TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Verslui ir turistams į Kubą patekti vis lengviau

2016 02 18 6:00
Kubiečiai stengiasi kuo daugiau uždirbti iš padidėjusio turistų srauto. Kai kurie, pavyzdžiui, vėžina užsienio svečius klasikiniais automobiliais, kurių sostinės gatvėse vis dar gausu. Reuters/Scanpix nuotrauka

Šią savaitę Jungtinių Valstijų ir Kubos atstovai pasirašė svarbių susitarimų – amerikiečiams ir jų investicijoms patekti į salą bus kur kas paprasčiau.

JAV ir Kuba susitarė atkurti reguliarius skrydžius tarp šalių po daugiau nei pusės amžiaus. Iš Jungtinių Valstijų kas dieną kils iki 110 lėktuvų, skrendančių į salą. Tai gerokai padidins turistų skaičių ir suteiks postūmį ekonomikai, tačiau gali sukelti problemų Kubai, kurios infrastruktūra nepritaikyta priimti daugybės atvykėlių. Iki šiol apie 100 užsakomųjų skrydžių per savaitę buvo vykdoma iš JAV, daugiausia iš Majamio, į Kubą, bet reguliarių reisų rengti neleista. Dabar planuojama, kad 20 lėktuvų per dieną iš JAV leisis sostinėje Havanoje, dar po dešimt – deviniuose kituose Kubos oro uostuose.

Oficialiai amerikiečiai vis dar negali keliauti į Kubą kaip turistai. Bet nuo tada, kai JAV prezidentas Barackas Obama ir jo kolega iš Kubos Raulis Castro 2014 metų gruodį paskelbė, kad užmezga diplomatinius santykius, saloje apsilankė tūkstančiai Jungtinių Valstijų gyventojų. Čia jie vyksta įvairiais specialiais turais – religiniais, kultūriniais, žurnalistiniais ar švietimo tikslais, taip pat keliauja lankyti draugų ir giminių.

B. Obama pats yra pareiškęs norą aplankyti šią šalį dar prieš baigiantis jo prezidentavimui. Jis būtų pirmasis tokiam žingsniui ryžęsis JAV vadovas nuo 1928 metų, kai Kuboje lankėsi Calvinas Coolidge“as.

Gamins traktorius

Havanos gatvėse šen bei ten stoviniuoja vaisių ir daržovių prekeiviai, tačiau sala jau nebeišgali išmaitinti savo gyventojų ir daugelį maisto produktų įsiveža iš užsienio.Reuters/Scanpix nuotrauka

Taip pat paskelbta, kad antradienį JAV iždo departamentas leido amerikiečių įmonei statyti ir eksploatuoti gamyklą Kuboje. Alabamoje įsikūrusi bendrovė „Cleber“, gaminanti traktorius nedideliems ūkiams, tikisi veiklą saloje pradėti 2017 metų pradžioje.

Daugelis JAV kompanijų siekia atidaryti savo būstines Kuboje nuo pat 2014-ųjų gruodžio, kai pranešta apie santykių atšilimą. Bet jos susiduria su didele kliūtimi – vis dar galioja embargas. Respublikonų kontroliuojamas Kongresas blokuoja visus bandymus jį panaikinti, nors B. Obama ne kartą sakė, kad tai neveiksminga ir jau pasenusi priemonė.

Amerikiečių bendrovė „Cleber“ skelbia, kad Kuboje naudos vietinę darbo jėgą. Iš pradžių JAV darbuotojai Alabamoje pagamins traktorių dalis, o jos į visumą bus surinktos specialioje ekonominėje zonoje netoli Havanos. „Cleber“ komanda tikisi išmokyti kubiečius per metus surinkti apie tūkstantį traktorių. Pasenusi žemės ūkio įranga – viena didžiausių Kubos problemų. Sala jau neišgali išmaitinti savo gyventojų ir daugiausia kliaujasi importu – įsiveža net cukraus.

Kas pasikeitė, o kas liko

Praėjo jau daugiau nei metai, kai R. Castro ir B. Obama nustebino pasaulį per nacionalines televizijas paskelbę, kad atnaujina dvišalius santykius. Per tą laiką Kuboje daug kas pasikeitė.

Turistų iš Jungtinių Valstijų padaugėjo 50 procentų. Saloje labai pagreitėjo interneto ryšys, gerėja susisiekimas tarp šalių. Vyksta JAV ir Kubos komandų beisbolo varžybos. Saloje taip pat lankėsi ir linksminosi amerikiečių dainininkė Rihanna, ten filmuojami televizijos serialai, veikia „Air BnB“ apgyvendinimo paslaugos, internetinė televizija „Netflix“. Be to, amerikiečiai Kuboje jau gali atsiskaityti savo kreditinėmis kortelėmis.

Vis dėlto kai kuriuos dalykus pakeisti ne itin lengva. Vis dar galioja embargas, o Gvantanamo įlanką tebekontroliuoja amerikiečiai. Broliai Raulis ir Fidelis Castro tvirta ranka valdo šalį ir tiesioginės demokratijos greitai tikėtis čia neverta. Vis dėlto 83-ejų R. Castro yra sakęs, kad 2018 metais ketina atsistatydinti.

Kuba vis dar nepraranda savo unikalaus žavesio. Jos gatvėmis važinėja ypač daug klasikinių automobilių. F. Castro buvo uždraudęs jų eksportą. 2013 metais leidus automobilius importuoti ir pardavinėti juos palengva keičia naujesni modeliai, tačiau per naktį situacija tikrai nepasikeitė. Tebestovi byrantys, bet stulbinamai gražūs Havanos pastatai. Paprastiems kubiečiams beveik neįmanoma gauti šiuolaikinių statybinių medžiagų, o užsieniečiams draudžiama čia įsigyti nekilnojamojo turto.

Ir, žinoma, JAV įmonės dar negali laisvai veikti Kuboje. Čia nerasite „McDonald“s“ greitojo maisto restoranų ar „Starbucks“ kavinių. Ir bent kurį laiką jų čia dar tikrai nebus.

Anksčiau amerikiečiai, norintys keliauti į Kubą, turėjo pateikti prašymą su išsamiu kelionės tikslo aprašymu ir laukti ne vieną mėnesį, kol gaus atsakymą. Dabar, pagal naujas taisykles, keliautojai tik pažymi langelį, nusakantį jų kelionės tikslą, ir turi penkerius metus saugoti kelionės dokumentus. Daugeliu atvejų jų taip pat prašoma pateikti sąrašą konkrečios veiklos, kuria užsiims ten nuvykę.

Dar niekada iš salos neemigruodavo tiek daug gyventojų. Daugelis bijo, kad šylant santykiams į JAV patekti gali būti sunkiau nei dabar. Šiuo metu amerikiečiai beveik nedeportuoja iš salos atvykusių žmonių. Baltieji rūmai tikina, kad šios politikos keisti greitai tikrai neketina, tačiau 2015-aisiais iš salos pabėgo dešimt kartų daugiau žmonių nei ankstesniais metais – 45 tūkstančiai.

Parengė MILDA BARONAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"