TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Prancūzams primenama nacistinė praeitis

2010 08 25 0:00
B.Blumenfieldas nelinkęs pamiršti praeities nuodėmių.
LŽ archyvo nuotrauka

2020-aisiais numatoma pradėti tiesti greitaeigių traukinių liniją, kuri sujungs Los Andželą ir San Franciską. Kitais metais Kalifornija skelbs tarptautinius konkursus šiam projektui, kurio bendra vertė sieks 33 mlrd. eurų, įgyvendinti. Viliojančių užsakymų tikisi gauti ir Prancūzijos valstybiniai geležinkeliai SNCF.

Populiarus Vokietijos žurnalas "Focus" rašo, kad vienam JAV politikui toks sumanymas nepatinka. Tai - Kalifornijos valstijos senatorius Bobas Blumenfieldas. Jis jau pasiūlė įstatymo projektą, kuris žinomam Prancūzijos koncernui gali užkirsti kelią dalyvauti konkurse. Apie tai ir vokiškuose interneto portaluose gausu straipsnių tokiais pavadinimais: "Prancūzijos geležinkelis turi įvertinti žydų deportaciją", "Spygliuotas užsakymas", "Prancūziją užklumpa praeitis", "Kalifornija svarsto stambių įmonių nacistinę praeitį", "Prancūziją slegia nacistinė praeitis".

B.Blumenfieldo pateiktame siūlyme Prancūzijos geležinkeliai tiesiogiai neminimi, tačiau aišku, kad kalbama būtent apie juos. Dokumente rašoma, jog visos įmonės ar koncernai, norintys dalyvauti konkurse ir gauti užsakymų, turi nurodyti, kaip Antrojo pasaulinio karo metais bendradarbiavo su nacionalsocialistais.

Senatorius tvirtina, kad SNCF jau daug metų atsisako prisiimti atsakomybę už savo vaidmenį per žydų katastrofą. "Dabar šis koncernas atvyks į Kaliforniją ir sieks dalies didžiausio užsakymo mūsų valstybės istorijoje. Manau, jei SNCF nori gauti mūsų mokesčių mokėtojų pinigų, jis turi prisiimti atsakomybę už savo veiksmus praeityje", - pabrėžė politikas.

Nacionalsocialistų okupacijos metais iš Prancūzijos į koncentracijos stovyklas buvo išvežta daugiau kaip 75 tūkst. žmonių. Portalas welt.de primena, kad daugybė jų mirė kelyje dėl baisių sąlygų vagonuose. Prieš dešimt metų SNCF paskelbė studiją apie savo vaidmenį Antrojo pasaulinio karo metais. Joje pripažįstama, kad Prancūzijos valstybiniai geležinkeliai "duodavo naciams traukinių ir mašinistų", bet atsakomybės už tai neprisiėmė. Studijoje primenama, jog Prancūziją okupavę naciai perėmė ir geležinkelių valdymą. Būtent jie vertė garvežių mašinistus vežti deportuojamus žmones į koncentracijos stovyklas. Minėtame portale welt.de rašoma, kad Prancūzijos geležinkelininkai, kaip teigia aukų artimieji, esą savo iniciatyva grūdo žmones į gyvulinius vagonus, be to, susižėrė didesnius vežimo mokesčius.

Straipsniuose pažymima, jog Prancūzijoje jau vyko keli teismo procesai dėl žydų gabenimo į koncentracijos stovyklas. Pirmą kartą SNCF buvo pripažintas kaltas 2006-aisiais, bet apeliacinis teismas anuliavo šį kaltinimą. Praėjusių metų pabaigoje aukščiausia Prancūzijos teisinė institucija Valstybės Taryba pareiškė, kad nėra kompetentinga priimti sprendimo šiuo klausimu.

JAV gyvena nemažai holokaustą išgyvenusių asmenų. Jie ir kreipėsi į vieną Niujorko teismą, kad iš Prancūzijos valstybinių geležinkelių būtų pareikalauta kompensacijų. Šie žmonės taip pat siekia uždrausti Prancūzijos koncernui Amerikoje vežti žmones ir krovinius, nes Šiaurės Virdžinijoje tai jau du mėnesius daro SNCF antrinė įmonė "Keolis".

Prancūzijos geležinkelių atstovas Amerikoje ėmė aiškinti, kad transportavimą organizuodavo vokiečiai. Esą jie teikdavo vagonus, o prancūzai - tik mašinistus, kurie veždavo ne iki koncentracijos stovyklų, bet iki sienos. Geležinkelių atstovas priminė, kad yra sukurta speciali komisija, aktyviai veikianti Prancūzijoje, Izraelyje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose. "Ši komisija išnagrinėjo maždaug 24 tūkst. atvejų (kiek daug iš Prancūzijos kilusių koncentracijos stovyklos aukų praėjus 65 metams po karo! - aut.) ir išmokėjo daugiau kaip 550 mln. dolerių kompensacijų", - tikino pareigūnas. Jis taip pat pasidžiaugė, kad Kalifornijoje siūlomu įstatymu siekiama skaidrumo, nes tai pagaliau padėtų atskleisti tiesą.

Kalifornijos senatoriui Prancūzijos pareigūno žodžiai nepadarė jokio įspūdžio. Jis vis tiek reikalauja, kad likusiems gyviems deportuotiesiems būtų išmokėtos kompensacijos. Politikas pabrėžė, jog dauguma įvairių šalių koncernų, nepaisydami to, kokie buvo jų vyriausybių veiksmai, atsiprašė, įsteigė fondus ir jau išmokėjo aukoms kompensacijas, tuo metu SNCF nepajudino nė piršto.

Prancūzijos žurnalo "Le Point" nuomone, B.Blumenfieldo iniciatyvoje galima įžvelgti protekcionizmo: "Būtent dabar, kai, siekdamos pradėti greitaeigių traukinių gamybą, ėmė bendradarbiauti Kinija, Kalifornija ir amerikiečių milžinė "General Electric", pareiga prisiminti pateikiama kaip moralinis alibi."

P.S. Ar iš šios istorijos negalėtų pasimokyti ir Lietuvos politikai, įtraukdami į reikalavimus dėl žalos atlyginimo punktą, kad Rusijos geležinkeliai išmokėtų kompensacijas žmonėms, išgyvenusiems sovietinius konclagerius ir tremtį?

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"