TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Pasaulį užkariauja dujos

2013 04 04 6:00
Olandai pasistatė suskystintų dujų terminalą Roterdame. / AFP/Scanpix nuotrauka

JAV turi tiek skalūnų dujų, kad gali jomis aprūpinti kone visą pasaulį. Amerikiečių rankose ir naujausios technologijos joms išgauti padarant kuo mažiau žalos aplinkai. Jau neabejojama, kad JAV dujos netrukus bus transportuojamos ir į Europą.

Pirmiausia amerikiečiai išsiaiškino, kad turi gausius skalūnų dujų telkinius. Paskui ėmė išgauti tas dujas, o dabar jau rengiasi ir jomis prekiauti. Kol kas dujos tiekiamos tik vidaus rinkai, bet po trejų ar ketverių metų, jei politikai sudarys sąlygas naujam verslui, o koncernai gaus Energetikos reguliavimo komisijos (FERC) ir Energetikos departamento pritarimą, amerikietiškų skalūnų dujų pilni tanklaiviai plauks į kitus kraštus.  

JAV vis daugiau investuoja į suskystintų dujų terminalus, nors prieš kelerius metus juos statė tik tam, kad galėtų importuoti dujas. Dabar šie terminalai pritaikomi dujų eksportui. Iš Meksikos įlankoje veikiančio Sabine Pass terminalo dujos išplauks į kitas šalis jau 2015-aisiais, o iš esančiųjų Teksaso ir Luizianos valstijose - 2017 metais. Statyti eksportui skirtus suskystintų dujų terminalus ketina ir Kanada. Jos dujos greičiausiai keliaus į Aziją.

Iš skalūnų dujų daugiausia laimės amerikiečiai. Jau dabar Jungtinėse Valstijose jų išgaunama tiek daug, kad kitąmet šalis pagal šį rodiklį užims pirmąją vietą pasaulyje. JAV turimų dujų užteks 100 metų. Amerikiečiai parduoda dujas pigiau negu rusai, todėl jau pradėjo mažėti jų kaina.

Prognozuojamas rinkos augimas

Norinčiųjų pirkti skalūnų dujas tikrai nepritrūks, tad prognozuojamas didelis rinkos augimas. 1971-2011 metais dujų gavyba pasaulyje padidėdavo 3,9 proc. per metus, o suskystintų dujų eksportas - net 14,6 procento. Per terminalus jas galima eksportuoti beveik visur. Tereikia dujas išvalyti, o paskui slegiant atšaldyti iki minus 160 laipsnių Celsijaus. Taip gaunamas suskystintas kuras, kurio tūris net 600 kartų mažesnis negu išgautų dujų. Tokį kurą lengva transportuoti ir kaupti suskystintų dujų terminaluose, kurie kaip grybai po lietaus dygsta įvairiose pasaulio valstybėse. Europoje, vienoje svarbiausių dujų importuotojų pasaulyje, jau veikia 19 terminalų, dar keli baigiami statyti. Vienas jų kyla ir gretimoje Lenkijoje, prie Svinouiscio.

Dujų paklausa didėja, nes jos ekologiškesnės už anglis ar naftą. Dujos tampa perspektyvios ir dėl to, kad po 2011 metų, kai Japoniją supurtė stiprus žemės drebėjimas, o paskui cunamio banga sukėlė avariją Fukušimos atominėje jėgainėje, vis daugiau valstybių ėmė kalbėti apie ketinimus atsisakyti branduolinio kuro.

Japonijoje jau seniai veikia ir dujomis kūrenamos elektrinės. Japonai jas importuoja per suskystintų dujų terminalus. Todėl kai po žemės drebėjimo ir cunamio teko išjungti branduolinius reaktorius, visu pajėgumu buvo paleistos dujomis kūrenamos elektrinės.

Šiandien Azijos ir Ramiojo vandenyno regionas yra didžiausia dujų rinka. Į šią pasaulio dalį per terminalus atgabenama beveik 60 proc. sunaudojamų dujų. Daugiausia jų tenka Japonijai ir Pietų Korėjai. Kita milžiniška rinka - Europa. Per Senojo žemyno terminalus dujas importuoja Ispanija, Jungtinė Karalystė, Prancūzija ir Italija.

Šiuo metu pasaulyje veikia 89 terminalai, per kuriuos pristatomos suskystintos dujos. Rekordiškai daug jų yra Azijoje. Pietų Korėja turi patį didžiausią pasaulyje dujų terminalą "Incheon". Jo pajėgumas - 54 mlrd. kubinių metrų suskystintų dujų per metus. Jungtinėje Karalystėje esantis didžiausias Europos terminalas "Milford Haven", palyginti su "Incheon", atrodo gana kuklus - jis pajėgus priimti per metus tik 21 mlrd. kubinių metrų dujų.

Europoje dar nėra tiek daug terminalų, kiek Azijos valstybėse. Šiame žemyne išties labai išplėtotas dujotiekių tinklas. Tačiau Europoje, kuri siekia sumažinti priklausomybę nuo Rusijos dujų, galioja rinkos dėsnis - gaudama pigesnio kuro per terminalus, ji ketina naudoti ir Rusijos, ir JAV dujas.

Jau dabar kai kurios valstybės vienodai importuoja dujų tiek dujotiekiais, tiek per suskystintų dujų terminalus. Taip daro Jungtinė Karalystė. Pernai į šią šalį tanklaiviais buvo atplukdyta 25,3 mlrd. kubinių metrų dujų, o dujotiekiais gauta 28,1 mlrd. kubinių metrų (metais anksčiau šis skirtumas buvo kur kas didesnis - atitinkamai 18 mlrd. ir 35 mlrd. kubinių metrų dujų). Britai pirmieji pasaulyje komerciniais tikslais pradėjo importuoti dujas per suskystintų dujų terminalus - dar 1964-ųjų spalį tokiu būdu jie atsigabeno dujų iš Alžyro, todėl Jungtinėje Karalystėje jau seniai šio kuro kainą lemia rinka. Kitaip yra žemyninėje Europoje. Čia dujos importuojamos pasirašius ilgalaikius kontraktus - taip gaunama net 79 proc. naftos ir dujų (Jungtinėje Karalystėje - tik 32 proc.).  

Siekiama energetinio saugumo

Labiausiai permainomis dujų rinkoje džiaugiasi mūsų kaimynė Lenkija. Ji patenkinta, kad į rinką ateina nauji žaidėjai, todėl senieji dujų tiekėjai priversti būti lankstesni.

Skalūnų dujos - tai proga pakeisti dabartinę padėtį ne tik Lenkijoje, bet ir visoje Vidurio bei Rytų Europoje. Dujų tiekimo įvairumas sustiprins Lenkijos energetinį saugumą, nes ji taps mažiau priklausoma nuo Rusijos, be to, tai leis kaimynams iš naujo derėtis su Maskva dėl brangių dujų pirkimo. Tiesa, Lenkijos pasirašyta sutartis baigsis tik 2022 metais.

Tačiau terminalas Svinouiscyje pradės veikti jau 2014 metais (pirmosios dujos atplauks iš Kataro). Rusija negalės į tai nereaguoti, mat Lenkija per šį terminalą ketina importuoti beveik 5 mlrd. kubinių metrų dujų per metus. Jau dabar Rusijos koncernas "Gazprom", norėdamas konkuruoti su suskystintų dujų terminalais, ima mažinti dujų kainą Europai.

Maskva priversta tai daryti, nes neturi kitos išeities. Tarptautinė energetikos agentūra prognozuoja, kad jau po kelerių metų Rusijai derėtis su Europa bus daug sunkiau negu dabar. Todėl jos koncernai nori įsitvirtinti ir suskystintų dujų terminalų rinkoje, o per juos padidinti eksportą į Azijos bei Ramiojo vandenyno regioną. Rusija jau turi terminalą Sachaline, kitas turėtų būti baigtas statyti Vladivostoke 2018 metais.

Europa taip pat tikisi didesnio energetinio saugumo ir mažesnių dujų kainų. Labiausiai laimės tos valstybės, kurios dujotiekiais gaunamas dujas galės papildyti kuru, tiekiamu per suskystintų dujų terminalus. Europos Komisija irgi remia tokių terminalų statybą. Pavyzdžiui, Lenkija Svinouiscio terminalui statyti gaus 110 mln. eurų paramą, ir dar turi galimybę šią sumą padidinti iki 220 mln. eurų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"