TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

"Tornadus" keis "Perkūnas"

2013 02 01 5:55
Penktosios kartos bepilotis lėktuvas "Taranis".

Jau šį pavasarį britai ketina išbandyti penktosios kartos lengvąjį nepilotuojamą lėktuvą, kuris, Jungtinės Karalystės gynybos ministerijos teigimu, išves šalį į naują lygį ir pademonstruos naują požiūrį į karių saugumą.

Šis lėktuvas skrenda greičiau už garsą, jo neaptinka radarai ir jis neturi piloto. Tai naujosios kartos skraidantis robotas, kuris turi tapti Karališkųjų oro pajėgų pasididžiavimu. Tiesa, prieš tai šį pavasarį jis dar turi būti išbandytas Australijoje.

Naujasis nepilotuojamas lėktuvas pavadintas "Taranis". Tai ir žvalgybinis, ir kartu smogiamasis penktosios kartos lėktuvas, skirtas tarpžemyniniams skrydžiams. Jis pavadintas keltų dievo Taranio (lietuvių mitologijoje tai būtų Perkūnas) vardu ir jame panaudotos "Stealth" technologijos. Šis technikos šedevras nesveria nė trijų tonų, jo ilgis - 11 metrų. Išskleisti sparnai siekia 10 metrų, o maksimalus greitis net nenurodomas, nes jis jau savaime bus didesnis už garsą, taip pat nenurodomas ir maksimalus skrydžio aukštis, nes jis galės skristi net tokiame aukštyje, į kokį negali pakilti žmogaus pilotuojamas lėktuvas. "Taranis" gali būti ginkluotas ir raketomis, ir bombomis. Vien jo sukūrimas kainavo 125 mln. svarų (500 mln. litų).

Bepiločius karinius lėktuvus jau kuris laikas naudoja amerikiečiai, tačiau "Taranis" - naujos kartos smogikas, nors savo dizainu jis ir panašus į amerikiečių "B-2 Stealth" bombonešį. "Taranis" unikalus tuo, kad jis, skirtingai nei kiti šiuo metu naudojami bepiločiai lėktuvai, nereikalauja nuolatinės operatoriaus kontrolės. Jis gali pats manevruoti, ištirti teritoriją Žemėje, atlikti įvairias operacijas ir net savarankiškai nuspręsti, ar sunaikinti jį atakuojančias raketas. "Taranis" paprašo žmogaus pagalbos tik vienu atveju - nusitaikęs į taikinį paklausia, ar jį sunaikinti, ar ne. Tuo metu dabar naudojamus bepiločius lėktuvus būtina valdyti iš centro, o ir skrenda jie perpus lėčiau nei sklinda garsas. Tačiau žinant, kad "Taranis" skris greičiau ir aukščiau nei žmogaus pilotuojami lėktuvai, yra įspėjančiųjų, kad patikėti kompiuteriui priimti kone visus sprendimus yra labai rizikinga.

Lėktuvas sukurtas bendrovėje "BAE Systems". Konstruktoriai pasinaudojo ir subrangovų laimėjimais, pavyzdžiui, bepiločiame "Taranis" sumontuotas "Rolls-Royce Adour 951" variklis. Tačiau didžiausiu šio lėktuvo privalumu Gynybos ministerija laiko tai, kad ėmus juos naudoti nebereikės į sunkias misijas siųsti lakūnų, nes tolimi skrydžiai didesniu nei garso greičiu neigiamai veikia pilotų sveikatą.

Pirmą kartą apie naujosios kartos lėktuvą britų kariškiai užsiminė 2010 metais. Tuomet dienraštis "The Financial Times", cituodamas "BAE Systems" vadovaujančiojo direktoriaus Nigelo Whiteheado žodžius, rašė, kad "jei britai neturės tokio lėktuvo, ateityje mūsų karinės oro pajėgos bus nieko vertos". Tais pačiais metais lėktuvas buvo išbandytas ir Žemėje, tačiau jo išbandymas ore buvo vis atidedamas "dėl techninių priežasčių". Iš pradžių jį ketinta išbandyti 2011 metais, paskui - 2012-aisiais. Jei šį pavasarį "Taranis" pagaliau bus sėkmingai išbandytas, planuojama, kad ateityje jis pakeis britų kariškių naudojamus "Tornado GR4", nors iš pradžių jau kitais metais "Tornado" bus pakeisti "Typhoon Eurofighter".

"The Telegraph", "Global Research", LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"