TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Moteris su rankine

2011 09 16 0:00
Tik valstybės iždas dar tebėra didesnis už madingos damos rankinę. Simono Perry instaliacija "The Public Purse" Melburne.
Užsienio spaudos nuotrauka

Damų rankinės slepia paslaptis, taip pat ir tokias, kurios susijusios su visuomenine moters padėtimi. Jau kuris laikas rankinės - kaip ir kiti vartojimo objektai - darosi vis didesnės. "Ką tai reiškia?" - savo esė "Mažoji moterų rankinių fenomenologija" klausia vokiečių publicistė dr. Andrea Roeding. Šis puikus tekstas paskelbtas šveicarų dienraštyje "Neue Zurche Zeitung".

Štai sėdi ji ant pievelės, nuogas kojas parietusi į dešinę, ir žvelgia stebėtojui tiesiai į akis - su baimės, lūkesčių ir agresijos išraiška vienu metu. Lūpos truputį pravertos, ilgi plaukai sušukuoti į dešinę. Kaire ranka pasirėmusi už nugaros, tarytum loštųsi atgal. Dešine ranka, sugniaužta į kumštį, tvirtai laiko prispaudusi prie savęs dvi baltas rankenas. Pusiau ant žolės, pusiau ant kelių guli didelė keturkampė lygios odos rankinė. Galbūt švelniai tvirta dama kitą akimirką kam nors užvoš per galvą šiuo masyviu odiniu maišu, gal atsiguls ant nugaros. Nesvarbu, kas nutiks, savo rankinės ji tikrai nepaleis iš rankų.

Dramatiška inscenizacija

Kažkas įvyko su moterų rankinėmis. Jau 10-15 metų reklama dramatiškai inscenizuoja rankines, ypač prestižinių firmų. Aprašyta scena yra iš firmos "Bally" naujausios reklaminės serijos. Kitų prekės ženklų reklamos ne mažiau įspūdingos ir iškalbingos. Tai, kuo išsiskiria madų reklamos estetika apskritai - didėjančiu polinkiu į teatrališkai fantastines savotiškos hiperrealybės inscenizacijas, - ypač ryšku per rankinių pristatymus.

Neįtikimuose baimės, geismo ir viliojimo scenarijuose mielas damos aksesuaras mutavo į vienišos moteriškos ekstazės žaidimų draugą, paslaptingą lobių skrynelę, apsauginį skydą arba kovos instrumentą. Be to, jis tampa vis didesnis.

Rankinių dizainas per pastaruosius dešimtmečius pasidarė nepaprastai įvairus. Vis dėlto dominuoja minkštas krepšys, kurio matmenys taip išsiplėtė, kad jis gali praversti kaip visuomet paruoštas kelioninis lagaminas ar talpus pirkinių krepšys.

Rankinė tapo monumentu. Ką tai reiškia? Kultūros teorija mielai tvirtintų, kad rankinių formos ir funkcijos atspindi moters visuomeninio vaidmens pokyčius. Jeigu tai tiesa, neišvengsime nekonstatavę, kad čia tikrąja to žodžio prasme turi vykti dideli dalykai. Ar moterys perima vairą? Ar todėl rankinė, kurioje ne tik reklama įžvelgia moteriškos lyties simbolį, bus vis galingiau inscenizuojama?

Prancūzų žurnalo "Vogue" atsitiktinai parinkti pavyzdžiai iš įvairių laikotarpių atskleidžia nuostabų dalyką. Rankinė ilgą laiką neturėjo išskirtinės ironiškos reikšmės ir iki 1980 metų reklamuojami aksesuarai retai buvo rodomi tiesiai ant žmogaus kūno. Rankinė nuotraukoje pasirodydavo viena, kartais kyšodavo ranka, laikanti ją už rankenų, ar moters koja, prie kurios ji glaudėsi. 1950 metais modeliai dažniausiai pozuodavo su mažomis kietos odos rankinėmis ir piniginės užsegimu kaip elegancijos ženklu.

Šiandien populiari milžiniško maišo forma tada tiko paplūdimio ar baseino krepšiui. Tik gerokai vėliau, kartu su pergalingu rinkodaros žygiu, šis aksesuaras pradėjo pūstis. Žmogus ir daiktas virto vienodai svarbiais veikėjais, o rankinių isterija atvirai prasiveržė apie tūkstantmečių sandūrą. Palyginę naujas fotografijas su ankstesnėmis galime aiškiai pastebėti pokyčius.

Patrauklioje 1956 metų "Vogue" nuotraukoje elegantiška dama prigludusiu kostiumėliu vaidina, kaip tuščioje Paryžiaus gatvėje kažko ieško savo šiek tiek aukščiau iškeltoje rankinėje. Ji nusimovusi pirštinę nuo dešinės rankos, nuogais pirštais švelniai praveria kietos odos angą ir žvelgia į savo rankinę kaip į veidrodį.

Ne mažiau įdomus šios scenos ekvivalentas iš 2011 metų: gigantiškas moters kūnas, pridengtas mini sijonėliu ir tinkliniais marškinėliais, išsitiesęs ant baliustrados, įsiterpusios į jūrą. Kameros žvilgsnis slenka įstrižai žemyn. Paveiksle dominuoja nepriekaištingos modelio kojos, nuogi pečiai ir tarsi užplūdusio geismo atlošta galva. Kairėje rankoje gražuolė laiko, tikrai nepatogiai, rankinę iš krokodilo odos, kuri tokio dydžio kaip visas jos kūnas.

Rankinės - viliojantys objektai, jos žaidžia išorine ir vidine magija, paslaptimis ir jų atskleidimu. Iš tikrųjų dalį iliuzorinės reklaminių inscenizacijų jėgos sudaro tai, kad rankinėje moters vidus atrodo tuo pat metu išverstas į išorę - matomas ir vis dėlto paslėptas: paslapties pažadas ir galima grėsmė kartu. Niekada negali žinoti, kas šioje pastaruoju metu galingai išaugusioje Pandoros skrynioje iš tikrųjų yra.

Motyvu "Moteris su rankine" galima nuostabiai varijuoti. Be anksčiau aprašytos situacijos "Aš viena su rankine", egzistuoja kita populiari scena: "Saugokis mano rankinės!" Čia rankinė veikia kaip moteriškas potencijos organas - pastaruoju metu ji neretai vaizduojama lyg ginklas. Tokiose scenose modeliai laiko rankines kaip skydus tarp savęs ir stebėtojo, tarytum norėtų pasakyti: "Tu nieko negali padaryti man/mano rankinei." Labai dažnai pasitaiko ir toks scenarijus: "Aš laukiu...", kai moteris, žvelgianti į tolį, pristato savo rankinę kaip susižavėjimo objektą. Louiso Vuittono reklama yra tobulas šio žanro pavyzdys. Joje neaišku, kas čia turi vilioti: moteris ar - dalis vietoj visumos - jos rankinė.

Visi aspektai susijungia motyve "Aš, jis ir mano rankinė". Kai kurios reklaminės nuotraukos vaizduoja moterį, karštai besibučiuojančią su vyru, pasisukusi į šoną ji laiko apglėbusi rankinę kaip slaptą mylimąjį. Ar tikrąją save? Iš tiesų rankinė yra trečias asmuo dviejų sąjungoje, būsimos apgaulės simbolis. Visi šie elementai reklaminiuose vaizduose panašūs. Jie dviprasmiai, reiškia tiek atsidavimą, tiek visada galimą pasitraukimą - "Aš turiu kitą" arba "Aš išeinu".

Ar dabar moterų galia auga kartu su rankinės dydžiu, ar priešingai - rankinių dydis su moterų galia? Madų fotografija gyvuoja iš prieštaravimų derinimo. Psichoanalitiniais terminais galima būtų pasakyti, kad rankinė kaip gimdos simbolis šiais laikais mielai dedasi falu. Tačiau tuo pat metu ji lieka ištikima absoliutaus moteriškumo estetikai, spinduliuojančiai paslaptingu grožiu, judrumu, suvaržymu, trapumu ir narcizišku pasyvumu.

Jau XX amžiaus pabaigoje Leslie Rabine savo straipsnyje "A Woman's Two Bodies" aprašė, kad naujosios madų inscenizacijos simboliškai vaizduoja moteris kaip "biseksuales", viena vertus, perdėtai vyriškas, kita vertus, moteriškai iškastruotas.

Mada ir atspindi tikrovę, ir klaidina. Šiuolaikinių rankinių estetiką reikia vertinti ir bendros tendencijos kontekste, kur prabangos daiktai, kaip ir kiti vartojimo reikmenys, vis labiau išdidinami. Ir automobiliai, ir laikrodžiai, ir televizoriaus ekranai pastaraisiais metais mutavo į milžiniškus daiktus, į "supersignalus" - taip elgsenos biologai vadina pernelyg didelius lyties požymius gyvūnijos pasaulyje. Įgyvendinti su tuo susietą pažadą beveik neįmanoma.

Ir vyrų rankinės

Mados reklama nepaliaujamai blaškosi tarp vyriškų ir moteriškų ženklų, tarp aliuzijų į biseksualumą ir heteroseksualumą, tad galima pakalbėti ir apie abiejų lyčių estetiką. Visai nenuostabu, kad dabar įsigali ir didelė minkšta vyrų rankinė.

Pirmuose naujo vyrų žurnalo "Gala Men" puslapiuose, kuriuose paprastai reklamuojami automobiliai ar laikrodžiai, galima pamatyti firmos "Joop" rankinės reklamą. Fone matyti Berlyno televizijos bokštas ir nusisukusi tamsi griežta moteris su aukštakulniais. Iš dešinės, akivaizdžiai skubėdamas, į sceną įžengia vyras, vilkintis baltą kostiumą ir apsiaustą. Savo didelę minkštos odos rankinę jis laiko ne vyriškai - užsikabinęs ant peties kaip kelioninį krepšį, o spaudžia saugodamas prie kūno. Ar kitą akimirką trenks ja persekiotojui per galvą, ar jam atsiduos? Mes to nesužinosime. Galima tik spėti, kad jis nepaleis savo rankinės iš rankų.

 

Iš vokiečių kalbos vertė

Gražina Vasiliauskienė

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"