TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Naujas kovos su rūkymu kelrodis

2011 07 12 0:00
Taip ateityje turės atrodyti cigarečių pakeliai.
Užsienio spaudos nuotrauka

Drąsus Australijos planas pašalinti visus prekių ženklus nuo cigarečių pakelių laikomas visuomenės sveikatos triumfu. Apie novatoriškus Australijos vyriausybės kovos su rūkymu metodus savaitraštyje "New Scientist" rašo Sidnėjaus universiteto visuomenės sveikatos profesorius Simonas Chapmanas ir kiti pasaulio leidiniai.

Šiais metais Australijos vyriausybė parengė įstatymo projektą, kuris gali tapti kelrodžiu kitoms valstybės kovojant su rūkymu. Jei jis bus patvirtintas, nuo 2012-ųjų sausio cigaretės ir rankomis susuktas tabakas turės būti parduodamas gelsvai rusvos spalvos pakeliuose su dideliais, vaizdingais įspėjimais apie pavojų sveikatai. Gelsvai rusva spalva pasirinkta todėl, kad ji mažiausiai patraukli. Australijos vyriausybės nuomone, prekių ženklinimo apribojimai padarys rūkymą ne tokį patrauklų, sumažins žalingo įpročio populiarumą bei išlaidas rūkymo sukeliamoms ligoms gydyti. Kiekvienais metais šio žalingo įpročio sukeltų ligų gydymas šaliai kainuoja 33 mlrd. JAV dolerių, o nuo ligų, kurias sukelia rūkymas, miršta daugiau nei 15 tūkst. žmonių per metus.

Jei šis Australijos vyriausybės sprendimas bus įgyvendintas, tai bus pirmas toks atvejis pasaulyje. Vieną cigarečių rūšį nuo kitos skirs tik standartiniu šriftu ant pakelio parašytas cigarečių pavadinimas.

Neišvaizdi unifikacija

Projekte taip pat siūloma, kad ir pačios cigaretės būtų visiškai paprastos - neturėtų jokių prekių ženklų, spalvotų ar aromatinių popierėlių, jokių aukso spalvos filtrų. Visos cigaretės turės būti vienodo dydžio, privalės nelikti "slimline" ir kitokių miniatiūrinių cigarečių. Tai lems, kad ateities kartos užaugs niekada nemačiusios vietos parduotuvėje meistriškai pagamintos elegantiškos cigarečių dėžutės, gulinčios šalia konditerijos ir bakalėjos prekių.

Šiuo įstatymu Australijos vyriausybė siunčia nedviprasmišką žinią, kad cigaretės yra be galo pavojingos. Dar pernai sveikatos apsaugos ministrė Nicola Roxon buvo pranešusi apie savo ketinimą įvesti šį įstatymą. Paskui sekę tabako pramonės veiksmai ne kartą parodė, kad vyriausybė eina teisingu keliu. Tabako pramonė, suprasdama, kad pati yra per silpna kovoti su rengiamu įstatymu, investavo beveik 10 mln. Australijos dolerių į kampaniją, kurios tikslas - sukelti žmonių pasipriešinimą šiam planui. Nacionalinė žiniasklaida ėmė reklamuoti iki tol negirdėtą Australijos mažmenininkų aljansą, kurį finansavo bendrovės "British American Tobacco", "Philip Morris" ir "Imperial Tobacco". Buvo rodomi paprasti pardavėjai, kurie sakė, kad siūlomi pakeliai "nesuveiks, tai kam to reikia?" bei kad "nėra jokių tikrų įrodymų tokiai politikai palaikyti". Tačiau tokie teiginiai daugelį australų privertė susimąstyti: jei tai "nesuveiks", kodėl tada tabako pramonė negaili pinigų vajui prieš parengtą projektą?

Tiesa tokia, kad dar nė viena tauta nebuvo priėmusi įstatymo pakuoti cigaretes į neišvaizdžius pakelius, todėl naujos politikos rengėjai negali pasiremti tiesioginiais įrodymais. Tačiau tabako pramonė linkusi vadovautis dar 1908 metais satyriko F.M.Comfordo suformuluotu pavojingo precedento principu: "Kiekvienas valstybės veiksmas, kuris nėra paprotinis, yra blogas, o jei ir geras, tai - pavojingas precedentas. Vadinasi, niekas neturi būti daroma pirmą kartą."

Svarbi pakelio išvaizda

Pagrindinis postūmis įvesti paprastus pakelius buvo tai, kad gausybėje tabako pramonės vidaus dokumentų ir akiplėšiškose reklamose pabrėžiama cigarečių pakelio svarba. Pakelis tarsi tapo svarbiausiu tabako reklamos bastionu nuo tada, kai ėmė stiprėti tabako reklamos draudimas. 1999 metais žurnale "World Tobacco" buvo patariama: "Jeigu jūsų prekės ženklas jau nebegali šviesti skelbimų lentose, pasirodyti kino teatrų ekranuose ar blizgančių žurnalų puslapiuose, jis bent jau turi veikti rūkalius parduotuvių lentynose ar bet kurioje kitoje vietoje."

Panašiai buvo išaiškinta ir 1985 metų tabako pramonės dokumente: "Jei rūkote, cigarečių pakelis yra vienas jūsų nuolat naudojamų dalykų, kuris jus apibūdina. Cigarečių pakelis yra vienintelis daiktas, kurį išsitraukiate iš kišenės 20 kartų per dieną ir padedate taip, kad visi matytų." Na, o 2008 metais prekybos žurnalas "Tobacco Journal International" pakelio svarbą nusakė labai aiškiai - "Paprasta pakuotė gali sužlugdyti jūsų verslą."

2007 metais investicijų konsultantė "Morgan Stanley" informavo gamintojus, kad "kitos dvi reguliavimo priemonės (po mokesčių), keliančios rūpesčių pramonei, - tai vienodi pakeliai ir nelegali prekyba cigaretėmis. Jos abi gali smarkiai apriboti pardavimo augimą".

Vidiniai tabako pramonės dokumentai rodo, kad dauguma rūkalių be pakuotės neatskiria, kokias cigaretes rūko, o atlikti eksperimentai patvirtino, kad kai ant cigarečių pakelių nėra prekės ženklo, žmonėms jie nebeatrodo tokie patrauklūs, kritiškiau vertinamas ir cigarečių skonis.

Gamintojai kreipsis į teismą

Praėjus vos kelioms valandoms po naujojo projekto paskelbimo, "British American Tobacco" ir "Imperial Tobacco" pareiškė, kad apskųs sprendimą teismuose ir mėgins prisiteisti milijardinę kompensaciją dėl "intelektinės nuosavybės užgrobimo". Tačiau Australijos vyriausybė tiki, kad įstatymų leidėjai atsilaikys. Taip mano ir vyresnieji teisės patarėjai. Teisės profesorius iš Monasho universiteto Viktorijoje Markas Davisonas tokį tabako pramonės žingsnį apibūdino kaip "tokį menką, kad jo neverta paisyti". Laikraščiui "The Australian" jis aiškino: "Nėra teisės naudoti prekės ženklą, gautą susitarus su Pasaulio prekybos organizacija. Yra teisė neleisti kitiems juo naudotis, tačiau tai nevirsta teise naudoti savo prekės ženklą."

Vaikai nematė reklamos

Paplitus tabako reklamos draudimui, jau auga vaikų kartos, niekada nemačiusios tabako reklamos. Australijoje nė vienas vaikas iki 17 metų nėra matęs tiesioginės tabako reklamos, todėl jaunų ir suaugusiųjų rūkalių skaičius pats mažiausias iš kada nors buvusių. Veiksmingai pritaikydama reklamos draudimą ir cigarečių pakelių išvaizdai, Australijos vyriausybė tiesiog užbaigia anksčiau pradėtą darbą.

Vykdant tabako kontrolę suveiks politinis domino efektas, todėl šis istorinis Australijos sprendimas gali nuleisti uždangą ant jau šimtmetį patraukliais pakeliais tabako pramonės reklamuojamų kancerogeninių ir keliančių priklausomybę cigarečių. Kai bus parašyta mažėjančių tabako sukeliamų ligų istorija, joje bus pabrėžta ir ši įsimintina Australijos vyriausybės iniciatyva.

AUSTRALIJOS PAVYZDYS PATIKO LENKIJAI

 

Kovą dėl rūkalų pakuotės atidžiai stebi kitos tabako gaminių kompanijos, taip pat kitų šalių vyriausybės. Panašius projektus jau rengia ir kitos valstybės, tarp jų Naujoji Zelandija, Kanada ir Jungtinė Karalystė, taip pat mūsų kaimynė Lenkija. Nuo kitų metų gegužės ir ant lenkiškų cigarečių pakelių pasirodys kraupios nuotraukos, turinčios bauginti mėgėjus užtraukti dūmą. Kaip rašo dienraštis "Dziennik Gazeta Prawna", cigarečių pakelius "puoš" lavonų atvaizdai, prie kvėpavimo aparato prijungti ligoniai, dūmais kvėpuojantys vaikai.

Lenkijos sveikatos apsaugos ministerija jau parengė projektą dėl tokio kovos su rūkymu žingsnio, ir jis netrukus bus pateiktas svarstyti visuomenei. Prie projekto pridėta ir 14 nuotraukų, kurias cigarečių gamintojai turės pasirinkti savo pakeliams, nes ekspertai tikina, kad drastiškos nuotraukos turėtų atgrasyti nuo įpročio rūkyti bent pusę milijono rūkalių.

Tuo metu tabako koncernai reiškia abejones dėl tokių nuotraukų veiksmingumo ir tikina, kad reikalavimas jas spausdinti jau nuo 2012 metų gegužės 15 dienos pernelyg skubus. Jų nuomone, pasirengti tokiam žingsniui reikia mažiausiai dvejų metų.

 

Parengė KRISTUPAS VASILIAUSKAS

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"