vežioja vairuotojai. Tokių automobilių, priklausančių vadovams, yra stulbinamai daug - 30 tūkstančių, ir jie Italijos mokesčių mokėtojams atsieina apie 2 mlrd. eurų per metus. 

Dėl šių pranešimų Italijos vyriausybė buvo priversta patikrinti padėtį. Ji nustatė, kad centrinei, regioninei ir vietos valdžiai šalyje priklauso 72 tūkst. transporto priemonių. Dauguma jų - autobusiukai, furgonai ir sunkvežimiai, skirti ūkiniams reikalams, tiekimui ir personalui pristatyti.

Taigi "apnuoginus" baisųjį skaičių matyti, jog tėra 5 tūkst. automobilių, kuriais vairuotojai vežioja išskirtinai politikus ir vadovus, taip pat dar 10 tūkst. kitų mašinų ir jų vairuotojų.

BBC, LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"