TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Rusija ruošiasi lenktynėms su Vakarais

2012 07 18 4:15
V.Putinas pagaliau pritarė narystei PPO, nes "perdėtas protekcionizmas veda į stagnaciją, blogina kokybę ir didina kainas". /AFP/Scanpix nuotrauka  

Kai rugpjūtį Rusija prisidės prie Pasaulio prekybos organizacijos (PPO), jos pramonininkus gali ištikti šokas: rusiškoms bendrovėms teks konkuruoti su pačiomis geriausiomis pasaulio kompanijomis. Tad ir kyla klausimas, ar Rusija sugebės pasinaudoti naujomis galimybėmis. 

Padidėjusi vidinė konkurencija, panaikinti prekybos su užsieniu draudimai ir žaidimas pagal pasaulines taisykles - štai kas laukia rusų. Palengvėjimą tikrai pajus kiaulienos, augalinio aliejaus gamintojai, nes bus naikinami jų produktų eksporto mokesčiai.

Ekonomikos plėtros ministras Andrejus Belusovas perspėjo, kad įsiliejusi į PPO 2013 metais Rusija neteks 5,7 mlrd., o 2014 metais - 7,8 mlrd. dolerių pajamų, bet nuostolius turėtų atsverti daugiau užsienio investicijų. Tačiau vargu ar Rusija greitai pajus PPO narystės naudą, mat šalies pramonininkai mažai ką eksportuoja. 

Automobiliai

Vis dėlto naftos, dujų ir mineralų turtingame krašte galima rasti keletą rimtų pramonės šakų. Pavyzdžiui, dar 1929 metais Sovietų Sąjunga paprašė Henry Fordo padėti įkurti didžiulį automobilių fabriką. Taip atsirado Gorkio automobilių gamykla (GAZ) Žemutiniame Naugarde.

Šiandien GAZ priklauso oligarchui Olegui Deripaskai. Jam nepasisekė į rinką pateikti naujų rusiškų automobilių, tad jis mėgina išsikovoti vietą po saulę komercinėmis transporto priemonėmis - greitosios pagalbos automobiliais, specialiais sunkvežimiais ir autobusais. Gamykloje taip pat surinkami "Škoda" automobiliai, "Mercedes" autobusiukai ir kiti užsieninių markių automobiliai. 

Prieš porą metų oligarchas atsivežė Bo Andersoną, buvusį "General Motors" vadovą. Doras švedas negalėjo pakęsti korupcijos. Jis atsikratė nesąžiningų vadybininkų, premijuodavo darbininkus, kurie darbe pasirodydavo blaivūs ir nevogdavo, atleido tuos, kurie nepaisė naujų taisyklių. Darbo neteko tūkstančiai darbininkų ir dar daug jų seks buvusių bendradarbių keliais. Nereikia net sakyti, kad populiarumu B.Andersonas negali pasigirti, po gamyklą jį lydi asmens sargybinis. Tačiau GAZ dabar duoda pelno, gamybos apimtis nuo 2009 metų išaugo dvigubai, nors darbo jėgos sumažėjo perpus - iki 23 tūkst. darbininkų. 2010 metais vos 16 proc. pagamintų autobusiukų galėjo į kelią išriedėti papildomai netaisyti, dabar tokių jau 64 proc.

GAZ turės nukonkuruoti pigias kiniškas komercines transporto priemones. O.Deripaska sako esąs pasirengęs šiam iššūkiui. Užsienio automobilių gamintojai irgi tiki Rusijos galimybėmis. Jie perka senas ir stato naujas gamyklas. Neseniai "Renault-Nissan" įsigijo kontrolinį "AvtoVAZ" akcijų paketą. Po Rusiją dairosi "Ford", "General Motors", "Fiat" ir kiti.

Lėktuvai

Tik nukritusios dujų ir naftos kainos privertė Rusijos vyriausybę galvoti apie tai, kaip atgaivinti sunaikintą krašto pramonę. Pats Vladimiras Putinas neseniai prabilo apie pramoninę politiką. Per inauguraciją gegužę jis pažadėjo sukurti 25 mln. kvalifikuotos jėgos reikalaujančių darbo vietų. Gali būti, kad V.Putinas yra nuoširdus. Pavyzdžiui, mėginimas Skolkove, netoli Maskvos, suburti technologinius gigantus patraukė viso pasaulio dėmesį.

Dar svarbiau, kad nuo 2009 metų beveik 600 valstybinių pramoninių kompanijų su 900 tūkst. darbuotojų buvo perduotos Rusijos technologijų kompanijai. Ji duoda pelno, nors 40 proc. įmonių sunki ekonominė padėtis. Tarp geriausių yra rusiškų sraigtasparnių, elektronikos, optinių prietaisų gamintojai. Dvi padangų gamyklas korporacija pardavė Italijos "Pirelli", kuri ketina Rusijoje gaminamas žiemines padangas eksportuoti į Kanadą ir Šiaurės Europą. Kitos įmonės yra restruktūrizuojamos, atsikratoma korumpuotų darbuotojų, nereikalingos teritorijos ir nekilnojamojo turto. Kai kurie vadovai juokauja, kad pirmą kartą jų veiksmai planuojami dešimčiai metų. 

Geriausias pavyzdys, kaip rusai gaivina pramonę, - oro laineris "MC-21", kuris į dangų pakils 2015 metais ir sieks varžytis su "Boeing" ir "Airbus". Jau dabar rusai eksportuoja mažesnius "Superjet" (parodomasis modelis gegužę sudužo Indonezijoje, bet ne dėl techninių trūkumų). Rusija nuo seno eksportuoja karinius lėktuvus, tačiau jos komerciniai orlaiviai retai kada parduodami už buvusios Sovietų Sąjungos ribų.

Tačiau dar reikės laiko, kol nacionalinis pasididžiavimas "MC-21" prilygs varžovams iš Vakarų. Rusijos bendrovės moka projektuoti lėktuvus, bet jos nesugeba atitikti saugumo ir patikimumo reikalavimų, kuriais vadovaujasi užsienio oro linijos. Be to, pardavę lėktuvą rusai retai užtikrina jo tolesnę priežiūrą ar reikalingų detalių tiekimą.

Investicijos

Daugybė oligarchų dabar investuoja į gamybą. Plieno baronas Aleksejus Mordašovas įsigijo turbinų gamintoją "Power Machines", o Michailas Prochorovas investuoja į elektroninius automobilius. Rusijos pramonėms gigantams įrangą parduoda ir keletas nepriklausomų bei perspektyvių bendrovių, tarp jų siurblių, kompresorių gamintojai HMS ir "Ozna", geležinkelių įrangos gamintojai "Transmažholding" ir "Altaivagon". Tačiau jos mažos ir sunkiai konkuruos su Vakarais. 

Užsienio investuotojai pažymi, kad rusai paruošia patikimus profesionalus, bet kraštas kenčia nuo "protų nutekėjimo". Jauni rusai į užsienį išvažiuoja kur kas dažniau nei prieš dešimtmetį. Kiti bėga nuo mafiozų bijodami, kad vieną dieną į duris pabeldę neaiškūs tipai atims visą verslą.

Neoficialiai kalbama, kad kyšius moka visi iki vieno, net tie, kurie tvirtina esantys švarūs. Valstybinės kompanijos ar turtingų oligarchų įmonės dar išvengia reketo, o mažesnės privačios bendrovės - ne. Jei smulkių ir sparčiai besiplečiančių bendrovių būtų daugiau, tikrai būtų sukurta 25 mln. darbo vietų. Tačiau ši plėtra priklauso nuo kitų reformų, kurių V.Putinas dar neįgyvendino. Kol to nėra, geriausia, ko Rusija gali tikėtis, - tai investicijų srauto iš užsienio. Taigi jos laukia ilga, nors ir ne beviltiška kova gaivinant savo pramonę.

"The Economist", "The Washington Post", LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"