TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

V.Putino žmonės redaguoja "Amerikos balsą"

2012 02 15 8:46

Dienraštis "The Washington Times" išspausdino buvusio "Amerikos balso" direktoriaus Tedo Lipieno straipsnį apie radijuje "Amerikos balsas", kuris tapo dezinformacijos ir manipuliacijų auka, kilusį  skandalą. Suklastotas interviu, nepakankama interneto apsauga ir personalo atrankos spragos - tai ženklai, kad šią įstaigą būtina restruktūrizuoti.

Transliacijų valdytojų tarybą (The Broadcasting Board of Governors; toliau - Taryba), kuri yra atsakinga už JAV informacines programas tokiose šalyse kaip Iranas, Kinija ir Rusija, galima apibūdinti tik kaip žlugusią žinybą, jai būtinas skubus pertvarkymas.

Tuo pat metu, kai naujasis "Amerikos balso" direktorius Davidas Ensoras savo kalboje, skirtoje 70-osioms veiklos metinėms paminėti, gyrė "Amerikos balso" Rusijos tarnybą kaip naujovišką modelį, ši rašė atsiprašymo laišką Aleksejui Navalnui, garsiam Rusijos kovotojui su korupcija, teisininkui, opozicijos lyderiui ir tinklaraštininkui, dėl internete paskelbto jo interviu, kuris buvo "šimtaprocentinė klastotė". Kiek anksčiau A.Navalnas, kuris pastaruoju metu niekam  nedavė interviu, buvo apkaltinęs "Amerikos balsą" "kraustantis iš proto". Jis pasiūlė atleisti "Amerikos balso" Rusijos tarnybos darbuotojus.

Tariamame interviu, kuris buvo gautas pasikeitus elektroniniais laiškais, A.Navalnas staiga užsipuolė kitus Rusijos opozicijos lyderius, kurie yra jo sąjungininkai kovojant su Kremliumi, nors jam tai niekada nebuvo būdinga. Taip atsitiko dėl to, kad niekas nepasivargino patikrinti, ar tuos elektroninius laiškus iš tiesų atsiuntė A.Navalnas (panašus incidentas kartą buvo nutikęs ir Laisvosios Europos radijuje, kai kažkas apsimetė kitu Rusijos opozicijos atstovu).

Taryba, kuri finansuoja ir kontroliuoja "Amerikos balsą" bei "Laisvąją Europą", tik po kelių dienų sužinojo apie tariamą A.Navalno interviu. Tai labai nenustebino, nes ji pati turi rimtų valdymo ir komunikavimo problemų. Pirmiausia, ji nepastebėjo, kad vasario 1 dieną minint "Amerikos balso" 70-metį jo internetinėje svetainėje apie šią istorinę dieną nebuvo nė užuominos. Taryba taip pat nepasivargino pranešti, kad prieš kelias dienas atsistatydino jos vadovas Walteris Isaacsonas. Todėl nelabai reikia stebėtis, kad kai kurie Tarybos nariai sužinojo apie tariamą interviu su stambia Rusijos opozicijos figūra ne iš savo vadovų, bet skaitydami nepriklausomą "BBG Watch" internetinį puslapį, kurį prižiūri anoniminiai darbuotojai ir kiti savanoriai. Tuo metu "VOA English" naujienų internetinė svetainė visiškai ignoravo istoriją apie "suklastotą" interviu.

Tačiau šis nemalonus incidentas - kur kas daugiau nei nesugebėjimas komunikuoti. Atlikus oficialią Tarybos darbuotojų, kurie tikriausiai daugiau nei bet kas kitas išmano apie tarptautines transliacijas, apklausą, paaiškėjo, kad savo vadovų darbą jie vertina labai blogai ir laiko juos mažiausiai išprususiais visoje federalinėje vyriausybėje.

Tačiau artimiausiu metu šie vadovai turi pateikti Kongresui Valdybos restruktūrizavimo planą, kuris, kaip jie tikisi, leis sukurti korporacinę struktūrą, suteiksiančią jiems dar daugiau valdžios. Taryba savo vadovu paskyrė Richardą Lobo, kuriam šį postą pasiūlė užimti prezidentas Barackas Obama, nes R.Lobo žmona renka pinigus jo rinkimų kampanijai. R.Lobo paliko senąją valdančiąją komandą, apdovanojęs jos aukščiausius vadovus premijomis (kai kurios siekia 10 tūkst. dolerių) už nepriekaištingą darbą, nors jie ir taip gauna iš vyriausybės 150-180 tūkst. dolerių atlyginimus.

Šie vadovai įtikino Tarybos narius leisti agentūrą iš esmės modernizuoti paverčiant ją kažkuo panašiu į Nacionalinį visuomeninį radiją (Nacional Public Radio), kuris transliuoja ir tarptautinei, ir vidaus auditorijai. "Amerikos balso" Rusijos tarnybą jie pristatė kaip modelį, leidžiantį pateikti naujienas už mažesnę kainą panaudojant naująsias žiniasklaidos priemones.

Ko nežinojo Transliacijų valdytojų tarybos nariai

Tarybos nariai patys nepasidomėjo, kaip restruktūrizacijos plane pateiktas naujienų tarnybos modelis veikia iš tiesų. Prieš kelis mėnesius Taryba kreipėsi į labai gerbiamą nepriklausomą Rusijos žurnalistą, kad šis per "Amerikos balsą" apžvelgtų Rusijos naujienas. Žurnalistas įspėjo, kad "Amerikos balso" internetiniame puslapyje juntamas proputiniškas šališkumas ir nuvertinami pranešimai apie žmogaus teisių problemas. Tačiau Tarybos vadovai nepadarė nieko šiai padėčiai ištaisyti, o gautas pastabas nuslėpė nuo kitų jos narių. Netrukus "Amerikos balsas" pasamdė kitą Rusijos žurnalistą, anksčiau dirbusį proputiniškai žiniasklaidai, o patyrę redaktoriai, turintys didelę darbo patirtį amerikietiškoje žiniasklaidoje, išėjo iš darbo pasipiktinę tokiu "Amerikos balso" valdymu. "BBG Watch" teigia, kad dalis tų asmenų, dėl kurių kaltės pasirodė "suklastotas" interviu, šiuo metu skleidžia gandus, kad A.Navalnas yra melagis.

Visa tai paaiškėjo mėginant nustatyti, kaip galėjo pasirodyti tariamas populiaraus Rusijos opozicijos veikėjo interviu. Turimomis žiniomis, interviu buvo paimtas pasikeitus elektroniniais laiškais, tai padarė samdytas darbuotojas iš Rusijos, neseniai atvykęs į JAV. 2008 metais Taryba nutraukė "Amerikos balso" radijo ir televizijos transliacijas Rusijai ir atleido patyrusius Rusijos-Amerikos žurnalistus, kurių dauguma buvo JAV piliečiai. Jie buvo pakeisti tinkamai nepatikrintais, prastai apmokytais ir menkai mokamais darbuotojais, turinčiais atrinkti naujienas internetui ir socialinei žiniasklaidai. Šie žurnalistai buvo neseniai atvykę iš Rusijos, kaip ir jų redaktoriai bei vadovai. Savo draugus Rusijoje jie įdarbino kaip laisvai samdomus internetinių puslapių reporterius, nors dalis šių Rusijos piliečių labai prastai kalbėjo angliškai ir labai mažai žinojo apie Ameriką, o jiems turintis patarti žmogus nekalbėjo rusiškai. Negana to, į jų internetinius puslapius buvo daugybę kartų įsilaužta.

V.Ashe'o indėlis

Vyresnysis Tarybos narys, respublikonas Victoras Ashe'as, buvęs Tenesio valstijos Knoksvilio miesto meras ir buvęs JAV ambasadorius Lenkijoje, nujautė, kad vadovų komandos nupieštas paveikslas nėra jau toks rožinis. Jis ėmė klausinėti, kaip JAV nacionaliniam saugumui svarbios informavimo programos gali būti paliktos samdomiems darbuotojams, tarp kurių yra labai gabių amerikiečių ir užsienio piliečių, tačiau neturinčių pakankamo žurnalistinio išsilavinimo ir saugumo leidimų. Visi šie žmonės buvo begėdiškai išnaudojami, nesuteikus jiems įprastų tokiam darbui privilegijų, net nemokamos vakcinos nuo gripo. Nors Taryba ir priešinosi, V.Ashe'ui pavyko pasiekti, jog šie žmonės būtų paskiepyti nuo gripo, kad susirgę neužkrėstų kitų darbuotojų.

V.Ashe'as taip pat suprato, jog vadovai neišaiškino Tarybos nariams, kad jų ketinimas panaikinti radijo bei televizijos transliacijas, remtis vien tik internetu ir pasitelkti dar daugiau samdomų darbuotojų kelia rimtą pavojų JAV nacionaliniam saugumui. Į "Amerikos balso" internetinius puslapius buvo nuolat įsilaužiama, redakcinė kontrolė buvo nepakankama, o naujų darbuotojų niekas neprižiūrėjo. Tai užsienio saugumo agentūroms suteikė puikią galimybę sužlugdyti JAV tarptautinio informavimo ir viešosios diplomatijos programas. V.Ashe'ui tapo aišku, kad Rusijos opozicijos lyderiai, kuriems ir taip sunku priešintis Kremliaus ir jo saugumo tarnybų išpuoliams bei provokacijoms, tikrai nepageidavo, jog jiems dar keltų problemų ir JAV mokesčių mokėtojų finansuojama agentūra. 

"BBG Watch" pranešė, kad bandydamas reformuoti Tarybą V.Ashe'as sulaukia pasipriešinimo ir iš kai kurių kitų dvipartinės tarybos narių. Mažiausiai du respublikonai vis dar palaiko nesėkmingai dirbančią vadovų komandą, šiais metais įtikinusią Tarybą nutraukti "Amerikos balso" radijo ir televizijos transliacijas Kinijai pasikliaujant tik internetu, kurį blokuoja ir cenzūruoja Kinijos režimas. Laimei, Kongrese respublikonai ir demokratai sustabdė šiuos planus. Tai buvo ženklas V.Ashe'ui ir kitiems Tarybos nariams imtis veiklos. Nors dauguma jų dirba pasibaigus jų darbo terminui, nei Baltieji Rūmai, nei Kongreso respublikonų lyderiai neskuba Tarybos narių pakeisti.

V.Ashe'as nori būti tikras, kad Tarybos vadovų komandai nepavyktų įtikinti Kongreso pritarti kai kuriems restruktūrizavimo plano elementams, kurie dar labiau sumažintų skaidrumą ir atsakomybę.

Tiesą sakant, nė viena šio plano dalis neturi prasmės. Taryba turėtų būti panaikinta, JAV tarptautinėms transliacijoms turėtų vadovauti  nauji žmonės, o pati taryba galbūt tapti kitos, didesnės, vyriausybinės agentūros dalimi. Tarybai taip pat būtina stipri jai patarianti ir ją prižiūrinti valdyba, kuri užtikrintų didesnį skaidrumą. Vertėtų pradėti ir nepriklausomą tyrimą siekiant nustatyti, kaip "Amerikos balsas" ir Laisvosios Europos radijas tapo dezinformavimo kampanijos aukomis, ir užtikrinti, kad tai nepasikartotų. Priešingu atveju atsiras daugiau suklastotų interviu, daugiau "nulaužtų" internetinių puslapių, daugiau proputiniško šališkumo ir bus padaryta daugiau žalos demokratinei opozicijai Rusijoje bei Kinijoje. Taip pat kils dar didesnis pavojus JAV nacionaliniam saugumui.

Parengė KRISTUPAS VASILIAUSKAS

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"