TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Saugos diržas ir vaikiškumo liga

2010 05 22 0:00

Kai kas jų nekenčia iš visos širdies, kiti jais netiki, nors jie mus gelbsti jau 50 metų. Dabar kaip tik jubiliejus. Pasaulio spauda jį mini kaip svarbią datą, nes jie išgelbėjo jau milijoną gyvybių. Kalbu apie automobiliams skirtus saugos diržus.

Kai šie diržai dar buvo neprivalomi arba nebuvo montuojami į serijines mašinas, lenktynininkai be jų net nepradėdavo varžybų. Dabar "Formulėje-1" naudojamas sudėtingas diržų mechanizmas - vertikalūs ir horizontalūs diržai, tuzinas įvairių sagčių.

Šiuo metu mašinose esantys saugos diržai - paprasti ir patogūs, juos užsidedi ir prisisegi vienu judesiu. Nepaisydami to, daugelis vairuotojų ir keleivių būtinai nori jų išvengti - net ir tokiuose automobiliuose, kurie ima įkyriai zyzti ir zyzia tol, kol į jį įsėdusieji neprisisega. Tokie vairuotojai užsega diržą sau už nugaros. Neva, kad rankos liktų laisvos. Tik ką jie nori apgauti? Kelių policiją? Ar likimą?

Dvi tonos į sprandą.

Kokį pagreitį patiria žmogus, kai automobilis, važiuodamas 50 kilometrų per valandą visiškai ne beprotišku greičiu, trenkiasi į betono stulpą? Priklauso nuo automobilio konstrukcijos, nuo jo priekio. Tačiau verta žinoti, kad šimtą kilogramų sveriantis žmogus tokį susidūrimą jaus kaip dviejų tonų smūgį. Gali kiek tik nori rankomis remtis į vairą ir abiem kojom į grindis - nieko nepadės. Automatiškai prisipučiančios oro pagalvės - geras dalykas, jos išgelbės nuo subraižymų ir mėlynių, bet jos negali sulaikyti, kad sviestas į priekį kūnas nesitrenktų į priekinį stiklą ir per jį neišlėktų.

Sumanus švedas

Gyveno pasaulyje sumanus švedas Nilsas Bohlinas, daugelio išradimų patentų savininkas. Jis suprojektavo fotelį, leidžiantį katapultuotis lėktuvų pilotams. Bet tik paprastas automobilio saugos diržas padarė jo vardą nemirtingą. Iki tol diržais buvo rišamasi per strėnas, bet tai neapsaugodavo vairuotojo ir jo keleivio nuo smūgio nosimi į priekinį stiklą, o patekus į rimtą katastrofą tokie diržai buvo naudingi tik tiek, kad kūno dalių nereikėdavo ieškoti po apylinkę.

N.Bohlino sugalvoti įžambūs diržai per vairuotojo ar keleivio krūtinę ir strėnas, prisegami masyvia sagtimi, užtikrina, kad staigiai truktelėjus žmogus liks vietoje, nenulėks į priekį ir nežus. N.Bohlinas taip pat sugalvojo ir kaip tą diržą užsegti vienu judesiu, ir kaip nesudėtingai iš jo išsilaisvinti.

N.Bohlino diržai pirmą kartą buvo sumontuoti 1959 "Volvo" automobiliuose, nes išradėjas dirbo šiame švedų koncerne. Tačiau tik po 8 metų šie diržai tapo standartine mašinų dalimi. Iš pradžių buvo reikalaujama, kad prisisegtų tik vairuotojas ir greta sėdintis keleivis, vėliau ir keleiviai - užpakalinėje sėdynėje.

Kas paprasta - nevertiname

Nuo to laiko diržai iš esmės nepasikeitė - vis ta pati plona, bet labai stipri juosta. Tik atsirado papildomų mechanizmų, kurie padarė juos patogesnius ir saugesnius. Sukurti diržai, duodantys daugiau judėjimo laisvės. Dabar jau nereikia diržo ilgio derinti su kūno apimtimi. Ponios tokių nuolatinių jų formų priminimų labai nekęsdavo. Be to, glaudžiai bet nestipriai prigludęs diržas leidžia žmogui laisvai judėti, tačiau staigios avarijos atveju išlaiko jį vietoje.

Per avariją diržas neapsaugo nuo susibraižymų, mėlynių ir net lūžių. Todėl į automobilius ir montuojamos oro pagalvės. Jos vienos taip pat neapsaugos kūno nuo sumaitojimo, o veido nuo sužalojimo, jeigu smūgis iš priekio bus stiprus, o diržai neužsegti. Todėl diržai lieka svarbiausia apsisaugojimo priemonė.

Nuo 1992 metų automobiliuose buvo montuojami net parakiniai užtaisai, kurie avarijos metu diržus įtempdavo itin kietai. Tačiau jie nelabai pasitvirtino. Ne kiekvienas norėjo vežiotis greta savo sėdmenų sprogmenį, kuris galėjo suveikti.

Kad ir kiek stengtųsi konstruktoriai ir išradėjai - jau yra net radarų, kurie skenuoja erdvę prieš automobilį ir įspėja apie susidūrimo pavojų, bei daugybė kitų įrengimų, padidinančių saugumą, - visuomet pats svarbiausias bus žmogus. Jam lemta tinkamai įvertinti kelio būklę, nepervertinti savo sugebėjimų, prisiminti, kiek išgėrė, jau nekalbant apie tai, kad neimtų kelyje ir gatvėje įrodinėti savo vyriškumo.

Bėda, kad vyras dar ilgai lieka paaugliu. Jam būtina, kaip berniukui, kasdien įrodinėti sau ir kitiems, kad jis - vyras, labai labai vyras, kad būryje jis - svarbiausias ar bent jau nori toks atrodyti. Kad jis nebijo rizikuoti, net mirties nelabai bijo. Kiek motinų dėl tokių sūnų verkia.

Jeigu žmogus užsimirš, jam nepadės nei pagalvės, nei geriausi diržai.

Statistika negailestinga. Ji rodo, kad normaliems vairuotojams ir jų keleiviams moderniški, paprasti diržai tampa draugais ir visose pasaulio šalyse per pusę sumažina pavojų žūti arba sunkiai susižaloti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"