Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
PASAULIS

Talino eksperimentas neša pelną

 
2016 10 17 6:00
Estijos sostinėje visuomeniniu transportu kasdien naudojasi daugiau kaip 100 tūkst. žmonių.
Estijos sostinėje visuomeniniu transportu kasdien naudojasi daugiau kaip 100 tūkst. žmonių. theguardian.com nuotrauka

Londone mėnesinis bilietas, leidžiantis naudotis viešuoju transportu, asmeniui kainuoja maždaug 220 eurų. Kopenhagoje už jį sumokėsite 177 eurus, o Vilniuje – apie 30 eurų. Tačiau Taline galioja išskirtinė sistema – gyventojai važinėjasi nemokamai.

2012 metais Talino gyventojai per referendumą pritarė idėjai panaikinti mokestį už važiavimą visuomeniniu transportu. Už šį pasiūlymą balsavo apie 75,5 proc. miesto gyventojų. Naujoji sistema įsigaliojo 2013 metų pradžioje.

Kaip aiškino vietos valdžios atstovai, perėjimo prie nemokamo visuomeninio transporto tikslas – pašalinti kamščius Talino gatvėse, sumažinti avarijų skaičių, saugoti kelių dangą, plėsti nepasiturinčių šeimų galimybes. Kaip prognozavo ekspertai, tai leis keturių žmonių šeimai per metus sutaupyti iki 600 eurų.

Taline gyvena daugiau kaip 400 tūkst. žmonių.forbes.com nuotrauka
Taline gyvena daugiau kaip 400 tūkst. žmonių.forbes.com nuotrauka

Tuomet kritikai kaltino populistą merą Edgarą Savisaarą užsiimant pavojingais politiniais triukais ir tikino, kad tokio drąsaus eksperimento miestas įgyvendinti negali. Kai dėl korupcijos skandalo vadovas buvo nušalintas nuo pareigų, nauja valdžia sistemos neatsisakė, be to, pareiškė, kad nemokamas viešasis transportas kasmet neša 20 mln. eurų pelno.

Norėdamas nemokamai važinėti autobusais, tramvajais, troleibusais ir traukiniais, asmuo privalo deklaruoti gyvenamąją vietą Taline. Tai reiškia, kad kasmet miesto iždas gauna 1 tūkst. eurų siekiančią pajamų mokesčio dalį. Gyventojas turi įsigyti tik 2 eurus kainuojančią „žalią kortelę“. Nyderlanduose įsikūrusio Delfto technologijos universiteto ekspertas nustatė, kad nuo 2013 metų besinaudojančiųjų viešuoju transportu padaugėjo 8 procentais.

Estijos pasirengimas viešojo transporto pertvarkai truko apie metus. Per tą laiką projekto vykdytojai stengėsi analizuoti panašią sistemą įdiegusių miestų patirtį. Tarp jų minimas Belgijos miestas Haseltas, kurio gyventojai naudojosi nemokamu viešuoju transportu 16 metų, ir Obanės miestas netoli Marselio, Prancūzijoje.

Įvairūs pasaulio didmiesčiai – nuo Kinijos miesto Čengdu, kuriame gyvena 14 mln. žmonių, iki Rumunijos sostinės Bukarešto – panoro pasekti Talinu. „Mums būtų labai malonu įgyti nemokamo viešojo transporto pasaulio sostinės vardą“, – juokavo projekto atstovas Allanas Alakula.

Pagal „The Guardian“ parengė GINTARĖ GRIGALAVIČIŪTĖ

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"