TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Piratų rojus Indijos vandenyne

2008 07 25 0:00
Suįžūlėję piratai kelia vis daugiau problemų Jemenui ir kitoms regiono valstybėms.
AFP/Scanpix nuotrauka

Somalio pakrantės jau kuris laikas žinomos kaip šiuolaikinių piratų irštva. Nuo 1991 metų šalyje besitęsianti bevaldystė ir didėjanti humanitarinė krizė lemia tai, jog dalis somaliečių priversti laimės ieškoti jūroje. Tuo tarpu kruiziniai ir krovininiai laivai šį Indijos vandenyno pakraštį lenkia iš tolo.

Somalio vandenyse galima sutikti ne vien "tikruosius" piratus. Čia taip pat gausu nelegaliai žvejojančių laivų iš užsienio, dažniausiai registruotų Taivanyje, Indonezijoje, Šri Lankoje arba Tailande. Juos privilioja efektyvios valdžios nebuvimas - Somalis jau daugelį metų yra iš esmės žlugusi valstybė, neturinti nei stabilios vyriausybės, nei tvarką galinčių palaikyti jėgos struktūrų.

Kai kurių žvejybinių laivų kapitonai išsiperka "licencijas" iš Somalio karo lauko vadų - tikrųjų krašto šeimininkų. Kiti nusprendžia įsigyti ginklų - pakankamai stambaus kalibro, kad nubaidytų piratus. Treti nuolatos rizikuoja savo laimikiu, turtu ar netgi gyvybe, plaukiodami bene pavojingiausiuose pasaulio vandenyse.

Nelegaliai žvejybai atimant iš skurstančių vietos gyventojų vieną svarbiausių pragyvenimo šaltinių, vis didesnis pavojus kyla pro šalį plaukiantiems krovininiams laivams.

Praėjusiais metais šiame regione iš viso buvo užregistruota mažiausiai 50 piratų išpuolių. Daugeliu atveju apie išpuolius nebuvo pranešta, ypač jeigu laivo įgulai pavykdavo susitarti dėl paleidimo už išpirką. Šių metų tendencijos kelia dar daugiau nerimo: ne tik daugėja pačių išpuolių, bet ir plečiasi piratų veikimo zona. Komorų salų pareigūnai skelbia apie piratų planus pasinaudoti šios valstybės teritorija išpuoliams prieš Mozambiko sąsiauriu plaukiančius tanklaivius, apie didėjantį piratų aktyvumą kalba ir Tanzanija.

Konteinerius gabenantiems laivams tenka imtis papildomų saugumo priemonių, plaukiant Adeno įlanka, skiriančia Somalį nuo Jemeno, kitos nestabilios valstybės, didžiausio Kenijos ir visos Rytų Afrikos uosto Mombasoje link. Tai reiškia dvi ar tris papildomas kelionės dienas, taip pat - padidintas draudimo įmokas. Dauguma kruizinių laivų apskritai nusprendžia iš tolo aplenkti Rytų Afrikos pakrantes, dėl to Kenijos ir Tanzanijos uostamiesčiai netenka didelių pajamų iš turizmo.

Bene labiausiai nuo piratų kenčia pats Somalis. Humanitarinės pagalbos organizacijų duomenimis, maždaug 2,6 mln. iš 8 mln. šalies gyventojų yra visiškai priklausomi nuo maisto produktų, pasiekiančių juos jūra. Prancūzijos, Danijos ir Olandijos karo laivams ne kartą teko lydėti Jungtinių Tautų (JT) Pasaulinės maisto programos užsakymu iš Mombasos į Mogadišą, Somalio sostinę, gabenamas siuntas. Dauguma laivų savininkų apskritai atsisako gabenti humanitarinę pagalbą be karinės apsaugos.

1991 metais, Somaliui grimztant į pilietinį karą, pirmieji piratai naudojosi mažomis žvejų valtelėmis. Šiais laikais jie yra žymiau geriau organizuoti, apsirūpinę dideliais motininiais laivais ir mažesniais greitaeigiais kateriais, palydovine įranga bei sunkiąja ginkluote. Didesnius laivus piratai paprastai puola naktį, panaudodami kulkosvaidžius ir granatsvaidžius. Užgrobti laivai su įgula paprastai laikomi Somalio teritoriniuose vandenyse, kol už juos sumokama išmoka.

Politinės suirutės išvargintas Somalis nėra vienintelė piratų užuovėja. Prieglobstį jie randa ir Jemeno pakrantėje, organizuodami kontrabandos tinklus, per kuriuos Aziją pasiekia iš Afrikos gabenamas dramblio kaulas, raganosių ragai bei deimantai.

Bene didžiausią nerimą Vakarų žvalgybos tarnyboms kelia ne tiek didėjantys krovinių gabenimo jūra kaštai, kiek galimybė, jog piratai užmegs glaudesnius santykius su Somalyje ir Jemene veikiančiais radikaliais islamistais. JAV pareigūnai jau yra sulaikę Abd al-Rashimą al-Nashiri, vieną iš "al-Qa'idos" lyderių, kaltinamą organizavus 2000 metais Jemeno uoste Adene įvykdytą išpuolį prieš JAV eskadrinį minininką USS "Cole", kurio metu žuvo 17 JAV jūrininkų. Baiminamasi, jog panašių išpuolių gali pasikartoti ir ateityje.

Rytų Afrikos piratų problema pastaruoju metu susilaukia vis daugiau tarptautinės bendruomenės dėmesio. Birželio mėnesį JT Saugumo Taryba vienbalsiai priėmė rezoliuciją, leidžiančią užsienio karo laivams persekioti piratus Somalio teritoriniuose vandenyse ir, esant reikalui, juos sunaikinti. Visgi veiksmingai kovoti su piratais neįmanoma be svaresnio kitų Afrikos valstybių indėlio. Tik Pietų Afrikos Respublika pajėgi vykdyti karines operacijas rytinėje žemyno pakrantėje, o Tanzanija ar Kenija nedaug tegali padaryti dėl apverktinos savo karinių jūrų laivynų padėties. JAV prezidentui George'ui W.Bushui metų pradžioje apsilankius Tanzanijoje, buvo užsiminta, kad šiai šaliai netrukus gali būti perduoti keli greitaeigiai pakrančių apsaugos kateriai, tačiau kalbos iki šiol liko tik kalbomis.

Nors Indonezijos salynas tradiciškai laikomas šiuolaikinių piratų rojumi, blogėjanti padėtis rytinėje Afrikos pakrantėje kelia didelį nerimą būtent dėl vietos vyriausybių nesugebėjimo savarankiškai spręsti jūroje iškylančių problemų. Kaip ir XVI-XVIII a., didžiausio piratų klestėjimo laikotarpiu, jūrų plėšikai puikiai išnaudoja valdžios vakuumą, steigdami savo atramos punktus. Pasaulyje šiuo metu, ko gero, nėra tam labiau tinkančios vietos negu Somalis, ir tarptautinė bendruomenė būtent dabar susiduria su iššūkiu kuo greičiau užkirsti kelią augančiam piratų aktyvumui.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"