TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Tylantys balsai

2016 05 18 6:00
Rusijos prezidento Vladimiro Putino žmonės kontroliuoja visus pagrindinius Rusijos televizijos kanalus. Reuters/AFP/Scanpix nuotraukos

Trijų redaktorių pasitraukimas iš Rusijos didžiausios žiniasklaidos grupės RBC yra naujausia nepriklausomos žurnalistikos naikinimo valdant prezidentui Vladimirui Putinui apraiška.

Liberalių pažiūrų magnatui Michailui Prochorovui priklausanti RBC, galima sakyti, pradėjo tiriamosios žurnalistikos atgimimą, kai 2014 metų sausį šios žiniasklaidos grupės vyriausiąja redaktore buvo paskirta 39 metų Jelizaveta Osetinskaja.

Jos vadovaujami žurnalistai sugebėjo atitraukti šydą nuo kai kurių Kremliui itin opių klausimų, tokių kaip prezidento jaunesniosios dukters Katerinos Tichonovos karjera, stulbinantis jos vyro Kirilo Šamalovo praturtėjimas, Rusijos stačiatikių bažnyčios ir su Kremliumi susijusių politinių organizacijų finansinės aferos, Rusijos kariškių, žuvusių kare Rytų Ukrainoje, likimas.

Turint galvoje, kokį propagandinį karą vykdo Kremlius ir kokia yra V. Putino politika šioje srityje, tai, ką padarė J. Osetinskaja ir jos komanda, pasak Latvijoje įsikūrusio nepriklausomo Rusijos portalo „Meduza“, galima laikyti tikru stebuklu. Tačiau gegužės 13 dieną pranešus apie J. Osetinskajos ir dviejų jos pavaduotojų Romano Badanino bei Maksimo Soliuso pasitraukimą, šis „stebuklas“ baigėsi.

Kažkas labai nepatenkintas

Rusijos valdžios pareigūnai neigia, kad permainos RBC yra politinės. Dauguma nepriklausomų žurnalistų su tuo nesutinka. „Esmė ta, kad RBC pradėjo rimtai veikti visuomenės nuomonę ir pastaruoju metu buvo labiausiai cituojamas šaltinis“, – sakė Dmitrijus Muratovas, nepriklausomo laikraščio „Novaja gazeta“ redaktorius. Pasak jo, kai kalbama apie šimtus tūkstančių ar milijonus žmonių, tai jau politika.

Milijardierius MIchailas Prochorovas per rinkimų kampaniją 2012 metais metė iššūkį Vladimirui Putinui.

Rinkos tyrėjo TNS duomenimis, pagrindinis RBC portalas kas mėnesį pritraukia maždaug 11 mln. žmonių auditoriją, todėl RBC yra vienas didžiausių interneto naujienų šaltinių Rusijoje.

Teisėsaugos pareigūnų atliktos kratos M. Prochorovo biuruose, pranešimas, kad J. Osetinskaja išeina metinių mokslo atostogų pusmečiu anksčiau, nei planuota, gandai apie pardavimą ir pradėtą kriminalinį tyrimą rodo viena – kažkas labai aukštai yra labai nepatenkintas.

Milijardierius M. Prochorovas, susikrovęs turtus iš prekybos spalvotaisiais metalais, 2012 metais metė iššūkį V. Putinui per prezidento rinkimus, bet tegavo 8 proc. balsų. Tačiau dauguma apžvalgininkų mano, jog svarbiausia ne tai – didžiausią nepasitenkinimą sukėlė RBK pranešimai apie V. Putino šeimą.

Pasak RBC šaltinio, kurį citavo „Reuters“, paskutinis lašas buvo straipsnis apie austrių ūkį, atsiradusį prie didžiulės prabangios rezidencijos, žinomos kaip Putino rūmai, Gelendžike prie Juodosios jūros.

RBC likimas primena tai, kas ištiko populiarų nepriklausomą portalą Lenta.ru, kurio redaktorė Galina Timčenko buvo netikėtai atleista 2014 metų kovą, paskelbusi interviu su Ukrainos nacionalistinio „Dešiniojo sektoriaus“, kurio nariai Rusijoje vadinami fašistais, atstovu. Dauguma G. Timčenko žurnalistų išėjo, ir Lenta.ru liovėsi buvęs nepriklausomas portalas. Dauguma tų žmonių dabar dirba šios redaktorės vadovaujami Latvijoje įsikūrusioje „Meduzoje“. Reikia laukti, kad netrukus ir kiti darbuotojai paliks RBC.

Kai kuriems Rusijos žurnalistams tokia padėtis labai primena populiaraus televizijos kanalo NTV sunaikinimą 2001-aisiais, vos po metų, kai į valdžią atėjo V. Putinas.

Paslaptingas rūmų kompleksas Praskovejevkoje prie Juodosios jūros Krasnodaro regione, įtariama, buvo pastatytas privačiam Vladimiro Putino naudojimui.

Balsai iš užsienio

Vis dėlto Rusijoje dar liko saujelė nepriklausomos žiniasklaidos priemonių, nors nė viena negali džiaugtis ir dosniu finansavimu, ir milžiniška auditorija, o kaip tik abu tuos dalykus turėjo RBC ir dėl to tapo tokia įtakinga. Be to, visos nepriklausomos žiniasklaidos priemonės Rusijoje patiria puldinėjimų ir bauginimų.

Per nepriklausomą TV klanalą „Dožd“ žurnalistas Olegas Kašinas sakė, kad Rusija grįžo į tuos laikus, kai balsai iš užsienio buvo svarbus veiksnys Rusijos visuomenei, nes vietos balsai buvo nuslopinti. Dabar šis žurnalistas ir pats publikuoja straipsnius daugiausia užsienio žiniasklaidoje.

Kremlių ir jo kontroliuojamą žiniasklaidą apsėdusi mintis, kad Rusija yra „informacinio karo“, kurį vykdo Vakarai, taikinys. Būtent šią frazę viena Rusijos parlamentarė panaudojo aiškindama savo šalies pralaimėjimą Ukrainai „Eurovizijos“ konkurse. Jelena Drapenko sakė, jog taip vykdomas „informacinis karas prieš Rusiją“ ir „Rusijos demonizavimas“.

Kad informacinis karas vykdomas, tik ne iš tos pusės, kaip sako deputatė, rodo naujausias pavyzdys: viena pagrindinė Rusijos televizija aiškino milijonams žiūrovų, jog konkursą laimėjusios Ukrainos totorės Džamalos daina „1944“ pasakoja apie žmones, kurie palieka savo namus, ieškodami geresnio gyvenimo. Iš tikrųjų ši daina skirta Stalino įvykdytam Krymo totorių ištrėmimui.

Parengė Viljama Sudikienė

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"