TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Panama – pasaulio laivybos milžinė

2014 08 09 6:00
Su Panamos vėliava plaukioja daugiausia laivų pasaulyje. AFP/Scanpix nuotrauka

Panama pagal savo dydį ir gyventojų skaičių panaši į Lietuvą, tačiau turi didžiausią laivyną pasaulyje, didesnį nei JAV ir Kinija kartu sudėjus. Kyla klausimas, kaip ši maža Centrinės Amerikos valstybė taip iškilo pasaulio laivybos hierarchijoje?

Dėl savo kanalo, kuris jungia Ramųjį ir Atlanto vandenynus bei yra vienas svarbiausių pasaulio jūrų prekybos kelių, Panama tapo labai svarbia tarptautinės prekybos kryžkele. Rugpjūčio 15-ąją sukaks 100 metų, kai juo plaukė pirmasis laivas. Panamos kanalas vadinamas vienu iš septynių šiuolaikinio pasaulio stebuklų. Jis padeda sutrumpinti daugybę kelionių, o laivams išvengti stiprių srovių, didelių bangų ir plaukiojančių ledkalnių, dažnai pasitaikančių plaukiant per Horno ragą. 77 km ilgio kanalu kasmet perplaukia daugiau kaip 14 tūkst. laivų.

Gausybė pasaulio laivų plaukioja su Panamos vėliava, nors valstybėje veikia vos kelios įmonės, teikiančios jūrų transporto paslaugas aplink uostus ir kanalą. Šalies prekybos apimtis pasaulio mastu taip pat yra minimali. Tačiau su Panamos vėliava plaukioja apie 8600 laivų. Pavyzdžiui, didžiosios pasaulio šalys JAV ir Kinija atitinkamai turi tik apie 3400 ir 3700 registruotų laivų. Kodėl tiek daug laivų plaukioja su Panamos vėliava?

Plaukioja su svetima vėliava

Daugelis pasaulio šalių turi prekybinius laivynus. Tačiau dėl didelių eksploatavimo išlaidų daug laivų plaukioja su vėliavomis tų valstybių, kuriose teikiamos pigios laivų registracijos, priežiūros ir įgulų aprūpinimo paslaugas. Laivybos bendrovės tiesiog perregistruoja savo laivus į vadinamųjų „patogios vėliavos“ šalių atvirus registrus ir taip mažina išlaidas. Laivų, plaukiojančių su "patogiomis vėliavomis", savininkai gali būti iš bet kurios valstybės. Skaičiuojama, kad iki 2013 metų pabaigos beveik trys ketvirtadaliai pasaulio laivų buvo registruoti ne savo šalyje.

„Patogiausiomis“ valstybėmis yra laikomos Panama, Liberija, Kipras, Maršalo salos, Honkongas ir Singapūras. Taigi darosi aišku, kodėl mažytė Panama turi tokį didelį laivyną. Dauguma laivų, plaukiojančių su šios šalies vėliava, priklauso užsienio savininkams, norintiems išvengti griežtesnių jūrinių statutų, taikomų jų kraštuose. Panamos vėliavą dažniausiai renkasi Japonijos ir Graikijos laivų šeimininkai. Skelbiama, kad apie 60 proc. pastatytų naujų laivų registruojami būtent Panamoje.

Panamos registro pranašumai

Panamos registras yra didžiausias ir vienas seniausių pasaulyje. 1922 metais, veikiant JAV sausajam įstatymui, dviejų Amerikos keleivinių laivų savininkai norėjo pamaloninti keleivius alkoholiniais gėrimais, todėl įregistravo laivus Panamoje ir šio draudimo galėjo nebepaisyti. Su Panamos vėliava plaukiojantys laivai nekelia įtarimo ir tarptautinei jūrų bendruomenei. Atviras Panamos laivų registras veikia jau beveik 90 metų. Šiuo metu jame yra registruota daugiausia laivų pasaulyje.

Panamoje laivus gali registruoti visi savininkai - nesvarbi nei jų tautybė, nei gyvenamoji vieta. Gautos pajamos iš tarptautinės prekybos šalyje neapmokestintos pajamų mokesčiu. Laivų savininkai savo nuožiūra gali samdyti įgulą, bet turi užtikrinti jiems palankias darbo sąlygas. Registracijos procedūros atliekamos per 24 valandas (dažnai tiesiog internetu). Siekdama privilioti į Panamą kuo daugiau laivų, šalies vyriausybė sumažino mokesčius ir padarė nuolaidų. Daugiau registrų ėmė rastis, kai laivų savininkai panoro taupyti: išvengti didesnių atlyginimų laivo įgulai mokėjimo ar sumažinti kitas išlaidas.

Kritikai nerimauja

Atviras registras leidžia laivų savininkams plaukioti su svetimų valstybių vėliavomis. Taip jie nuslepia, iš kurios šalies yra kilę. Tačiau toks statusas pavojingas, nes būna sudėtinga išsiaiškinti šių asmenų nusikalstamą veiklą. Ne vienas laivas, plaukiojantis su „patogia vėliava“, yra dalyvavęs teroro aktuose ar kriminaliniuose nusikaltimuose. Šiuose laivuose fiksuojama nelegali žvejyba, vergovę primenančios darbo sąlygos.

Pavyzdžiui, prieš daugelį metų buvo atvejis, kai su Panamos vėliava plaukiojančiame laive be poilsio dienų dirbo 36 kinai. Dauguma jų visiškai nežinojo pagrindinių mokėjimo už darbą sąlygų ir kuriam laikui buvo pasamdyti. Laivo savininkai per trejus metus tiems kinams nesumokėjo nė vieno atlyginimo.

Nors kritikai nerimauja, atviras laivų registras pačiai Panamai ekonomiškai labai naudingas, nes šaliai duoda daugiau kaip pusės milijardo dolerių pelną. Jis suplaukia į valstybės biudžetą kaip įmokos už įvairias paslaugas ir rinkliavas.

Parengė GINTARĖ GRIGALAVIČIŪTĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"