TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Nutekintoje enciklikoje popiežius kritikuoja klimato kaitos skeptikus

2015 06 16 12:00
Popiežius Pranciškus.  Reuters/Scanpix nuotrauka

Popiežiaus Pranciškaus enciklika aplinkosaugos tema viešumoje pasirodė anksčiau nei planuota. 192 puslapių juodraštį nutekino italų žurnalas „L‘Espresso“. Vatikanas teigia, jog tai ne galutinė versija ir smerkia „bjaurų“ poelgį. Dokumentas Vatikane akredituotiems žurnalistams turėjo būti pasiekiamas tik ketvirtadienio rytą. Jame popiežius kviečia kovoti su klimato kaita bei nelygybe, egzistuojančia tarp šiaurinio ir pietinio Žemės pusrutulio.

Enciklikoje „Laudato si“ – apie rūpinimąsi bendrais namais“ rašoma, kad didžioji dalis pasaulinio atšilimo yra sukelta žmogaus veiklos. Jie, ir ypač turtingieji, kviečiami mažinti padarytą žalą apribojant savo vartojimą bei priklausomybę nuo iškastinio kuro. Pranciškus pritaria mokslininkams, pažymintiems, kad pastaraisiais dešimtmečiais prie atšilimo daugiausia prisidėjo dujos (anglies dvideginis, metanas, azoto oksidas etc.), sukeliančios šiltnamio efektą – jos gaminamos žmogaus veiklos metu. Jis sutinka, kad atšilimui kažkiek įtakos turi ir gamtinės sąlygos, tačiau griežtai įspėja klimato kaitos skeptikus: „Požiūriai kliudantys ieškoti sprendimų, net ir tarp tikinčiųjų, iš problemos neigimo tampa abejingumu, pasidavimu ar aklu pasitikėjimu technika“.

Anot Pranciškaus, klimato kaita – Žemės būdas protestuoti prieš neatsakingą naudojimąsi ir piktnaudžiavimą Dievo duotomis gėrybėmis. O ligos simptomai, matomi sausumoje, vandenyje, ore bei gyvose būtybėse, rodo mūsų nuodėmės sužeistose širdyse esantį įtūžį. Enciklikoje rašoma, kad diskusijoje apie gamtą negalima pamiršti teisingumo ir skurstančių aimanas svarbu išgirsti taip pat, kaip ir Žemės.

Nors abu Pranciškaus pirmtakai – Benediktas XVI bei Jonas Paulius II – pasisakydavo aplinkosaugos klausimais, taip pat ir apie klimato kaitą, „Laudato si“ – pirmoji enciklika apie ekologiją Bažnyčios istorijoje. Turėjusi pasirodyti ketvirtadienį ji buvo labai laukiama dėl didžiulio Romos vyskupo populiarumo. Be to, kai kurie aktyvistai tikėjosi, jog šis dokumentas taps dar vienu argumentu kovojant dėl energijos taupymo ar ekonominės globalizacijos politinėje arenoje. To viltis leido sutapimas laike – dokumentas pasirodo kaip tik tais metais, kai suplanuoti pasaulio lyderių susitikimai aplinkosaugos klausimais, pavyzdžiui, lapkritį Paryžiuje prasidės Jungtinių tautų (JT) klimato kaitos konferencija. Taip pat netrūksta spėlionių, kaip Šventojo Tėvo žinia paveiks katalikus JAV. Nuomonių apklausos nurodo, jog klimato kaitos klausimu pontifikas amerikiečiams yra vienas patikimiausių lyderių. Pranciškaus kelionė į JAV suplanuota šių metų rugsėjį, tikimasi, jog jis kalbės JT būstinėje Niujorke bei Kongrese Vašingtone.

JT Klimato kaitos sekretoriato vadovė Christiana Figueres yra sakiusi, jog Pranciškaus enciklika turės didelį poveikį, kuris prisidės prie augančio politikų bei verslininkų supratimo, kad klimato kaitos stabdymas gali būti naudingas. Pasak jos, ekonominių ir moralinių argumentų susiejimas gali paskatinti perėjimą nuo iškastinio kurio prie atsinaujinančių energijos šaltinių. „Popiežius Pranciškus yra atsidavęs šiam klausimui kaip nė vienas jo pirmtakų“, – sakė ji.

Italų žurnalas „L’Espresso“ pateikė visą 192 puslapių popiežiaus dokumentą italų kalba savo tinklapyje. Jį galima perskaityti čia. Aplinkosaugos ekspertai, teologai, žurnalistai ir kiti susidomėję visame pasaulyje puolė versti jo ištraukas. Oficiali enciklika ketvirtadienį bus pateikta šešiomis kalbomis: italų, prancūzų, anglų, vokiečių, ispanų ir portugalų.

JT vadovo Ban Ki-moono ir popiežiaus Pranciškaus susitikimas 2013 m. / SIPA/Scanpix.lt nuotrauka

Vatikano atstovas spaudai kun. Federico Lombardi vakar žurnalistus informavo, jog nutekintas dokumentas – ne galutinė enciklikos versija ir kai kurios dalys gali skirtis. Manoma, jog enciklikos iki ketvirtadienio neturėjo pamatyti net artimiausia popiežiaus aplinka dėl tariamai prieštaras sukelsiančio turinio. Dalis tikinčiųjų baiminasi, kad popiežius kaltę dėl pasaulinio atšilimo suvers perdėtam vartojimui, laisvai rinkai bei priklausomybei nuo iškastinio kuro. Kiti kritikuoja pontifiką dėl to, kad užuot kalbėjęs apie tokias moralines problemas kaip abortai, jis skiria dėmesį klimato kaitai bei pajamų netolygumui pasaulyje. Treti nepatenkinti, kad Pranciškus perima JT darbotvarkę ir vadina jį „ekspertų suklaidintu“.

Enciklikos nutekinimas sukėlė gandus apie planus pakenkti popiežiui. Vokiškajai Vatikano radijo daliai vadovaujantis kunigas Berndas Hagenkordas savo tinklaraštyje tai pavadino „sabotažu“, esą kai kurie asmenys siekia sukompromituoti Pranciškaus žinią pasauliui. Italų laikraštis „La Stampa“ nutekinimą priskyrė tam tikriems elementams pačiame Šventajame Soste, norintiems sumažinti enciklikos poveikį viešumoje.

Dokumento pavadinimas „Laudato si’“ yra paimtas iš šventojo Pranciškaus Asyžiečio „Kūrinijos giesmės“, kartais vadinamos „Saulės giesme“. „Būk pagarbintas, mano Viešpatie, su visa savo kūrinija“, – prasideda vieno žinomiausių šventųjų visame pasaulyje giesmė, parašyta daugiau kaip prieš 800 metų. Ši enciklika – antroji, paskelbta jau trečius metus Katalikų Bažnyčiai vadovaujančio argentiniečio Jorge Mario Bergoglio. Pirmoji „Lumen Fidei“ (iš lot. „Tikėjimo šviesa“) išleista 2013-aisiais.

Aštrūs debatai dėl enciklikų – nieko naujo, rašoma „National Catholic Reporter“, tai prasidėjo dar XIX a., kai popiežiai reagavo į Apšvietą bei revoliucijas Europoje. 1832 metais Grigalius XVI susilaukė kritikos dėl enciklikos „Mirari Vos“ apie apie Bažnyčios ir pasaulietinės visuomenės nuosmukį, kur pasmerkiamas religinis pliuralizmas bei Bažnyčios atskyrimas nuo valstybės. Priekaiškų išgirdo ir Paulius VI dėl enciklikos „Humanae Vitae“ dėl kontracepcijos 1968-aisiais.

Graikiškos kilmės žodis „enciklika“ reiškia aplinkraštį. Šiuo dokumentu popiežius nagrinėja tam tikrus tikėjimo, jo pritaikymo ar moralės klausimus, pristato Bažnyčios požiūrį į visuomenės reiškinius. Naujausia Pranciškaus enciklika išsiskiria tuo, jog vadinasi itališkai, tuo metu įprastai jų pavadinimais tapdavo pirmieji lotyniški teksto žodžiai. Pirmasis toks Romos vyskupo dokumentas apskritai pasirodė dar VII a., o nuo popiežiaus Leono XIII laikų jos rašomos visai Bažnyčiai, ne tik vyskupams ar jų grupėms. Šis popiežius yra ir socialinių enciklikų pradininkas, parašęs dokumentą „Rerum novarum“ darbininkų klausimu 1891 m.

Parengė Rosita GARŠKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"