TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Tyrėjai: lėktuvas Donecke tikrai pats nenukrito

2014 09 10 6:00
Vietos gyventojai į katastrofos vietą nešė gėles ir minkštus žaislus. Reuters/Scanpix nuotrauka

Olandų ekspertų komanda, tirianti „Malaysia Airlines“ lėktuvo avariją Rytų Ukrainoje, savo preliminarioje ataskaitoje nurodo, jog katastrofą tikriausiai sukėlė į lėktuvą pataikę daug dideliu greičiu skriejusių objektų iš išorės, dėl to laineris dar ore suiro į gabalus.

Preliminarioje ataskaitoje, kurią antradienį paskelbė Olandijos saugumo valdyba, netvirtinama, kad lainerį „Boeing 777“ numušė raketa „žemė-oras“, bet iš joje pateiktų išvadų galima daryti būtent tokią prielaidą.

Tyrėjai akcentavo, kad jų išvados tėra preliminarios, o galutinę ataskaitą pažadėjo pateikti vėliausiai iki kitų metų liepos vidurio - praėjus metams po katastrofos. Olandijos saugumo valdyba taip pat pabrėžė, kad jų tyrimo tikslas nėra surasti kaltininkus (tam Hagoje pradėtas atskiras baudžiamasis tyrimas). Remdamiesi Tarptautine civilinės aviacijos konvencija, ekspertai siekia nustatyti tikrąsias avarijos priežastis ir parengti saugumo rekomendacijas, kurios ateityje galėtų padėti išvengti panašių tragedijų. Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija šia tema kitų metų vasarį ketina surengti specialią konferenciją, į kurią bus pakviesti visų jai priklausančių valstybių atstovai.

Lėktuvo nuolaužos išsibarsčiusios maždaug 50 kv. km ploto teritorijoje.

Techinių problemų neužfiksuota

Olandijos saugumo valdybos ataskaitoje, kuri buvo paskelbta praėjus beveik dviem mėnesiams po katastrofos, pažymima, kad virš Ukrainos Donecko regiono sprogęs „Boeing 777-200“ buvo tinkamas saugiai skristi, kai pakilo iš Amsterdamo, ir kad jo įgula buvo „kvalifikuota ir patyrusi“. 34 puslapių dokumente nurodoma, kad jokių techninių sutrikimų neužfiksuota, neaptikta ir jokių įgulos klaidų, dėl kurių būtų galėjusi kilti avarija.

Ekspertai teigia, kad kabinos pokalbių savirašis neparodė jokių techninių gedimų ar kritiškos padėties ženklų. Radijo ryšys su Ukrainos oro eismo kontrole taip pat patvirtino, kad nebuvo sulaukta jokių skambučių, pranešančių apie avarijos grėsmę.

Skrido virš pavojingos teritorijos

Kaip nurodoma dokumente, tai, kad į lėktuvą pataikė dideliu greičiu lėkę objektai, paaiškina, kodėl staiga nutrūko duomenų registravimas savirašiuose, prarastas ryšys su skrydžių kontrolieriais, ir lėktuvas dingo iš radiolokatorių ekranų.

Lėktuvo nuolaužos išsibarsčiusios 50 kv. km ploto teritorijoje. Pasak ekspertų, tai rodo, kad orlaivis greičiausiai sudužo dar ore. Iki šiol tyrėjams nepavyko išanalizuoti pačių nuolaužų. Jie rėmėsi nuotraukomis, kuriose matoma, kad lėktuvas buvo pramuštas ne vienoje vietoje, yra daug skylių, prakirstų iš išorės.

Ataskaitoje taip pat rašoma, kad sprogimo metu Malaizijos oro linijų lėktuvas skrido 10 km aukštyje - virš oro erdvės, kurioje saugumo sumetimais buvo apriboti civiliniai skrydžiai. Radarų duomenys atskleidė, kad toje oro erdvės kontrolės zonoje nelaimės metu skrido dar trys komerciniai lėktuvai.

Tyrėjams trukdė karo veiksmai

Olandų saugumo valdyba informavo, kad ataskaita parengta remiantis duomenimis, surinktais iš pilotų kabinos pokalbių savirašio, skrydžio duomenų savirašio (juodosios dėžės) ir informacija, kurią pateikė Ukrainos oro eismo kontrolės centras, taip pat palydovų bei kitų nuotraukų ir vaizdo įrašų iš įvykio vietos, radarų informacija.

Juodąsias dėžes tyrėjams nežinomi asmenys iškart po katastrofos paėmė iš įvykio vietos. Liepos 21 dieną Donecke jas Malaizijos pareigūnams perdavė ginkluota teritoriją kontroliuojanti grupuotė. Visą laiką stebint Malaizijos pareigūnams jos buvo nugabentos į Kijevą, ten jas perėmė Nyderlandų tyrėjų komanda. Juodųjų dėžių įrašus Didžiojoje Britanijoje tyrė didelė ekspertų komanda iš įvairių pasaulio šalių. Nerasta jokių įrodymų, kad įrašai buvo pakeisti, ištrinti ar kitaip suklastoti.

Tyrėjai iš Nyderlandų iki šiol negalėjo tinkamai apžiūrėti įvykio vietos, nes dėl kovų tarp Rusijos remiamų separatistų ir Ukrainos vyriausybių pajėgų nebuvo galima užtikrinti ekspertų saugumo. Tačiau Olandijos saugumo valdybos atstovė patikino, kad ir neapsilankius nelaimės teritorijoje galima padaryti reikšmingų išvadų.

Nyderlandų tyrėjai grįžo iš Ukrainos į Hagą rugpjūčio pradžioje, bet jie taip ir nesugebėjo aplankyti katastrofos vietos Donecko regione dėl čia vykstančių kovų. Tačiau incidento vietą lėktuvui sudužus tuoj pat aplankė Ukrainos aviacijos katastrofų ekspertai, dabar priklausantys tyrimo komandai, kuri rėmėsi jų pateikta informacija.

Tikimasi, kad jeigu paliaubų metu situacija šalies rytuose aprims, tyrėjai galės grįžti į avarijos vietą, tačiau analitikai sako, kad dar per anksti daryti kokias nors išvadas, ar komandai ten būtų saugu.

Patikslinta aukų pilietybė

Oro bendrovės „Malaysia Airlines“ lėktuvas „Boeing 777“ liepos 17 dieną sprogo virš separatistų kontroliuojamos teritorijos konflikto krečiamoje Rytų Ukrainoje, pakeliui iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą. Iš viso per šią katastrofą žuvo 298 keleiviai ir įgulos nariai.

Ataskaitoje patikslinti ir aukų, turinčių skirtingų šalių pilietybę, skaičius. Jis nurodomas pagal tai, kokios valstybės pasą keleiviai pateikė prieš lipdami į lėktuvą. Kai kurie keleiviai turėjo ne po vieną pilietybę, todėl ankstesni duomenys įvairiuose šaltiniuose skirdavosi. Liepos 17 dieną virš Donecko daugiausia žuvo Nyderlandų (193), Malaizijos (43), Australijos (27), Indonezijos (12) ir Didžiosios Britanijos (10) piliečių. 105 keleivių palaikai vis dar neidentifikuoti.

Netiesiogiai pripažino kaltę

Ukrainos prorusiški separatistai oficialiai neigia numušę lėktuvą, bet neoficialiai vienas sukilėlių aukšto rango lyderis pripažino atsakomybę už šią ataką.

Likus trims valandoms iki lėktuvo sprogimo virš separatistų kontroliuojamos teritorijos Rytų Ukrainoje, naujienų agentūra „Associated Press“ pranešė, kad raketų sistema „Buk M-1“ – tanko dydžio mašina su keturiomis raketomis „žemė-oras“ – važiuoja per separatistų kontroliuojamą Snižnės miestą netoli katastrofos vietos.

Vienas sukilėlių aukšto rango karininkas po katastrofos interviu „Associated Press“ sakė, jog lėktuvą numušė mišri sukilėlių ir rusų kariškių komanda, kuri manė, kad taikosi į ukrainiečių kariškių lėktuvą.

Ukrainos vyriausybė netrukus paskelbė perimtus telefoninius pokalbius tarp separatistų, kurie paremia šią įvykių versiją. Tuose įrašuose girdėti, kaip pirmieji sukilėliai, pasiekę katastrofos vietą, keikiasi pamatę lavonus ir „Malaysia Airlines“ ženklus.

Parengė MILDA BARONAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"