TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Nuvarytus arklius keičia automobiliai

2013 02 27 7:01
Arklių traukiami vežimai greitai nebeerzins Bogotos vairuotojų. /AFP/Scanpix nuotrauka

Kolumbijos sostinėje arklių traukiami vežimai pamažu nyksta iš didmiesčio gatvių. Bogotos miesto valdžia suteikia vadeliotojams kreditus naujiems automobiliams įsigyti.

Kolumbijos sostinėje Bogotoje į lauke esantį automobilių saloną plūsta žmonės. Neatrodo, kad jie būtų pasiturintys, kažin ar galėtų įpirkti "Chevrolet" ir "Hyundai" markės automobilius. Daugelis tų žmonių vargiai įstengtų sukrapštyti kelis pesus ir autobuso bilietėliui. Šie automobilių salono lankytojai - arklių traukiamų vežimų vadeliotojai. Jie benzino efektyvumą matuoja morkomis už kilometrą.

Kiekvieną dieną beveik 3 tūkst. vadeliotojų laviruoja Bogotos gatvėmis ir atlieka visuomenei naudingą darbą - surenka tuščius butelius, skardines, plastiką, kartoną ir veža į atliekų perdirbimo fabriką. Daugelis Bogotos gyventojų šį darbą dirbančius žmones giria, tačiau vairuotojams arklių vežimai - tikras košmaras. 8 mln. gyventojų turinčioje modernioje Kolumbijos sostinėje toks "transportas" sukelia milžiniškas mašinų spūstis.

Kreditai vadeliotojams

Arklių traukiami vežimai neturi nei galinio vaizdo veidrodėlių, nei atšvaitų. Dėl to kyla daugybė avarijų, kurios paralyžiuoja Kolumbijos sostinės gatves. Arkliais piktinasi ne tik vairuotojai, bet ir pėstieji. Jie priversti klampoti per krūvas mėšlo ir kvėpuoti baisiu dvoku. Gyvūnų teisių gynėjai irgi sunerimę. Su arkliais blogai elgiamasi, jie gauna per mažai pašarų.

Bogotos merui Gustavo Petro tai kelia nerimą. Jis jau pradėjo įgyvendinti programą, kuria siekiama pašalinti arklių vežimus iš sausakimšų Kolumbijos sostinės gatvių. G.Petro pažadėjo vadeliotojams suteikti 12 tūkst. dolerių (31 tūkst. litų) kreditą naujoms transporto priemonėms įsigyti. "Šie žmonės daug metų tarnavo miestui - rinko šiukšles, vežė jas į perdirbimo centrą, bet niekada negavo jokių socialinių išmokų. Todėl jie nusipelnė geresnio gyvenimo", - sakė Bogotos transporto sekretorė Ana Luisa Flechas. Valdininkė pridūrė, kad šią programą Bogotos meras laiko prioritetine ir kad kreditai bus suteikti visiems arklių atsisakiusiems vadeliotojams.

Nesėkmingos pastangos

Naujoji programa - geriausias būdas išspręsti šią seną problemą. Ankstesni Kolumbijos sostinės merai irgi bandė narplioti tą klausimą, tačiau jų pastangos sužlugo. Valdžios institucijos neturėjo pinigų kreditams, o ir patys vadeliotojai nenorėjo mesti savo "verslo".

Kova su arklių traukiamų vežimų savininkais prasidėjo 1994 metais, kai Kolumbijos vyriausybė paskelbė, kad vežimai turi pamažu išnykti iš didžiausių šalies miestų. Tam pasipriešinę vadeliotojai teigė, esą šis vyriausybės žingsnis atims iš jų pragyvenimo šaltinį, nes automobilio nė vienas nepajėgs nusipirkti. Jie net surengė kelis protestus prie vyriausybės ir parlamento pastatų Bogotoje. Vadeliotojai reikalavo, kad valdžia jų neskriaustų ir leistų dirbti toliau.

Kelia eismo nelaimes

Neturtingi vadeliotojai - didžiulės migracijos iš kaimo į miestą pastarąjį šimtmetį rezultatas. Daugelis jų augo kaime, tad išvykdami į didmiesčius kartu pasiėmė ir arklius bei kitus naminius gyvūnus. Skurstantys ir neraštingi naujieji miestiečiai nusprendė, kad vienintelis būdas užsidirbti pragyvenimui - susiręsti arklio traukiamą vežimą, rinkti miesto šiukšles ir vežti jas į atliekų perdirbimo centrus.

"Su žmona į Bogotą atvykome prieš 30 metų. Į sostinę važiavome ieškoti naujų horizontų. Nežinojome, ką daryti, todėl nutarėme imtis šiukšlių surinkimo verslo", - kalbėjo Jorge Sanchezas.

Šiam vadeliotojui judriose Kolumbijos sostinės gatvėse - ne pyragai. Greitai lekiantys taksi automobiliai, visureigiai, pikapai ir sunkvežimiai ne kartą buvo atsitrenkę į jo vežimą. "Dievas mane saugo. Kelis kartus vos išvengiau mirties", - pridūrė J.Sanchezas. Jis pasakojo, kad arklių traukiamame vežime paprastai sėdi du žmonės - vienas laikas vadeles, o kitas signalizuoja ir rodo, kuria kryptimi vežimas suks. J.Sanchezas apgailestauja dėl Bogotos gatvėse žuvusių ir į ligonines patekusių kolegų.

Tuo metu lengvojo automobilio vairuotojas Roberto Escobaras keikia vadeliotojus. "Kelis kartus pavėlavau į darbą. Jiems leidžiama važiuoti tik šalutiniais kelias, tačiau dauguma to nepaiso. Arklių vežimai užkemša pagrindines gatves ir paralyžiuoja eismą", - pyko R.Escobaras.

Piktina gyvūnų gynėjus

Vadeliotojus keikia ir gyvūnų teisių gynėjai. Kolumbijos gyvūnų apsaugos asociacijos prezidentė Martha Ciro įsitikinusi, kad jie kankina arklius. "Arkliai negali patempti sunkesnio nei 800 kilogramų krovinio, tačiau vadeliotojai to nepaiso. Jie plaka gyvulius, kai šie pradeda trūkčioti, - kalbėjo M.Ciro. - Asfaltas labai nepatogus arklių kanopoms. Kai kurie jų yra nekaustyti, todėl gali užsikrėsti įvairiomis infekcijomis. Vadeliotojai šeria arklius vien morkomis, tačiau jiems reikia ir kitokių pašarų. Idealus maistas būtų augalinio ir gyvūninio koncentrato derinys. Deja, vadeliotojai jo neduoda."

M.Ciro pabrėžė, kad dėl prastos mitybos ir nežmoniško krūvio vežimus šiukšlių traukiantys arkliai greičiau nugaišta, negu žemės ūkio darbus dirbantys jų "giminaičiai" kaime. "Bogotoje arkliams tikrai nelengva. Jie dirba sunkų fizinį darbą, ir beveik be poilsio", - sakė M.Ciro.

Ketina bendradarbiauti

Alexanderis Rozo, kuris ir gimė arklių vežime prieš 37 metus, kai jo motinai prasidėjo priešlaikinis gimdymas, energingai darbuojasi Bogotos gatvėse. Vyras uždirba 30 dolerių (79 litus) per dieną, bet mano, kad gautų didesnį pelną, jei galėtų važinėti sunkvežimiu, o ne kumele Alice, kaip dabar. "Mano svajonė - įsigyti sunkvežimį ar bent jau lengvąjį automobilį", - tvirtino A.Rozo. Jis drauge su kitu vadeliotoju Danieliu Moya žada kurti bendrą šiukšlių surinkimo verslą. "Pasinaudoję kreditais galėtume nusipirkti sunkvežimį. Juo vežtume šiukšles į perdirbimo gamyklą. Uždirbtume kur kas daugiau pinigų nei šiuo metu", - svajojo A.Rozo.

Tačiau jo kolega D.Moya apgailestavo, kad reikės skirtis su mylimu gyvuliu. "Arklys man tarnavo ilgus mietus. Dabar jį teks parduoti. Labai jo pasiilgsiu", - neslėpė emocijų D.Moya.

"The Global Post", LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"