TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Turtingiausias pasaulio vaikinas

2012 05 23 6:07

Prieš gegužės 18 dieną suplanuotą žygį į biržą "Facebook" paskelbė, kad už siūlomas akcijas viliasi gauti 100 mlrd. dolerių. Negi tikėsies mažiau, kai per aštuonerius metus 28-erių Marko Zuckerbergo sukurtas socialinis tinklas pakeitė 901 mln. žmonių gyvenimą. Tačiau genialus vaikinas šį kartą apsiskaičiavo - "Facebook" akcijų kursas ėmė ne kilti, o kristi.  

M.Zuckerbergas su žmona Priscilla Chan ir šuneliu Beastu, panašiu į pasišiaušusią plaušinę, gyvena turčių gatvėje Palo Alte, Kalifornijoje, vos per 15 minučių kelio nuo "Facebook" būstinės. Viloje yra penki miegamieji, penki vonios kambariai ir sūraus vandens baseinas.

Už namą M.Zuckerbergas sumokėjo 7 mln. dolerių. Vyrukas galėjo sau tai leisti, nes jo dėka per aštuonerius metus daugiau kaip 900 mln. žmonių pasaulyje tapo draugais, šaltas internetas pasidarė žmoniškesnis, o artimojo meilės sąvoka įgavo naują prasmę.

"Kas iki "Facebook" atsiradimo galėjo pasigirti turintis 500 draugų? - klausia vokiečių savaitraštis "Stern" ir čia pat atsako: - Dabar kas trečias vokietis ir kas antras amerikietis yra šio tinklo nariai." 

Svaiginamas šuolis

Prieš aštuonerius metus M.Zuckerbergas atsisakė skelbti pelningiausio visų laikų investicinio Volstrito banko "Goldman Sachs" reklamą. Šiandien "Goldman Sachs" - naujasis "Facebook" draugas akcijų biržoje. 

M.Zuckerbergas neplanavo paversti savo kūdikio akcine bendrove - jam tai net netiktų, ir nenorėjo, kad svetimi investuotojai stebėtų jo veiklą. Vaikinui nepatiko apie savo sprendimų pasekmes kasdien spręsti iš akcijų kurso.

Tačiau JAV bendrovės privalo skelbti savo balansą, kai akcininkų skaičius peržengia 500. Silikono slėnyje įprasta, kad darbuotojai ir investuotojai aktyviai dalyvauja versle, todėl 500 "Facebook" dalininkų netruko susirinkti.

Pardavęs akcijas M.Zuckerbergas tapo ketvirtu pagal turtingumą amerikiečiu, bet jis pirmasis toks jaunas taip neišpasakytai pralobo.

Analitikai prognozavo, kad bendrovės vertė pakils iki daugiau kaip 100 mlrd. dolerių, o M.Zuckerbergui priklauso 28 proc. jos akcijų. Nors taip neatsitiko, "Facebook" vertė vis vien įspūdinga.

Unikali nuojauta

Būdamas 19 metų, 2004-aisiais, ir studijuodamas Harvarde Markas sukūrė internetinį studentų metraštį. Pavadino jį "Thefacebook". 2010-aisiais buvo paviešintas toks M.Zuckerbergo ano meto pokalbis su draugu internete:

Markas: - Taigi, jei tau kada nors prireiks informacijos apie ką nors Harvarde, tiesiog paklausk manęs. Turiu 4000 elektroninio pašto adresų, nuotraukų, socialinių tinklalapių adresų.

Draugas: - Ką?! Kaip tau pavyko?

Markas: - Žmonės man paprasčiausiai davė. Nežinau, kodėl jie manimi pasitiki. Bukagalviai.

Jaunasis milijardierius nėra nei genijus, nei išradėjas, nei revoliucingų idėjų sumanytojas. Tačiau jis instinktyviai jaučia, kada ateina tinkamas laikas išpildyti žmonių pasąmonės troškimus. Kai Markas sukūrė "Thefacebook", keli socialiniai tinklai jau sėkmingai veikė, bet jo paslauga buvo tiesiog geresnė.

Blankus dizainas, užtat didelis greitis - nesvarbu, kiek naujų vartotojų prisidėtų. Žengimo į biržą proga M.Zuckerbergas laiške parašė: "Greitis svarbiau už tobulumą."

Taigi turėdamas vos 20 metų M.Zuckerbergas su dviem draugais išsinuomojo milijonus kainuojantį naują namą Kalifornijos Los Altoso mieste. Penkių kambarių nuoma per mėnesį sudarė 5500 dolerių, dar reikėjo sumokėti 10 tūkst. dolerių užstatą.

Vaikinai kartu su bendradarbiais, kartais net nenusivilkę pižamų, ištisomis dienomis šimtus tūkstančių vartotojų aprūpindavo informacija ir kūrė internete vietą, kurioje tiek daug žmonių galėtų jaustis puikiai. Ant brangaus parketo buvo priklijuota kabelių, svetainėje prie virtuvės pastatyti procesoriai. Jie dažnai rengė šventes, žaidė dažasvydį, o Markas žiemos sode dar treniravosi kaip fechtuotojas.

Kai jaunuoliai 2004-ųjų rugsėjį įsikėlė į šį namą, "Facebook" turėjo 200 tūkst. narių, o kai kitų metų kovą iš jo išsikraustė, vartotojų jau buvo 2,5 milijono. Pasaulinio prekės ženklo karjerą stebėjusi namo savininkė Judy Fusco apie tai parašė knygą.

Laiko save programišiumi 

Tinklas, kurio pavadinimas netrukus sutrumpėjo iki "Facebook", vis plėtėsi, o vaikinai kraustėsi iš vieno pastato į kitą. Tik bendrovės vadovo visa tai nejaudino: jis neturėjo atskiro kabineto ir dažnai dirbo iki vėlyvos nakties. Per susirinkimus Markas ir šiandien verčia savo darbuotojus sėdėti prie stalo tol, kol problema išsprendžiama.

Davidas Kirkpatrickas savo knygoje "Facebook" poveikis" rašo, kad Markas puoselėja savitą bendravimo formą, ir pateikia tokį pavyzdį: "Kartą Zuckerbergas sėdėjo greta ką tik priimto inžinieriaus ir jam iš savo kompiuterio nusiuntė žinutę; "Ei!" Kolega nudžiugęs pakėlė akis ir suriko šefui: "Ei!", tačiau Markas toliau spoksojo į ekraną. Programišiai kalbasi internetu, o ne žodžiais." 

M.Zuckerbergas iki šiol save laiko programišiumi: jam tai reiškia būti kitokiam, greitesniam, geresniam. Bendrovės teritoriją juosianti gatvė pavadinta Programišių kelių, o naujojo centrinės būstinės pastato sienas puošia didelėmis raidėmis užrašytas šūkis: "Code wins arguments" ("Simboliai laimi visus ginčus") - tai kiekvieno kompiuterių programų didvyrio svarbiausia mintis.

Daug rizikingo kapitalo turintys investuotojai anksti pradėjo lankytis "Facebook". Silikono slėnyje talentai, galintys valdyti pasaulį, greitai užuodžiami.

"Markas visada vėluodavo ir atrodė taip, tarsi ką tik išlipęs iš lovos. Bet prakalbus apie jo misiją iškart atkusdavo. Vaikinas sakydavo, kad rytą vos nubudę žmonės pirmiausia žvilgtelės į "Facebook", tą patį darys ir prieš eidami miegoti. Tuomet maniau: visiškai kvaištelėjęs, - taip pirmuosius susitikimus su M.Zuckerbergu prisimena vienas investuotojas ir priduria, jog instinkto vedamas vis vien nutarė investuoti, nes jam patiko, kad Markas turi didelių svajonių ir gerai jaučia, kokių darbuotojų reikia ieškoti. - Iki šių dienų "Facebook" turi talentingiausią Silikono slėnyje komandą." Daug darbuotojų M.Zuckerbergas persiviliojo iš "Google".

Markas atmesdavo visus pasiūlymus pirkti jo kompaniją, net už milijardą dolerių, kurį dar 2006 metais pasiūlė "Yahoo". Tinklo įkūrėjas mėgo bendrauti su didžiausių žiniasklaidos koncernų vadovais, kad iš jų pasimokytų. "Padarykime pasaulį atviresnį", - prisimena Marką sakius vienas jo buvusių bendradarbių Dave'as Morinas.

"Facebook" socialinis tinklas suteikia žmogui internetinį identitetą - panašiai kaip asmens liudijimas kasdieniame gyvenime. Net jei vieną vienintelį kartą įsiregistruosi ir daugiau nepasirodysi tinkle, visi žinos, kad esi. "Tai buvo lyg nušvitimas", - teigia D.Morinas, atsisakęs rinkodaros vadybininko darbo "Apple" ir perėjęs į "Facebook".

Naujoje darbo vietoje D.Morinas padėjo sukurti "Platform" paslaugą, o vėliau ir "Connect", leidžiančias kitiems interneto paslaugų teikėjams prisijungti prie socialinio tinklo. Todėl šiuo metu milijonai "Facebook" vartotojų "gano aveles" - tai vienas mėgstamiausių "Platform" žaidimų. "Facebook Connect" siūlo dar daugiau: suteikia kitiems tinklalapiams galimybę palaikyti nuolatinius ryšius su "Facebook" nariais, šiems įsiregistravus.

Didysis Brolis 

M.Zuckerbergo verslo modelis - kaita. "Programišiai mano, kad viskas ir visada gali būti dar geriau", - parašė jis savo laiške žengimo į biržą proga. Tai galioja ir asmeniniame gyvenime. Markas kasmet kelia sau kitus reikalavimus: 2009-aisiais jis nuolat ryšėjo kaklaraištį, 2010-aisiais išmoko mandarinų kalbą, dar po metų valgė tik paties paskerstų gyvūnų mėsą, na, o šiemet pasiskelbė esąs organų donoras, ir jo pavyzdžiu dar tą pačią dieną pasekė daugiau kaip 100 tūkst. tinklo vartotojų. Ši mintis kilo M.Zuckerbergo draugei medicinos studentei Priscillai, kuri praėjusį savaitgalį tapo jo žmona. 

Naujomis idėjomis nuolat gyvenantis vaikinas svajoja apie kitokią internetinio pasaulio tvarką. Jis tikisi, kad iki šiol buvęs anoniminis internetas ateityje kiekvieną pasveikins asmeniškai kaip seną pažįstamą, o "Facebook" taps skaitmeniniu poezijos albumu: čia jau lankeisi vienas, čia su draugais, jūs juokėtės, verkėte, fotografavotės, klausėtės muzikos ir galiausiai glamonėjotės. Naujoji "Chronik" bus dar vienas žingsnelis šio tikslo link. Todėl vieniems "Facebook" - geras draugas, kitiems - tarsi George'as Orwello Didysis Brolis, visažinė užkulisių galybė, baisi ir pavojinga. Skirtumas toks, kad M.Zuckerbergo Didysis Brolis pasirenkamas savo noru.

Vašingtone įsikūrusio Elektroninio privatumo informacijos centro, kovojančio už geresnę duomenų apsaugą, prezidentas Marcas Rotenbergas tvirtina nepasitikintis M.Zuckerbergu: "Jeigu jam tikrai rūpi tik skaidrus pasaulis, kodėl "Facebook" atvirai nepaaiškina, ką daro su savo vartotojų duomenimis?" Prieš kelis mėnesius viename JAV federalinės prekybos komisijos (FTC) teismo procese "Facebook" turėjo pripažinti nepakankamai informavęs savo narius apie duomenų apsaugos politikos pokyčius. Iki šiol neįmanoma visiškai panaikinti tinklui pateiktos informacijos.

M.Zuckerbergui rūpi jo 901 mln. vartotojų palankumas, kad galėtų parduoti reklamą, kuri derinama prie žmonių poreikių, mat būtent reklama "Facebook" akcininkams uždirbs pinigų. Tačiau kiekvienas įsibrovimas į asmeninę sritį gali brangiai kainuoti, nes birža jautriai reaguoja į blogas naujienas. Vartotojai palankūs tik tol, kol mano patys galintys valdyti duomenų srautus. "Kontrolės jausmas labai svarbus, be jo nariai greitai išsilakstytų. Visada prisimenu "Myspace", kuris šiuo metu turi tenkintis tik šalutiniu vaidmeniu", - sako ir Masačusetso technologijos instituto Sloano vadybos akademijos Bostone profesorė Catherine Tucker.

M.Zuckerbergas supranta, kad gali prarasti savo vartotojus, tačiau nesibaimina kitų didžiųjų įtakos, pavyzdžiui, "Google", ketinančios pasiūlyti savo vartotojams "Facebook" paslaugos kopiją "Google Plus". Jam nerimą kelia mažesni projektai, pasirodantys iš niekur. Todėl neseniai už įspūdingą sumą - milijardą dolerių - M.Zuckerbergas nupirko "Instagram". Ši fotopaslaugas internete teikusi ir vos

13 darbuotojų turėjusi firma plėtėsi greičiau nei kitos, tad Markas pajuto pavojų. Apie pirkinį jis kurį laiką net nepranešė Stebėtojų tarybai.

M.Zuckerbergas gali valdyti "Facebook" kaip karalius, ir tuo mėgaujasi. Jam priklauso 57 proc. balsų, nes savuosius perleido draugai. Be to, akcijų yra dviejų rūšių. Kiekvienas iš išleistų vertybinių popierių iki šiol suteikdavo 10 balsų, o biržoje parduotos akcijos - tik vieną. Bankai turėjo nusileisti, nes "Facebook" tiesiog per daug galingas. Neseniai M.Zuckerbergas atsisakė susitikti su biržos analitikais - pareiškė, kad mieliau rūpinsis gaminio tobulinimu.

Tačiau ekonominiai klausimai Markui nesvetimi. Kartą vyrukas entuziastingai pareiškė: "Turime galingiausią rinkodaros mechanizmą, sukurtą vienos kartos", nors iki šiol pinigai nebuvo jo prioritetas. Praėjusiais metais "Google" iš vieno vartotojo gaunamos pajamos sudarė 35 dolerius, o "Facebook" - 4,39 dolerio. Firmos už savo žaidimus moka tinklui 30 proc. pajamų, tad pernai bendra suma siekė 557 mln. dolerių. Tačiau daugiausia pajamų duoda reklama - net 85 proc., nes niekas negali pasiūlyti tokios tikslingos reklamos kaip "Facebook".

Paieškos sistema "Google" taip pat reaguoja į poreikius, bet jos galimybės ribotos. "Facebook", priešingai, pats kuria poreikius, todėl jo galimybės - neišsemiamos. "Facebook" mokosi iš kiekvieno vartotojo, paskelbusio jo puslapyje kokią nors naują informaciją. Jei kas įsiregistruoja kitame tinklalapyje savo "Facebook" vardu, duomenys perduodami pačiam "Facebook", todėl vartotojo biografinė apybraiža kasdien darosi vis tikslesnė. Kartais informacija būna tokia išsami, kad net FTB kreipiasi pagalbos į Palo Alto.

Taigi "Facebook" tapo pasauliniu archyvu, kuriame niekas nepamirštama. Jei tiesa, kad žinios suteikia galios, vadinasi, šio archyvo vadovas M.Zuckerbergas yra vienas galingiausių pasaulio žmonių. Gal net pats galingiausias.

Akcijos pervertintos

Tačiau "Facebook" debiutas Volstrite nėra toks džiugus kaip tikėtasi. Nuo gegužės 18 dienos, kai akcijos buvo pateiktos biržai, jos jau neteko 10 proc. savo vertės. Analitikai mano, jog tai tik pradžia, nes pervertinta akcijų paklausa tarp investuotojų. Jiems tiesiog nėra poreikio įsigyti "Facebook" vertybinių popierių, o tie, kurie perka juos tik tam, kad vėliau parduotų, dar labiau numuša kainą. Šiuo metu už 1 akciją jau mokami tik 34 doleriai, kai pradinė kaina buvo 38 doleriai.

Parengė RIMA KRUPENKAITĖ  

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"