TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Per Viduržemio jūrą driekiasi mirties kelias

2015 04 22 6:00
Gelbėjimo operacija prie Graikijos Rodo salos - ten pirmadienį nuskendo migrantų laivas. SIPA/Scanpix nuotrauka

Šiemet jau 35 tūkst. migrantų perplaukė Viduržemio jūrą, bet šimtai, gal net tūkstančiai - prigėrė. Kol kas Europos šalys nieko negali padaryti, kad sustabdytų šį srautą. Maltiečių priešiškumas pabėgėliams tik didėja, kitur Europoje irgi niekas nenori, kad jų kaimynai būtų migrantai iš Afrikos. Senojo žemyno politikai nepajėgia išspręsti problemos.

Savaitgalio tragedija, kai Viduržemio jūroje netoli Libijos nuskendo, kaip manoma, 800 migrantų, tarsi pažadino iš miego Europą, nors Italija ir Malta jau seniai mušė pavojaus varpą. Šios valstybės susiduria su didžiausiu iš Afrikos į Europą traukiančių žmonių antplūdžiu ir nebepajėgia vienos suvaldyti padėties.

Italija areštavo ir pateikė kaltinimus apvirtusio laivo kapitonui tunisiečiui bei dar vienam įgulos nariui sirui. Abu vyrai buvo tarp vos 27 išsigelbėjusiųjų, kuriuos Italijos pakrančių apsaugos tarnyba atplukdė į Siciliją. Spėjama, kad jie priklausė kontrabandininkų gaujai, organizavusiai šią tragedija pasibaigusią migrantų kelionę. 27 metų Mohammedui Ali Malekui pareikšti įtarimai dėl nužudymo, laivo katastrofos sukėlimo ir pagalbos nelegaliems migrantams. Pastarasis kaltinimas pateiktas ir 25 metų Mahmudui Bikhitui.

Katanijos prokurorai minėjo, kad migrantus plukdęs laivas prieš apvirsdamas susidūrė su portugalų konteinervežiu, kilo panika. Tikslaus aukų skaičiaus nustatyti neįmanoma, bet aišku, jog nuskendo šimtai žmonių, tarp jų ir vaikų. Be to, daug migrantų laivui skęstant buvo užrakinti apatiniame denyje.

Tai daugiausia gyvybių pareikalavusi tokio pobūdžio nelaimė Viduržemio jūroje. Net visko regėję Italijos pareigūnai sakė buvę sukrėsti jos masto. Vienas Raudonojo Kryžiaus darbuotojas tvirtino dar niekada nematęs tokio šoko išgelbėtųjų akyse. Šie žmonės pasakojo, kad plūduriavo vandeny įsikibę į prigėrusių kitų migrantų kūnus.

Kitą dieną Italija ir Malta pranešė apie dar dvi gelbėjimo operacijas prie Libijos krantų: vienu laivu plaukė iki 150 žmonių, kitu - apie 300. Prieš tai Graikijos pakrančių apsaugos tarnyba gelbėjo migrantų laivą, užplaukusį ant seklumos prie Rodo salos: 3 žmonės žuvo, 80 buvo išgelbėta.

Kontrabandininkai klesti

Savaitgalio tragedijos sukrėsta Europos Sąjunga (ES) pateikė 10 punktų antikrizinį planą, kaip pažaboti nelegalių migrantų srautą per Viduržemio jūrą į Europą ir neleisti tokioms nelaimėms pasikartoti. Jame raginama sustiprinti šiuo metu ES vykdomą jūrų sienos misiją „Triton“, skirti jai didesnį finansavimą ir išteklius, praplėsti operacijas siekiant perimti ir sunaikinti žmones plukdančių kontrabandininkų laivus. Siūloma sukurti naują greito nelegalių migrantų grąžinimo ir perkėlimo į kitas saugias vietas programą, kuri galbūt sulaikytų juos nuo rizikingos kelionės.

Italijos pakrančių apsaugos išgelbėtas tunisietis Mohammedas Ali Malekas, nuskendusio laivo kapitonas, apkaltintas dėl 800 migrantų žūties. / AFP/Scanpix nuotrauka

Tačiau labiausiai Europos pareigūnai norėtų smogti kontrabandininkams. Žinovai teigia, jog tai sunku padaryti, nes jie priklauso painiems nusikalstamiems tinklams, kurie nepripažįsta sienų ir veikia it kokios tarptautinės korporacijos. Libijos pakrančių apsauga mano, kad žmones gabenantys kontrabandininkai vis glaudžiau bendradarbiauja su Italijos organizuotomis nusikaltėlių grupėmis. Šis verslas, kuriame per metus prasisuka nuo 300 mln. iki 600 mln. eurų, klesti, o tai skatina įsitraukti į jį ir kitus.

Libija jau nuo praėjusios amžiaus devintojo dešimtmečio traukia ekonominius migrantus iš visos Afrikos, bet kai kurių jų vaidmuo pasikeitė. Europos pasienio agentūra "Frontex" mano, kad daugelis ankstesnių migrantų patys verbuoja būsimus migrantus Libijos nusikalstamoms gaujoms.

Jėga sodina į laivus

Į šalį patekę migrantai dažnai verčiami atiduoti pinigus ir pasus. Taip jie atsiduria visiškoje kontrabandininkų malonėje. Ali iš Gambijos buvo jėga įvarytas į nesaugų laivą. "Libietis mums melavo, - pasakojo vyras, - aiškino, kad tai didelis laivas. Mes visi sumokėjome po 1000 dinarų (maždaug 600 eurų). Kai atkakome prie laivo, jis mus suvarė grasindamas nušauti, jei neisime."

Vienas kontrabandininkas prisipažino visuomet įleidžiantis į laivą per daug žmonių, bet migrantai esą patys veržiasi trokšdami kuo greičiau išvykti. Jo žodžiais, kontrabandininkai dažnai painiojami su laivo kapitonais ar žvejais, o iš tikrųjų yra protingi verslininkai, kurie skaito laikraščius, domisi Europos įstatymais, žino, ką veikia "Frontex", kitaip negalėtų rasti kelių į Europą.

Libijos pareigūnai neslepia, kad retai kada stabdo kontrabandininkus. Tripolio pakrančių apsauga bejėgė sukontroliuoti daugybę jų laivų, tad įsikiša tik tuomet, kai ištinka bėda. Manoma, jog vyriausybės nekontroliuojamose Libijos dalyse išvien su kontrabandininkais veikia ginkluoti vietos kovotojai.

Migrantų neviltis ir kontrabandininkų pelnas daro problemą beveik neišsprendžiamą. Aktyvistai, kurie rūpinasi pabėgėlių reikalais, teigia, jog ES politika stiprinti sienas, įvesti daugiau suvaržymų ir apribojimų tik pailgina žmonių kančias. Derėtų pasirūpinti, kad siekti prieglobsčio būtų paprasčiau, tada pabėgėliai nesirinktų tokio pavojingo kelio. O kurti kokias nors stovyklas karo draskomoje Libijoje beprasmiška, nes ji negali pasirūpinti net savo piliečių apsauga, ką ir kalbėti apie kitus.

Užuojautą keičia pyktis

Po sekmadienio tragedijos 25 nuskendusių migrantų kūnai buvo nuvežti į Maltą. Ši 420 tūkst. gyventojų turinti sala, turistų rojus, priimti daugiau pabėgėlių tiesiog nebegali - šalis ir taip pirmauja pasaulyje pagal gyventojams tenkantį migrantų skaičių. Malta seniai prašo ES priglausti dalį tų žmonių, bet veltui.

Maltiečių požiūris į pabėgėlius labai pasikeitė nuo 2002 metų, kai už 354 km nuo Libijos esančią salą pradėjo pasiekti pirmi migrantų laivai. Užuojautą ir gailestį pakeitė abejingumas, o pastaraisiais metais - ir atviras rasizmas. Iki tokio lygio, kad po tragiško savaitgalio vienas feisbuko vartotojas parašė nebegalįs valgyti žuvų, nes dabar jos minta "Ebolos virusu užkrėstais lavonais". Daug maltiečių, paskelbusių savo komentarus tinklaraštyje "Times of Malta", dėl tragedijos pirmiausia kaltino pačius migrantus, kurie leidžiasi į tokias keliones.

Parengė VILJAMA SUDIKIENĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"