TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Ramus skrydis į mirtį

2008 04 24 0:00
A.de Saint-Exupery buvo seniausias pasaulio pilotas.

1944 metų liepos 31 dieną "Mažojo princo" autorius Antoine'as de Saint-Exupery pradingo per žvalgybinį skrydį. Iki šiol nežinoma, kaip jis žuvo, nors atsirado vokietis pareiškęs, kad tai būtent jis numušė lėktuvą, kuriuo skrido rašytojas.

Didvyris liūdnomis akimis ir retėjančiais plaukais, leidęsis į žvalgybinį skrydį virš pietų Prancūzijos ir nebesugrįžęs - toks daugelio atmintyje išliko A.de Saint-Exupery, kuris žuvo būdamas 44-erių. Jis buvo mokėjęs gyvenimu džiaugtis lakūnas, tačiau pirmiausia - "Mažojo princo" autorius. Tragiška mirtis lėmė, kad jis virto didvyriu. Prancūzijoje nėra vaiko, kuris nebūtų skaitęs šios knygos. Prancūzijos šlovės panteone A.de Saint-Exupery skirta atminimo lenta. Rašytojas išnyko taip pat, kaip ir jo mažasis princas - "sudarysiu įspūdį, kad miriau, bet tai nebus tiesa".

"Mažasis princas" - tai filosofinis testamentas žmogaus, kuriam netrukus lemta mirti. Ši knyga išversta į 160 pasaulio kalbų (paskutinis vertinas į Afrikos kalbą xhosa). Parduota daugiau kaip 80 mln. jos egzempliorių. Tai dažniausiai po Biblijos spausdinama knyga, o tiems, kuriems priklauso teisė į ją (rašytojas nepaliko vaikų), kasmet gauna po milijoną eurų, nors ir nelinkę apie tai kalbėti. Net ir šiandien, kai atrodo jog jau paaiškėjo, kaip žuvo rašytojas, jo šeima susilaiko nuo komentarų.

Nujautė, kad tai paskutinis skrydis

Leisdamasis į tą lemtingą žygį, Saint-Exupery nujautė, kad gali nebesugrįžti. Tačiau į mirtį jis žvelgė melancholiškai ir fatališkai. "Savo gyvenimą skiriu karinei tarnybai taip intensyviai, kaip tik galiu. Nėra abejonės, kad esu pats vyriausias karo pilotas pasaulyje. Jei mane numuštų, nesigailėčiau", - rašė jis prieš žūtį.

1944 metų liepos 31-ąją, pirmadienį, 8.45 val. lakūnas pakilo iš Borgo oro uosto Korsikoje amerikietišku lėktuvu "Lockheed P-38 Lightning" ir leidosi į žvalgybinį skrydį per Prancūzų Alpes ties Grenobliu ir Anesi. Suplanuotas sąjungininkų išsilaipinimas Provanse turėjo sekti po išsilaipinimo Normandijoje.

"Lightning P-38" nebuvo ginkluoti, nes tai - ne koviniai, o žvalgybiniai lėktuvai. Lakūnai galėjo kliautis tik jų greitumu, sugebėjimu staigiai šauti į didelį aukštį. Fotografuoti buvo galima skrendant 10 000 metrų aukštyje.

Prieš skrydį A. de Saint-Exupery pavakarieniavo "Sablette" restorane, kur linksmino draugus, kortomis rodydamas fokusus. Paskui dar užsuko į kelis kareivių mėgstamus barus. Rytą atsikėlęs labai anksti jis papusryčiavo su pulkininku Briaud, kuris, kaip ir eskadrilės vadas Rene Davoille'is buvo paskutiniai žmonės, su kuriais kalbėjosi rašytojas. Karininkai pasakojo, kad jis buvo geros formos ir atrodė laimingas. Kaip lakūnas jautėsi iš tiesų, žinojo tik jo žmona Consuelo, kuriai A. de Saint-Exupery rašė: "Buvau patekęs į daugybę incidentų. Jau nebesugebėčiau iššokti su parašiutu. Prieš kelias dienas skaudėjo kepenis, o dabar antrą dieną pykina. Be perstojo spengia vienoje ausyje."

Išliko dokumentas, rodantis, kad rašytojas jautė savo mirtį. "Jaučiuosi be galo pavargęs. Tačiau skrisiu būtent aš, nors turiu daugybę priežasčių to nedaryti. Galėčiau nurodyti dar bent dešimt priežasčių, dėl kurių turėčiau būti atleistas nuo karo tarnybos. Mano karas jau baigtas ir jis nebuvo lengvas. Skrendu. Tesėjau pažadą. Skrendu į karą."

Šis laiškas buvo parašytas žmonai į Niujorką. "Tiek kančių, kiek likimas kilniai skyrė man, man, kurio fizinė būklė neleidžia nekenčiant panešti net du kilogramus sveriančio paketo. Skrendu ne tam, kad mirčiau. Skrendu tam, kad kentėčiau ir taip priartėčiau prie artimų mano širdžiai žmonių. Nemanau, kad norėčiau taip numirti, tačiau esu pasirengęs tokiu būdu nugrimzti į amžinąjį miegą."

Taip ir atsitiko. Tą liepos dieną oras buvo puikus. Tačiau 10.30 val. dispečeris prarado ryšį su lėktuvu. Saint-Exupery turėjo sugrįžti tarp pusės pirmos ir pirmos, nes ilgiau skristi jam būtų neužtekę degalų. 14 val. 30 min. buvo paskelbta apie lėktuvo dingimą. Amerikiečių skrydžių valdymo centras pranešė, kad Saint-Exupery "greičiausiai žuvo".

Consuelo daugiau iš vyro laiškų negavo. Bet ji jam vis rašydavo, nors tų laiškų ir neišsiųsdavo. Tiesiog taip bandė save raminti.

Nuo lemties nepabėgsi

Tą kartą Saint-Exupery iš tiesų neturėjo skristi. Jis jau seniai buvo ne to amžiaus, be to, per sunkus ankštai "Lightning" piloto kabinai. Per ankstesnį incidentą jam jau buvo lūžęs šonkaulis.

Tačiau 1944-ųjų pradžioje rašytojas sugrįžo į Sardinijoje įrengtą bazę 2/33. Oficialiai jam buvo leista skristi 5 kartus, tačiau jis skrido 10. Ore susidurdavo su įvairiomis problemomis. Vieną kartą užsidegė lėktuvo variklis, kitą - buvo priverstas grįžti į bazę skrisdamas palei žemę. Lėktuvas turėjo įvairių trūkumų. "Skrendant 10 000 metrų aukštyje gali įvykti 25 avarijos. Neveiks deguonies kaukė, ir iš karto būsi lavonas, o jei išsijungs šildymas - iš karto pavirsi į ledo gabalą", - rašė A.de Saint-Exupery. Tačiau pats skrydis jį nuteikdavo pakiliai, nors jo laiškai Consuelo darėsi vis mistiškesni. Neveltui rašytojo biografas Alainas Vircondelet parašė: "Palengva, ramiai jis skrido į mirtį."

Lemtinga liepos 31-oji

Kas iš tiesų įvyko tą liepos 31 dienos vidurdienį? Techninis gedimas? Didelės depresijos apimto piloto savižudiškas smigimas žemyn? O gal paprasčiausiai - lėktuvą numušė vokiečiai? Ši versija labiausiai tikėtina.

Tačiau tą dieną vokiečiai niekur nepažymėjo, kad numušė "Lightning". Likus 15 dienų iki sąjungininkų išsilaipinimo pietų Prancūzijoje, jie kruopščiai darė įrašus, todėl jais reikia tikėti.

Prancūzai ilgai bandė išsiaiškinti, kas iš tiesų įvyko. Jie metų metais ieškojo lėktuvo nuolaužų. 1998-ųjų rugsėjį žvejys netoli Marselio pakrantės rado sidabrinę apyrankę, kurioje buvo išgraviruota: "Antoine de Saint Exupery" ir "Consuelo". Apyrankė buvo grąžinta šeimai. 2000-ųjų pavasarį tame pačiame rajone 85 metrų gylyje naras Lucas Vanrellis aptiko "Lightning P-38" nuolaužų - kairiąją lėktuvo važiuoklę, deformuotą turbo kompresorių, korpuso ir sparno dalį, iš viso maždaug 20 proc. lėktuvo. Žmogaus griaučių nebuvo, bet niekas po tiek metų jų ir nesitikėjo rasti.

Prancūzijos valdžia patvirtino, kad tai tikrai A.de Saint-Exupery lėktuvo nuolaužos. Jos buvo perduotos Le Buržė muziejui, esančiam šalia šio oro uosto. Tačiau vis dar buvo neaišku, kodėl lėktuvas sudužo. Naras L.Vanrellis kartu su žurnalistu Jacquesu Pradeliu iš radijo stoties "Europe 1" toliau tęsė paieškas. Dabar jie sako jau žiną atsakymus į visus klausimus.

"Numušiau aš"

Pasak jų, rašytoją numušė vokiečių pilotas Horstas Rippertas, kuriam dabar 85 metai. Jis tada skrido "Messerschmitt Bf109F-2". H.Rippertas apie šį savo žygdarbį niekam nebuvo pasakojęs, tačiau dabar jis patvirtino: "Taip, tai aš buvau tas lakūnas. Buvau gavęs įsakymą atlikti žvalgybinį skrydį virš Tulono. Pamačiau ten lėktuvą. Iš atpažinimo ženklų supratau, kad tai priešo mašina. Kurį laiką ją persekiojau, paskui šoviau."

H.Rippertas pasakojo, kad jo numuštas lėktuvas skrido labai keistai - tai smigdavo žemyn, tai vėl pasisukęs šaudavo į viršų, palikdamas ore didelius dūmų ratus. Vokietis nusprendė, kad taip skristi gali tik mėgėjas. "Kažkoks neužtikrintas skrydis 2000 metrų aukštyje. Juk "Lightning" šiaip skrisdavo 10 000 metrų aukštyje. Tada sau pasakiau: "Na, brangusis, jei nedingsi, aš tave numušiu", - prisiminė vokietis. H.Rippertas nusileido žemiau ir šovė, tačiau ne į variklį, o į sparną. Pataikė. Lėktuvas paprasčiausiai nukrito į vandenį, subyrėdamas į dalis nuo smūgio į vandens paviršių. Iš lėktuvo niekas neiššoko. H.Rippertas sakė tik vėliau sužinojęs, kad numušė A.de Saint-Exupery, kurį labai vertino kaip rašytoją, lėktuvą.

Karo metais šis vokietis tarnavo "Jagdgeschwader 200" divizijoje, suformuotoje tik 1944-ųjų birželį. Jis tebeturi kortelę, kurioje buvo žymimos atliktos užduotys. Joje užrašyta, kad rugsėjo 7 dieną 10 val. 30 min. jis numušė lėktuvą. Tačiau kortelėje nėra jokio įrašo liepos 31 dieną. Dar mažiau tikėtina, kad kiti vokiečio numušti lėktuvai kaip nors sietųsi su A. de Saint-Exupery.

Po karo H.Rippertas daug metų dirbo ZDF televizijoje sporto žurnalistu.

Jį gerai pažįstantys ir labai geranoriškai jo atžvilgiu nusiteikę žmonės negali atsikvošėti, kad staiga taip atsigavo šio žmogaus atmintis. Pirmiausia dėl to, kad pirmiau yra ne kartą su juo kalbėję apie neišaiškintą A.de Saint-Exupery žūtį. "Jis mums apie tai niekada neužsiminė nė žodeliu, nors progų buvo daugiau nei reikia", - sakė vienas jų. Kitas, išgirdęs, kad H.Rippertas numušė rašytoją, pareiškė: "Vos nesprogau iš juoko". Trečias pridūrė: "Nežinau, ko siekia Horstas. Man plaukai stojasi klausantis, ką jis dabar kalba."

Neabejojama, tik tuo, kad 1944 metų liepos 31 dieną vokiečių radijo stoties "Drugelis" radaras, buvęs į vakarus nuo Liono, užfiksavo sąjungininkų lėktuvą. Divizijoje "Jagdgeschwader 200" buvo paskelbtas pavojaus signalas, tačiau nėra jokios atžymos apie numuštą lėktuvą.

Tai ar iš tiesų jau įminta rašytojo žūties mįslė? Rašytojas nebuvo ramus, stiprus didvyris. Daugeliui atrodė emociškai nestabilus, įvairių fobijų apimtas žmogus, visą gyvenimą ieškojęs savęs, bet taip ir neradęs. Tačiau A.de Saint-Exupery mitas išlieka, nors ir nėra kapo, kur būtų galima atiduoti pagarbą "Mažojo princo" autoriui. Jo žmona Consuelo instinktyviai žinojo, kas atsitiko jos Toniui - "jie ieškojo apsivalymo, norėjo pasinerti ir nusiplauti toje kulkų ir ugnies upėje". Ir tai pavyko.

Consuelo mirė 1979 metais. Ji palaidota Paryžiaus Per Lašezo kapinėse.

Parengta pagal užsienio spaudą

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"