TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

"Nabucco" rodo gyvybės ženklus

2011 05 09 0:00
Keturios Europos šalys (Vengrija, Austrija, Bulgarija, Rumunija) ir Turkija 2009 metais Ankaroje pasirašė susitarimą nutiesti per savo teritorijas "Nabucco" dujotiekį.
AFP/Scanpix nuotrauka

Kova dėl Europos aprūpinimo dujomis tęsiasi: Rusija nori bet kokia kaina laikyti savo leteną ant dujų čiaupo, bet Europa sėkmingai stumia projektą, kuris padės jai atsikratyti priklausomybės nuo Rusijos.

Pernai balandį pradėtas tiesti dujotiekis Baltijos jūra. Nuo to laiko jūros dugnu jau nutiesta daugiau kaip 1050 km vamzdžių. Kitą žiemą jais jau tekės dujos iš Rusijos į Vakarų Europą, aplenkdamos įprastas tranzitines šalis.

Tačiau dujotiekis "Šiaurės srautas" nelabai pagerins Vakarų Europos aprūpinimą dujomis, be to, europiečių širdyse neišnyko baimė dėl galimo politinio Rusijos spaudimo. Tą baimę dar sustiprino Dūmos pirmininko pavaduotojas ir Rusijos dujininkų draugijos vadovas Valerijus Jazevas. Jis pareiškė, jog antros dujotiekio atšakos tiesimas pristabdytas. Mat Rusija nepatenkinta Europos Sąjungos (ES) tinklų priežiūros taisyklėmis.

Galbūt priežastis ne tik ta, bet ir sėkmingas Europos Komisijos (EK) "Nabucco" projekto įgyvendinimas. Šis dujotiekis bus nuo Rusijos nepriklausomas dujų tiekimo kanalas iš Kaspijos jūros regiono. Bet iki to laiko, kai 3300 km ilgio dujotiekiu kasmet iš Turkijos per Balkanus Austrijos link, apeinant Rusiją, tekės po 31 mlrd. kubinių metrų dujų, dar teks įveikti daugelį techninių ir politinių kliūčių. Ir ne tik pasipriešinimą Rusijos, kuri ir pati būtų ne prieš imtis Kaspijos dujų rezervų realizuojant "Pietų srauto" projektą. Taip pat ir Kinijos, kuri taikosi į Turkmėnistano išteklius.

Kol kas EK neturi raštiškų sutarčių su Azerbaidžano, Turkmėnistano ir Bagdado valdžia dėl patikimo tiekimo Europai. Nėra ir būtinos sutarties su Turkija. Dar reikia išsiaiškinti ir dujų paklausos mastą Europos rinkoje. Siekiant įgyvendinti šį projektą, kuris atsieis ne vieną dešimtį milijardų, prireiks ir ryžto, ir šalto proto. "Šiaurės srautas" laikomas ir techniškai, ir politiškai sudėtingu projektu, dar labiau tokie apibūdinimai tinka "Nabucco". Tačiau įdėti pastangas verta - turėdama "Nabucco" Europa galėtų būti garantuota dėl dujų tiekimo.

EK svarstomas dar vienas planas - sujungti du dujotiekius: "Nabucco" ir ITGL. Šis turi driektis per Turkiją, Graikiją ir Italiją. Projektų operatoriai žino, kad toks susijungimas įmanomas, bet konkrečios derybos dar nevyksta. Kol kas tokią galimybę aptaria politikai.

ITGI statybą investuotojai vertina 3,4 mlrd., "Nabucco" - 10,7 mlrd. dolerių. Abu projektai turi strateginę reikšmę ES. Jei juos pavyktų sujungti, tuomet statyba vyktų dviem etapais: pirmiausia būtų nutiesta pirma pietinio koridoriaus dalis, kuria dujos pasiektų Graikiją ir Italiją, o tada dujotiekis būtų pratęstas iki Austrijos.

Būta ir siūlymų sujungti "Gazprom" "Pietų srutą" su "Nabucco", bet Rusija sumanymą atmetė sakydama, kad jos projektas stipresnis.

Svarbiausias klausimas - kas tieks dujas į "Nabucco". Rusija vis dar superka kone visą Vidurinės Azijos respublikų dujų eksportą. Tikimasi, kad "Nabucco" tiekėju bus Azerbaidžanas, pastaraisiais metais labai padidinęs dujų gavybą. "Gazprom" ir čia norėjo užbėgti už akių - siūlėsi pirkti visas Azerbaidžano eksportines dujas. Tačiau Azerbaidžano prezidentas Ilhamas Alijevas sausį pasirašė susitarimą dėl ilgalaikių tiekimų Europai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"