TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Romos per dieną neperstatysi

2015 12 23 6:00
Prieš pradedant naujas statybas Romoje visų pirma reikia įsitikinti, kad jos nepakenks miesto archeologiniams turtams. theguardian.com nuotraukos

Italijos sostinė išgyvena tikrą logistinį košmarą. Čia vykdomi du dideli ir ypač sudėtingi restauravimo projektai: Koliziejuje ir Didžiųjų vartų (Porta Maggiore) bazilikoje. Reikia atnaujinti vis augantį ir besikeičiantį miestą ir kartu išsaugoti jame slypinčius archeologinius lobius. Ir visa tai vyksta be mero.

Romos kultūrinį paveldą prižiūrintis pareigūnas Claudio Parisi Presicce sutinka, kad susisiekimas mieste išties prastas: čia gyvena 3,7 mln. žmonių, o veikia vos dvi metro linijos. Tačiau C. P. Presicce nerimą labiau kelia tai, kad pradėjus požeminės kasybos darbus kyla pavojus po miestu slypinčioms antikinėms vertybėms. „Prieš keletą metų antikinis miestas nebuvo gerai integruotas į šiuolaikinį, – sakė pareigūnas. – Viena Roma egzistavo virš žemės, kita – po žeme. Tarp dviejų miestų nevyko dialogas.“ O kad šis dialogas būtų sklandus, reikia nuolatos investuoti dideles pinigų sumas ir skirti daug laiko.

Situacija Romoje tapo dar sudėtingesnė miestui netekus mero. Ignazio Marino atsistatydino iš šių pareigų spalio mėnesį, kilus skandalui dėl išlaidų ir augant gyventojų nepasitenkinimui dėl viešųjų paslaugų, tokių kaip atliekų surinkimas ar žolės pjovimas, kokybės. Amžinasis miestas naujo mero neturi iki šiol.

Požeminiai darbai nebaisūs

Romos centre stovintis Koliziejus – didingos miesto praeities liudininkas ir simbolis. Šiame maždaug dviejų tūkstančių metų senumo pastate stebėti gladiatorių kovų susirinkdavo iki 50 tūkst. žiūrovų. Vėliau, romėnams vis mažiau trokštant kraujo, Koliziejus ėmė po truputį byrėti, o pastaraisiais metais patamsėjo jo akmeninės sienos. Jis vis dar yra labiausiai turistų lankoma Italijos vieta. Vien pernai Koliziejus pritraukė per 6 mln. lankytojų. O dabar čia vykdoma dar ir didžiausia šalies restauracija.

25 mln. eurų vertės valymo darbai pradėti prieš dvejus metus. Procesas smarkiai vėlavo, nes Italijos vyriausybė ilgai neapsisprendė, ar leisti restauracijos sąskaitą padengti milijonieriui Diego Della Valle. Jis yra kompanijos „Tod's“, prekiaujančios prabangiais batais ir rankinėmis, savininkas. Galiausiai politikai sutiko su šiuo pasiūlymu. Galima teigti, kad tai nauja Romos tendencija – restauravimo projektus finansuoja mados pasaulio turtuoliai. Dar vienas Romos simbolis – Trevi fontanas – buvo atnaujintas mados namų „Fendi“ lėšomis.

Gavus pinigų Koliziejui atnaujinti, beliko imtis darbo. Iš pradžių akmeninės sienos apipurkštos kambario temperatūros vandeniu, taip pašalintos dulkės ir pajuodavęs sienų sluoksnis. Tuomet restauratoriai išsitraukė savo šepetėlius ir ėmė valyti akmenis. Ne vien Koliziejaus dydis kelia jiems problemų ir nepatogumų. Turistai dažnai bando prasmukti į aptvertą teritoriją, kur atliekami restauravimo darbai.

Dėl Romos Koliziejaus restauracijos viename gatvės netoli pastato ruože teko uždaryti eismą visoms transporto priemonėms, išskyrus autobusus. Tai supykdė automobilius vairuoti mėgstančius romėnus, tačiau smarkiai sumažino oro taršą, kuri labai kenkė senovinėms akmeninėms sienoms. Šalia planuojama tiesti ir naują metro liniją. Tikimasi, kad ji dar labiau sumažins pro Koliziejų kasdien pravažiuojančių automobilių skaičių. Dėl šios linijos tiesimo restauratoriai nesirūpina: amfiteatras atlaikė ne vieną žemės drebėjimą, taigi požeminės statybos jam tikrai nebus baisios.

Smalsūs turistai vis bando patekti į aptvertą teritoriją, kur atliekami restauravimo darbai.

Palikimas ateities kartoms

Kitas restauruojamas objektas – Didžiųjų vartų bazilika – daug jautresnis išorės veiksniams. Ši bazilika prieš beveik šimtą metų rasta po vienais iš miesto vartų, kai čia tiesta geležinkelio linija. Tuomet darbininkai atkasė įspūdingą pagonišką monumentą, išlikusį nuo pirmojo amžiaus. Jis išpuoštas mitologinėmis ir kasdienio gyvenimo scenomis.

Archeologai mano, kad po žeme ją įsakė pastatyti viena turtinga Romos šeima, ten vykdavo laidotuvės ir kitos ceremonijos. Tačiau XX amžiaus darbininkai mažai kreipė dėmesio į istorinę šios vietos reikšmę ir toliau tiesė geležinkelį Termini stoties link. Nuo tada situacija tik blogėjo. Šiuo metu bazilika yra šalia vienos pagrindinių Romos magistralių, tačiau statinį bandoma apsaugoti nuo eismo ir restauruoti.

Dauguma Romos gyventojų teigiamai vertina šiuos didžiulius, brangiai kainuojančius restauravimo projektus. Jie supranta, kad moderniosios Romos išlikimas priklauso nuo senovės paminklų išlaikymo. Kaip sakė Koliziejaus restauraciją finansavęs „Tod's“ atstovas: „Ką gi paliksime savo vaikams, jeigu ne šitai?“

Parengė Milda BARONAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"