TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Prancūzija grimzta į chaosą

2016 05 27 6:00
Dėl protestų naftos perdirbimo įmonėse trečdalis Prancūzijos degalinių liko be degalų. AFP/Scanpix nuotraukos

Dėl prasidėsiančio Europos futbolo čempionato po kelių savaičių į Prancūziją žada atvykti apie 2 mln. sirgalių iš užsienio. Atrodo, kad šalis juos pasitiks protestais, eismo sutrikimais, degalų stygiumi ir nepaprastąja padėtimi.

Dėl Prancūzijos vyriausybės siekio imtis darbo santykių reformos šalį jau kelis mėnesius kamuoja aršiausias politinis mūšis per pastaruosius 10 metų. Nuo kovo mėnesio čia vyksta didžiuliai protestai, streikai ir susirėmimai su policija. Negana to, gegužės 10 dieną, nepaisydama milijonų prancūzų nepasitenkinimo, vyriausybė nusprendė priimti įstatymo pataisas be parlamento pritarimo. Visa tai dar labiau įsiutino prancūzus. Politinė krizė dabar pasiekė tokį lygį, jog šeštą pagal didumą pasaulio ekonomiką gali įstumti į visišką sumaištį.

Naudojamos degalų atsargos

Nuo pirmadienio profesinių sąjungų aktyvistai blokuoja kai kurias Prancūzijos naftos perdirbimo įmones. Jie degina barikadas ir grumiasi su policijos pareigūnais. Dėl šių protestų trečdalis degalinių liko be degalų.

Dėl darbo įstatymų reformos šalyje jau kelis mėnesius vyksta protestai, streikai, susirėmimai su policija.

Šalis turi sukaupusi degalų atsargų keturiems mėnesiams, ir prezidentas Francois Hollande'as per ministrų kabineto susitikimą tvirtino: „Padarysime viską, kad užtikrintume, jog Prancūzijos ekonomika ir žmonės būtų aprūpinti.“ Tačiau 5 iš 8 Prancūzijos naftos perdirbimo įmonių yra sustabdžiusios arba sulėtinusios gamybą, todėl degalų stygius jaučiamas daugelyje šalies regionų ir gali jų pritrūkti net Paryžiuje.

Sunerimę vairuotojai naudojasi mobiliosiomis programėlėmis ieškodami degalinių, kurios vis dar turi degalų. Bijodami ateityje jų pritrūkti, nori nusipirkti kuo daugiau, tačiau dauguma degalinių įvedė 20 litrų vienam vairuotojui pardavimo limitą.

Naftos industrijos federacija patvirtino, kad siekdama aprūpinti degalines ji pradėjo naudoti šalies strategines naftos atsargas.

Vakar prie protestuotojų prisidėjo ir atominių elektrinių darbuotojai. Atominės elektrinės tiekia 75 proc. šalies elektros energijos. Kadangi protestas truko vieną dieną, elektros tiekimo sutrikimų šalyje jis nesukėlė.

Ketvirtadienį taip pat buvo sutrikdytas traukinių eismas, lėktuvų Paryžiuje išskrido 15 proc. mažiau, nei buvo planuota, įvairiuose šalies regionuose buvo blokuojami šalies uostai, keliai ir tiltai.

Nė viena šalis nežada pasiduoti

Protestuotojai yra nepatenkinti darbo santykių reforma, nes ja siekiama supaprastinti priėmimo į darbą ir darbuotojų atleidimo procedūras. Ją patvirtinus, darbdaviai turės daugiau lankstumo nustatydami darbo laiką, taip pat galimybę nustatyti iki 46 valandų trukmės darbo savaitę. Vyriausybė įrodinėja, kad norint sukurti darbo vietų reikia, kad darbo rinka taptų lankstesnė. Tačiau protestuotojai abejoja įstatymo nauda ir teigia, kad siūlomi pokyčiai yra išpuolis prieš darbuotojų teises.

Vyriausybė patiria didžiulį spaudimą dėl to, kad po dviejų savaičių šalį užplūs apie 2 mln. futbolo sirgalių, atvyksiančių į Europos futbolo čempionatą. Ruošdamasi jam ir artėjančioms dviračių lenktynėms „Tour de France“, Prancūzija netgi pratęsė po lapkričio 13-osios teroristinių išpuolių paskelbtą nepaprastąją padėtį. Ji suteikė daugiau galios policijai ir tam tikrose vietose tam tikru metu draudžia rinktis žmonėms arba važiuoti automobiliams.

Nors saugumo ir ekonomikos padėtis sudėtinga, nė viena šalis nežada eiti į kompromisą. Antradienį ministras pirmininkas Manuelis Vallsas sakė: „Mes nekeisime įstatymo, nes tada mums nepavyks šalyje įvykdyti reformų.“ Panašiai susiklosčiusią situaciją komentavo ir protestams vadovaujančios Visuotinės darbo konfederacijos (CGT) generalinis sekretorius Philippe'as Martinezas. Jis teigė: „Mes pasiryžę eiti iki galo tol, kol darbo įstatymas bus atšauktas.“

Prezidentas F. Hollande'as tapo pačiu nepopuliariausiu šalies vadovu nuo Antrojo pasaulinio karo pabaigos.

Prezidento dilema

Situacija, regis, pasiekė aklavietę. Dėl vykdomos darbo santykių reformos prezidentas F. Hollande'as tapo pačiu nepopuliariausiu šalies vadovu nuo Antrojo pasaulinio karo pabaigos. Jis yra kairiųjų pažiūrų prezidentas, supykdęs savo kairiuosius rinkėjus. Pirmą kartą per 30 metų socialistinė Prancūzijos vyriausybė susidūrė su visoje šalyje vykstančiu profesinių sąjungų protestu.

Tai ypač jam nepalanku dėl to, kad kitais metais šalyje vyks prezidento rinkimai. „F. Hollande'as pateko į bėdą, kad ir ką jis darytų, – teigė Lilio „Sciences Po“ universiteto politikos profesorius Pierre Mathiot. – Jei prezidentas užims griežtą autoritarinę poziciją, kaip tai darė Nicolas Sarkozy, ir panaudos policiją jėga atidarydamas naftos perdirbimo įmones, jis supurtys savo kairiojo sparno bazę ir patenkins tik dešiniuosius, kurie ir taip už jį kitais metais nebalsuotų. Jei jis pasiduos ir atšauks darbo įstatymą, kairieji vis tiek už jį nebebalsuos. Kad ir ką jis darytų, tai neduos politinės naudos.“

Kol kas dar neaišku, ar F. Hollande'as kitais metais apskritai sieks būti perrinktas. Apie tai jis praneš kiek vėliau šiemet. Trečiadienį buvo paskelbta, kad pastaruosius kelis mėnesius šalyje mažėjo nedarbas. Iš principo tai yra geros naujienos prezidentui, bet vargiai turės didžiulę įtaką rinkėjams.

F. Hollande'o dilema, ar kitais metais ir vėl siekti prezidento posto, gali tapti istoriniu įvykiu. Per pastaruosius 50 metų visi valdžioje buvę prezidentai po pirmos kadencijos siekė būti perrinkti. Ir nė vienas iš jų nebuvo išstumtas iš rinkimų po pirmojo turo. Nemaža tikimybė, kad F. Hollande'as taptu pirmuoju tokiu prezidentu. Kai kurios apklausos rodo, kad po pirmojo turo jį iš rinkimų eliminuotų kraštutinės dešinės Nacionalinio fronto lyderė Marine Le Pen.

Parengė GODA JUREVIČIŪTĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"