TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Žinias perduoda iš abiejų Ukrainos fronto pusių

2015 06 18 7:00
Ukrainos žurnalistas, vienas iš "Hromadske TV" kūrėjų Romanas Skrypinas kalbėjo tema "Pilietinė žurnalistika - versus sistema". Rasos Pakalkienės (LŽ) nuotrauka

Ukrainiečių televizija "Hromadske TV" trolina biurokratus, žurnalistai daug bendrauja su paprastais žmonėmis, lankosi ir karo zonoje. Įdomiausia, kad neturi jokios licencijos, o Ukrainos biurokratai nieko negali padaryti. Ši televizija užsitarnavo ukrainiečių pasitikėjimą.

Per Rašytojų klube Vilniuje surengtą susitikimą Ukrainos žurnalistas, vienas iš "Hromadske TV" kūrėjų Romanas Skrypinas kalbėjo tema "Pilietinė žurnalistika - versus sistema". Jis atskleidė, kaip galima išvengti biurokratijos ir kurti nepriklausomą žiniasklaidą.

Neprašė niekieno leidimo

R. Skrypinas sakė, kad šiuo metu švedai finansuoja projektą "Road Show", o šis skirtas keliauti po regionus ir pristatyti savo veiklą. "Daug važinėjame po Ukrainą ir pasakojame, kas yra "Hromadske telebečenia", - pasakojo jis. - Tai yra iniciatyva žurnalistų, nusprendusių kurti medijinį produktą." Pasak R. Skrypino, "Hromadska TV" nėra televizija tikrąja šios sąvokos prasme. Tai interneto projektas. Jis skirtas veikti prieš sistemą, ją apeiti. Nepriklausomų žurnalistų komanda, kurianti "Hromadske TV", sėkmingai tai daro.

Kaip pasakojo R. Skrypinas, pirma užduotis buvo suplėšyti medijos rinką, kaip beždžionė laikraštį. Tai buvo sėkmingai atlikta. Atsirado nesisteminė vaizdo transliavimo žiniasklaida. Kaip įprasta, žurnalistams buvo siūloma tapti sistemos dalimi, tai yra registruotis ir gauti leidimą informavimo priemonei, transliavimo licenciją, dalyvauti dažnių skyrimo konkurse ir taip toliau. "O mes niekieno neprašėme jokio leidimo, - pasakojo vienas "Hromadske TV" steigėjų. - Iš pradžių projektas atsirado galvose. Tai buvo dar prieš Euromaidaną ir karą - maždaug 2012-2013 metais." Pilietinė televizija, būtent taip galima išversti pavadinimą, R. Skrypinas vadino tam tikra provokacija. Mat "Hromadske TV" pavyko apeiti sistemą. Kūrėjai ją registravo kaip visuomeninę organizaciją. Kaip tokia televizija ir dabar funkcionuoja. Ukrainos žiniasklaidos rinkoje tai buvo nuostabą kelianti naujovė.

Sutrukdė "pilietis V. Janukovyčius"

R. Skrypinas prisiminė, kad steigiamos televizijos transliaciją su kolegomis buvo pasiruošę pradėti tada, kai 2013 metų lapkričio pabaigoje Vilniuje vyko ES Rytų partnerystės viršūnių susitikimas ir turėjo būti pasirašyta asociacijos sutartis su Ukraina. "Norėjome rengti telemaratoną tada, kai pilietis Viktoras Janukovyčius turėjo pasirašyti sutartį, - pasakojo ukrainiečių žurnalistas. - Manėme, kad tai padarysime Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės, apjungusios daugelį tautų, kontekste. Tačiau mums sutrukdė pilietis V. Janukovyčius, atsisakęs pasirašyti sutartį."

Vis dėlto lapkričio pabaigoje "testinis eteris" buvo surengtas. Tuo metu pradėjusi per internetinę transliaciją "Hromadske TV" tęsia ją iki šiol.

Trolina biurokratinę sistemą

Pasak R. Skrypino, Ukrainos valdininkai klausdavo, kas yra "Hromadske TV". Atsakymą gaudavo, kad tai - visuomeninė organizacija, o ne visuomenės informavimo priemonė ir kaip tokia nesiregistravo. "Kodėl tada filmuojate?" - nerimdavo valdininkai. Jiems būdavo paaiškinama, kad įregistruotuose organizacijos nuostatuose parašyta, kad ši organizacija gamina audio-vizualinį produktą. Į klausimą, kodėl neturi transliuotojo licencijos, žurnalistai atsakydavo, kad internetui šito nereikia. Valdininkus ištikdavo šokas. Mat nesuveikdavo valstybinė leidimų sistema. Darbas buvo atliekamas be leidimo.

"Iki šiol esame visuomeninė organizacija, pavadinime nurodoma, kad tai - televizija, bet veikla nėra klasikinė pagal šią savoką", - sakė R. Skrypinas. Žurnalistas teigė, kad Ukrainos valdininkus veikia magiškas žodis "televizija", todėl "Hromadske TV" žurnalistai dirba įprastinį darbą, gauna norimą informaciją, siunčia oficialius laiškus ir sulaukia atsakymų.

"Ką mes darome? Troliname biurokratinę sistemą", - ironizavo R. Skrypinas. Žurnalistai priverčia pasijudinti Ukrainos biurokratiją, egzistuojančią nuo sovietmečio, atsparią net Maidanui. Kaip sakė "Hromadske TV" kūrėjas, valstybinė sistemos mašina didžiulė, ji turi begalę valdininkų ir personalo, bet dirba tuščiai, nors gyvena iš gyventojų mokesčių. R. Skrypinas papasakojo vieną iš patinkančių trolinimo pavyzdžių. Valdininkai "Hromadske TV" siunčia popierinius laiškus, kuriuose prašo kokių nors įvykių vaizdo medžiagų. Žurnalistai taip pat atsako tradiciniu paštu, pranešdami interneto nuorodas, pagal kurias galima rasti, ko prašoma. Biurokratams tai kelia problemų, nes ant popieriaus užrašytas nuorodas reikia rinkti kompiuteriuose.

Karo zonoje - merginos

Kaip pasakojo "Hromadske TV" kūrėjas, nuo pirmų transliacijų gyvenimo vieta tapo interneto kanalas "YouTube". Kiek turi žiūrovų, dėl tokios transliacijos specifikos sunku suskaičiuoti. Manoma, kad auditorija yra keletas milijonų. Populiarius reportažus peržiūri "YouTube" rekordinis žmonių skaičius.

O žurnalistai dirba įvairiuose Ukrainos regionuose. "Nei vienas televizijos kanalas nevažinėja po šalies regionus ir neklausinėja žmonių, kaip jie gyvena, ko jiems reikia", - teigė R. Skrypinas. Kaip jis sakė, visuomeninės televizijos Ukrainoje nėra, kanalai arba valstybiniai, arba valdomi oligarchų. Svarstoma apie tokį, bet R. Skrypinas nelabai tiki, kad pavyks tokį įsteigti. Tuo metu, kaip sakė žurnalistas, Ukrainoje susikūrė pilietinė visuomenė. Žmonės aktyvūs, savanoriauja, padeda kariuomenei, frontui. Tai nepriklausomos interneto televizijos kūrėją džiugina.

LŽ žurnalistės klausiamas, ar "Hromadske TV" žurnalistai dirba Rytų Ukrainos karo zonoje, gal net perduoda žinias iš kitos fronto pusės, R. Skrypinas sakė, kad iš tos šalies dalies žurnalistai praktiškai nesitraukia. "Gal ir keista, bet į frontą dažniausiai važiuoja kolegės merginos, - pasakojo jis. - Daug diskutavome, ar galima jas ten leisti. Tačiau jų neįmanoma sulaikyti." R. Skrypinas teigė, kad bendradarbiaudama su JTO ir OSCE, "Hromadske TV" rengia reportažus ir iš prorusiškų separatistų okupuotų teritorijų. "Labai svarbu matyti, kaip ten gyvena žmonės ir perduoti savo šaltinių informaciją", - pabrėžė nepriklausomos televizijos steigėjas. Kaip jis sakė, karo zonoje dirba ir nuolatiniai korespondentai.

Trumpai

Iš Poltavos kilęs R. Skrypinas Kijeve studijavo žurnalistiką. Baigęs mokslus dirbo televizijos žurnalistu. Vienu metu dirbo "5 kanale", priklausančiame dabartiniam Ukrainos prezidentui Petro Porošenkai. Galiausiai pasirinko kitą, alternatyvų kelią. Savo šalyje jis žinomas kaip pirmasis, įteigęs nepriklausomą visuomeninę televiziją "Hromadske TV", transliuojamą per internetą, tiksliau - per "YouTube". Tai alternatyva Ukrainos oligarchų valdomiems kanalams. Kai pradėjo veiklą, televizijai aukojo Ukrainos žmonės, praktiškai ją finansavo. Šiuo metu parama gaunama iš EK ir kitų tarptautinių šaltinių. Todėl uždarbis iš reklamos šiuo metu nėra aktualus. "Hromadske TV" siekia atspindėti įvairias nuomones, gauti informaciją iš skirtingų šaltinių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"