TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Pilotas per vėlai grįžo į lakūnų kabiną

2011 05 25 0:00
Juodosios dėžės iš Atlanto vandenyno gelmių padės įminti "Air France" lėktuvo katastrofos mįslę.
AFP / Scanpix nuotrauka

Kas vyko prieš dvejus metus į Atlanto vandenyną nukritusiame "Air France" lėktuve, skridusiame iš Rio de Žaneiro į Paryžių? Anot mįslės atsakymo ieškančių ekspertų, per incidentą lakūnų kabinoje nebuvo piloto.

Prancūzijos oro linijų bendrovės lėktuvo likimas buvo nulemtas per keturias minutes. Apie pavojų pirmiausia pranešė įspėjamoji kontrolės prietaisų žinutė, o dar po trijų minučių orlaivis nuskendo Atlanto vandenyne tarp Brazilijos ir Afrikos krantų. Per katastrofą žuvo visi 228 juo skridę žmonės. Nuo tos akimirkos, kai pirmą kartą buvo užfiksuotas pavojus, iki lėktuvui sudūžtant automatiškai išsiųsta 24 žinutės, įspėjančios apie gendančią sistemą ir kintantį greitį.

Nuo praėjusios savaitės Prancūzijos civilinės aviacijos saugumo tyrimų ir analizės biuro BEA turėjai analizuoja lėktuvo juodųjų dėžių, fiksavusių techninius skrydžio duomenis ir pilotų kabinoje vykusius pokalbius, informaciją. Nors tvirto atsakymo, kas įvyko, ekspertai dar nesiryžta pateikti, pirmąsias išvadas galima daryti - 2009 metų birželio 1 dieną nelaimė įvyko ir dėl techninių gedimų, ir dėl žmonių klaidų.

Tyrimo grupei artimas šaltinis prasitarė, kad iš įrašų galima spręsti, jog kai įvyko nelaimė, lakūnų kabinoje nebuvo Marco Dubois, 58 metų lėktuvo piloto. Tik garsiai girdėti, kaip jis grįžta į kabiną. "M.Dubois šaukte šaukė nurodymus dviem kitiems pilotams, kaip išgelbėti orlaivį", - pasakojo šaltinis. Tačiau lakūnų mėginimai nuėjo veltui.

Gegužės pradžioje povandeniniai robotai iš nuolaužų beveik keturių kilometrų gylyje ištraukė dvi lėktuvo juodąsias dėžes. Vos peržiūrėjus įrašus tapo aišku, kad prie katastrofos prisidėjo ir klaidingus sprendimus darę žmonės, nors lėktuvas taip pat "keistai" veikė. Iki šiol manyta, kad "Airbus A330" pilotai klaidingai nuvairavo orlaivį tiesiai į audros sūkurį, kur užšalo greičio matuoklis. Tačiau juodųjų dėžių įrašai rodo, kad lakūnai bandė rasti saugiausią kelią išskristi iš audros fronto. Kita vertus, vadinamosios tarptropinės audros susiliejimo zonos yra labai klastingos. Milžiniški kiekiai vandens šauna į viršų lyg didžiuliame kamine, o purslai virsta ledo kristalais, o jų nefiksuoja oro radarai. Greičiausiai į tokius ledinius spąstus pateko ir "Airbus A330" keleiviai. Tada itin svarbu nustatyti tikslų greitį, kad lėktuvas staigiai nekristų žemyn dideliu greičiu. Beveik neabejojama, kad būtent taip ir atsitiko: arba lakūnai klaidingai įvertino greičio matuoklio duomenis, arba lėktuvas pats "netinkamai" sureagavo į susidariusią padėtį. Iš juodųjų dėžių įrašų galima spręsti, kad sugedus greičio matuokliui lėktuvas staigiai šoko į viršų. Gali būti, kad klaidingai įvertinę lėktuvo greitį lakūnai padidino variklio apkrovą, todėl pakilo orlaivio nosis. Bet gali būti ir taip, kad šį manevrą lėmė lėktuvo kompiuteriai, "išmokyti" perimti kontrolę, vos užfiksuojama pavojinga situacija. Panašiai lėktuvas darė per simuliacinį skrydį prieš kelis mėnesius.

Bet kuriuo atveju nuo atsakomybės negalima atleisti ir lėktuvo gamintojo, ir jo valdytojo. Tuo metu "Air France" pilotai neturėjo informacijos apie tai, kad daugėja greičio matuoklių gedimų. Dar svarbiau - jie nebuvo mokyti, kaip elgtis ištikus tokiai bėdai.

Kol tyrimas dar nebaigtas, "Airbus" atsisako kalbėti apie lėktuvo skrydžio ypatumus. Tačiau praėjusią savaitę bendrovė visoms oro linijoms, kurios turi "Airbus A330", išsiuntė pranešimą apie tai, kad tyrėjai vis dar negali įrodyti, jog nelaimė įvyko dėl techninės klaidos. Tą patį vakarą "Le Figaro" patvirtino, kad tyrėjai netiki, jog nelaimės kaltininkas galėtų būti "Airbus".

Tačiau tyrimas dar tik prasidėjo, todėl tokių pareiškimų vertinti rimtai nereikėtų. Prancūzų prokurorai yra pradėję tyrimą, ar abi įmonės negali būti apkaltintos netyčiniu žmonių nužudymu. Kompensacijos aukų šeimoms taip pat bus padalytos pagal kiekvieno dalyvio kaltės dydį.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"