TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Oponentai magiškai dingsta iš ekrano

2008 06 06 0:00
Tokie opozicijos veikėjai, kaip G.Kasparovas, Rusijos televizijoje gali pasirodyti nebent piktadarių vaidmenyje.
AFP/Scanpix nuotraukos

Tai ne burtai. Rusijos prezidento Vladimiro Putino oponentai, kurie dažniausiai išvis neleidžiami į televizijos eterį, jei jau ten papuolė - gali būti paprasčiausiai ištrinti iš galutinio laidos varianto.

Viename televizijos pokalbių šou, garsus Rusijos analitikas Michailas Deliaginas pasakė keletą nemalonių žodžių apie V.Putiną. Kai ši laida buvo transliuojama, M.Deliaginas ekrane nepasirodė. Ne tik neliko jo pasisakymo, bet skaitmeniniu būtu net jo vaizdas buvo pašalintas iš laidos įrašo. Pats analitikas sakė: "Tai geriausias būdas nutildyti disidentą."

Liepta tylėti.

Tai - geras pavyzdys, kaip Kremlius perėmė savo kontrolėn valstybines televizijas, kas buvo labai svarbu prieš rinkimus. Dar prieš kelis metus jo oponentai, šmėkščioję ekrane, pradingo, kai tik V.Putinas sutelkė savo partiją ir paskelbė savo įpėdiniu Dmitrijų Medvedevą. Iš ekranų išnyko buvęs V.Putino sąjungininkas - buvęs premjeras Michailas Kasjanovas ir buvęs ekonomikos patarėjas N.Ilarionovas. Neliko ir buvusio pasaulio šachmatų čempiono ir dabartinės opozicijos koalicijos "Kitokia Rusija" lyderio Gario Kasparovo bei kitų liberalių politikų. Vienintelė opozicinė jėga dar besididžiuojanti savo lyderių pasirodymu televizijoje - komunistai.

Į televiziją nepatenka ir roko grupės, kurių narių veidai sušmėžuodavo "Kitokios Rusijos" demonstracijose. Kovo mėnesį vykusiuose Rusijos kino apdovanojimuose niekas nematė ir žymių Rusijos aktorių, kurie prieš tai leido sau pašmaikštauti V.Putino ir D.Medvedevo adresu.

Politinis humoras jau seniai išstumtas iš televizijos. Vienas populiariausių Rusijos satyrikų Viktoras Šenderovičius, kurio laidoje anksčiau rodyti satyriniai politinių lyderių lėlių (tarp jų ir V.Putino) spektakliai, dingo iš eterio jau per pirmąją V.Putino kadenciją.

Televizijos kanalų vadovai neigia, kad egzistuoja Kremliaus atžvilgiu kritiškai nusiteikusių žmonių sąrašai, nors šis faktas žinomas vos ne kiekvienam paprastam rusui. Žurnalistai teigia, kad nemano, jog tokį sąrašą sudarė pats Kremlius: tiesiog televizijų vadovai atsižvelgia į tai, kas patinka ir kas nepatinka valdžiai. Populiarus laidų vedėjas Vladimiras Pozneris tvirtina, kad Kremliaus spaudimas ypač sustiprėjo praėjusiais metais. Jis teigia, kad turi suderinti kiekvienos laidos svečio kandidatūrą su Pirmojo kanalo vadovais. Jie sako: "Žinote, kad mes negalime to padaryti. Jūs negalite pakviesti to ar ano, nesvarbu ar tai G.Kasparovas ar M.Kasjanovas", - citavo savo vadovus V.Pozneris.

Nors laidos "Prie barjero" vedėjas Vladimiras Solovjovas niekada nebuvo tarp tų, kurie nepatiko Kremliui, jo laidos reitingai ėmė smukti, nes joje nebeliko diskusijos elemento. Pernai jo laidoje reguliariai dalyvaudavo ir opozicinių partijų atstovai, o šiemet joje dalyvavo tik V.Putinui palankūs pašnekovai. Neseniai paklaustas, kodėl jo laidose nebesimato opozicijos atstovų, V.Solovjovas atsakė: "Niekas jų neremia. Jie neturi ką pasakyti".

Didysis valymas

Po Sovietų Sąjungos žlugimo, Rusijoje atsirado keletas nacionalinės ir regioninės žiniasklaidos tinklų, kuriuos valdė oligarchai. Valdžia į jų veiklą beveik nesikišo, tačiau patys oligarchai juos dažnai naudodavo savireklamai arba tam, kad suvestų sąskaitas su jiems neįtinkančiais politikais, arba verslo konkurentais. Kai kurie televizijos kanalai užimdavo specifines nišas informacinėje erdvėje (pavyzdžiui, NTV kanalas specializavosi Čečėnijos karo tematikoje).

Pirmosios kadencijos metu, V.Putinas perėmė į savo rankas visus nacionalinius televizijos kanalus, įskaitant ir NTV, kuris priklausė oligarchui Vladimirui Gusinskiui. Tuo metu buvo užgniaužta vieša politinė kritika, o žiniasklaidos kompanijų vadovai aiškiai suprato, kad turi atsižvelgti į Kremliaus nuomonę, jei nori išsaugoti savo postus. Šiandien visus didžiausius nacionalinius ir regioninius žiniasklaidos tinklus kontroliuoja valstybė arba valdančiajam elitui ištikimos jėgos.

Prezidento postą neseniai perėmęs D.Medvedevas taip pat nedemonstruoja jokių ketinimų keisti šią padėtį. "Mūsų televiziją dažnai kritikuoja. Sako, kad ji neįdomi ir pataikauja vyriausybei. Aš galiu pasakyti, kad mūsų televizija yra viena geriausių pasaulyje", - pareiškė naujasis prezidentas. "Vieningosios Rusijos" Dūmos frakcijos vadovas Valerijus Komisarovas puikiai antrino: "Tie žmonės (opozicija) yra neįdomūs visuomenei ir žurnalistams". Taigi, Rusijos elitas, kaip visada, žino, kas yra gerai ir įdomu, o kas neverta televizijos dėmesio.

Mėgindamas bent suvaidinti žodžio laisvę, Kremlius leidžia kartais save kritikuoti televizijai "RenTV" arba "Maskvos aido" radijui. Tačiau jų auditorija nė iš tolo neprilygsta "teisingiesiems" kanalams. Be to, "Maskvos aidą" valdo "Gazprom", kuris nedelsiant susidorotų su radijo stotimi, jei jos žurnalistai leistų sau per daug laisvės.

Neveltui M.Deliaginas nuoširdžiai stebėjosi tuo, kad buvo pakviestas dalyvauti laidoje - tai iš tiesų buvo klaida, kurią skubiai ištaisė techninėmis priemonėmis. Gal televizijos kanalų vadovai kartais ir užmiršta atidžiau pažvelgti į "nepageidaujamų asmenų sąrašus", tačiau budri cenzūros akis nemiega ir kaip mat ištaiso apsileidusių žurnalistų klaidas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"