TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Visuomenė prieš R.Murdochą

2011 07 18 0:00
Šeštadienį R.Murdochas pasinaudojo britų nacionaliniais dienraščiais, kad atsiprašytų, ir atleido dar du padėjėjus.
AFP/Scanpix nuotrauka

Žiniasklaidos magnato Ruperto Murdocho imperija patiria vis daugiau skausmingų smūgių. Kaip matyti, uždaryti vieną leidinį ir viešai atsiprašyti nepakanka. Visuomenė, teisėsauga, politikai ir netgi kiti leidiniai vieningai reikalauja naujų aukų.

Liūdna pabaiga

Neteisėto pokalbių telefonu klausymosi skandalo centre atsidūręs britų leidinys "News of the World" ("NoW") buvo bene šlovingiausias visų laikų bulvarinis laikraštis. Tik pagalvokite, pirmasis jo numeris išėjo dar 1843 metais! Galima sakyti, šis leidinys nutiesė kelią visiems jo pėdomis sekusiems paskalų ir skandalų medžiotojams.

Tačiau legendinio laikraščio uždarymas greičiausiai nebūtų sulaukęs tiek visuomenės dėmesio, jei "NoW" nebūtų milžiniškos Murdochų šeimos imperijos dalis. Ko verta vien nuosavybės grandinėlė! Leidinys priklausė "News Group Newspapers", ši priklauso "News International", o pastaroji yra dar didesnės korporacijos "News Corporation" dalis.

Į šią žiniasklaidos imperiją įeina tokie žiniasklaidos milžinai kaip "The Sun", "The New York Post", "The Wall Street Journal" ir daugybė kitų spaudinių bei televizijos kanalų. O visa tai valdo tėvas ir sūnus - Rupertas ir Jamesas Murdochai.

Kiečiau nei CŽV

Šitaip galima juokais apibūdinti R.Murdocho skandalų medžiotojų veiklą. Kai girdi apie telefono pokalbių klausymąsi, pirmiausia į galvą ateina mintys apie klastingas slaptąsias tarnybas ir politinius sąmokslus. Tačiau šį kartą viskas kitaip. Narsiai už visuomenės teisę viską žinoti kovojanti spauda, trumpai tariant, pažeidė maždaug 4 tūkst. asmenų teises.

Medžioti politikai, pramogų verslo atstovai, Afganistane ir Irake žuvusių karių artimieji, Londono teroro aktų aukų šeimos, rezonansinių nusikaltimų aukos ir jų artimieji... Sąrašą galima tęsti be galo. Informatoriams iš britų policijos žurnalistai mokėjo sumas, kurios nepadarytų gėdos net didžiausioms žvalgybos tarnyboms. Už nutekinamą skandalo vertą informaciją mokėta iki 50 tūkst. dolerių!

Ir visa tai, be abejo, tik tam, kad visuomenė būtų kuo geriau informuota. Bet šį sykį visuomenė reagavo labai skausmingai: pasklidus žiniai, kad "NoW" žurnalistai persekiojo nužudytos nepilnametės Milly Dowler artimuosius, kilo neregėtas pasipiktinimas, sutelkęs prieš R.Murdochą skaitytojus, teisėsaugą, politikus ir netgi kitus spaudos leidinius. Beje, su "NoW" susijusį skandalą paviešino ne tyrimą atliekanti teisėsauga, o "The Guardian" žurnalistai.

Medžioklė prasideda

Įsiplieskus skandalui, R.Murdochas pasielgė itin nuspėjamai - visą kaltę suvertė porai darbuotojų ir kartu su kitais savo imperijos vadovais pareiškė nieko nežinojęs apie siaubingą "kai kurių" žurnalistų nedorą elgesį. Pajutęs, kad tai gali baigtis liūdnai, jis uždarė "NoW", viešai atsiprašė, pareiškė nebeketinąs pirkti palydovinio transliuotojo "BskyB", pašalino iš pareigų "News International" vadovę Rebeccą Brooks ir netgi sutiko dalyvauti įniršusių britų parlamentarų rengiamuose klausymuose.

Atrodytų, paaukojo daug, bet to nepakako. Paaiškėjo, kad JAV Federalinis tyrimų biuras pradeda tirti amerikietiškųjų R.Murdocho leidinių veiklą. Priežastis ta pati - neteisėtas telefono pokalbių klausymasis.

Negailestingai sureagavo ir vertybinių popierių rinkos - R.Murdocho imperijos vertė sumažėjo penktadaliu (nuo maždaug 50 iki 41 mlrd. dolerių).

Tačiau didžiausias pavojus - kitas: britų parlamente leiboristai prakalbo apie būtinybę iš esmės apriboti R.Murdocho bendrovių įtaką šalies viešajai erdvei. Juk tiesa, kad, prisidengdamas visuomenės interesu, didžiulis žiniasklaidos konglomeratas įgijo galimybę daryti įtaką viešajai nuomonei. Taigi panašu, kad "galvų medžioklė" tik įsibėgėja.

Veidmainiškas skaitytojas

Vis dėlto, kodėl visuomenė taip vieningai užsipuolė R.Murdochą? Gerai pagalvojus, jo nusikaltimas nelabai kuo skiriasi nuo to, ką padarė "WikiLeaks". Juliano Assange'o internetinis leidinys irgi viešino neteisėtai gautą informaciją. Žvelgiant plačiau, "WikiLeaks" padarė rimtesnės žalos, jos padariniai dar ilgai bus juntami.

Tad kodėl skaitytojai mūru stojo už "WikiLeaks" teisę informuoti juos apie nenaudėlių diplomatų, kariškių, šnipų ir politikų ydas, o "NoW" buvo akimirksniu sutriuškintas? Be to, skandalai dėl neteisėtų "NoW" veiksmų prasidėjo prieš gerą dešimtmetį, tai kodėl būtent dabar toks pykčio protrūkis?

Atsakymas akivaizdus: skaitytojas mėgaujasi viešinamomis paslaptimis ir noriai pritaria neteisėtam informacijos išgavimui iš politikų, policininkų, sportininkų ar kino žvaigždžių. Tačiau, pasirodo, gali būti atskleidžiamos ir iš paties skaitytojo paslaptys. To paties skaitytojo, kurio nepasotinamas aistra paskaloms ir paskatino neteisėtus spaudos veiksmus. Ironiška.

Na, visuomenė papyks ir nusiramins. Gal R.Murdocho imperija atsilaikys, gal subyrės - pasaulio tai nepakeis. Tačiau pats šio skandalo precedentas gali turėti liūdnų pasekmių, būti nenaudingas nei žiniasklaidai, nei visuomenei. Nuo šiol kiekvienas diktatorius galės dar labiau smaugti žodžio laisvę ir badyti pirštu į R.Murdochą. Nereikia net diktatorių, atsiras pakankamai laisvojo pasaulio veikėjų, kurie neatsispirs pagundai pažaboti įsisiautėjusią purvasklaidą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"