TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Atsargiai, ant kelio lokiai!

2011 02 19 0:00
Įspėjamųjų ženklų būna pačių įvairiausių - nuo tankų ir meškeriotojų iki poliarinių lokių ir koalų.
Užsienio spaudos nuotrauka

Ne anglų, ne ispanų, ne esperanto yra vienintelė kalba, suprantama visame pasaulyje. Tokia yra kelio ženklų sistema.

Šiandien pasaulyje - daugiau kaip 26 mln. kilometrų kelių. Kiek prie jų stovi ženklų? Šių turbūt niekas nė neskaičiavo, nors pats kelio ženklas išrastas palyginti neseniai. Kelio ženklų sistema atsirado XIX a. pabaigoje, bet tik XX a. antroje pusėje vairuotojai sulaukė sąlyginai suvienodintų simbolių rinkinio.

Šiandien nei europiečiui JAV, nei amerikiečiui Europoje neturėtų kilti problemų pamačius kelio ženklą. Tačiau dar ir šiais laikais galima pamatyti ženklų, kurie nustebina, pralinksmina ar tiesiog šokiruoja.

Dažniausiai tokių pasitaiko provincijoje, kur pokyčiai vyksta ne taip greitai. Tokių ženklų galima aptikti ne tik buvusiose socialistinėse šalyse, kur dar pasitaiko perspėjimų dėl naminių gyvulių ar draudimų važiuoti arklių traukiamais vežimais.

Vakarų Europos šalyse esama ženklų, kurie mūsų krašte būtų bereikšmiai, tačiau jie parodo, kokių skirtingų problemų turi atskiros visuomenės. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje matomas ženklas, perspėjantis dėl vyresnio amžiaus žmonių. Į pietus nuo Londono persikelia daug britų sutikti gyvenimo rudens. Jie gyvena savarankiškai arba globos centruose. Šitokie perspėjimai toje šalyje nieko nestebina, nors Lietuvoje gal net sukeltų skandaliuką.

Mums būtų sunku priimti ir ženklą, kurį savo iniciatyva pastatė patys gyventojai - toks prie Provanso kaimelio rodo kelio pabaigą. Ženklas nupieštas ant kartono gabalo, jį sudaro dvi lentelės, priklijuotos viršuje ir apačioje. Ženklą tikriausiai padarė žmonės, trokštantys ramybės.

Kiviai ir kupranugariai

Keliai ar autostrados yra paslauga žmonėms, bet ne gyvūnams. Jungtinėse Valstijose kasmet automobiliai užmuša šešis kartus daugiau elnių negu medžiotojai. Didžiojoje Britanijoje taip žūsta 100 tūkst. kiškių ir triušių, tiek pat ežių ir 50 tūkst. barsukų.

Rytų Europoje tikslių duomenų nėra, nes dauguma vairuotojų neinformuoja net apie susidūrimus su stambiais žinduoliais. Apie laukinius gyvūnus perspėja vienas universalus ženklas su elnio siluetu. Tai klaida - kitų šalių patirtis rodo, kad perspėjimas būna veiksmingesnis, jeigu jo forma pritaikoma konkrečiai rūšiai. Yra ženklų su kengūromis (Australijoje), briedžiu (Skandinavija), antimi, paukščiu kiviu (Naujoji Zelandija), ūdra, žąsimi (Havajai), beždžione (Gibraltaras), poliariniu lokiu (Norvegija), kupranugariu ir net krokodilu (JAV). Tokio žymėjimo pavyzdį galima pamatyti Lenkijoje, Rostočanų nacionaliniame parke, - ženklai perspėja apie varles, šokinėjančias per kelią.

Būk atidus banglentininkams

Dar daugiau originalių ženklų galima pamatyti už Europos ir Amerikos ribų. Ne visos šalys suvienodino savo žymėjimo sistemas. Neretai prie kelių stovi pasenę ženklai, kuriuos reikia keisti.

Honkonge galima pamatyti ženklų, draudžiančių naudotis degtukais, Australijoje draudžiama prakeikti, Bosnijoje ir Hercegovinoje -nešiotis karabinus, Havajuose perspėjama būti atidiems banglentininkams. Vietname ženklai, įspėjantys apie vaikus, einančius į mokyklą, nupiešti mėlyname fone. Kambodžoje stovi ženklai, draudžiantys kasti žemę. Turbūt turima galvoje minų grėsmė - po pilietinio karo minų laukai sudaro 2,5 proc. šalies ploto ir kelia grėsmę 5 mln. gyventojų. O Laose turime lyčių lygybės pavyzdį - pėsčiųjų perėja pažymėta per dryžius einančios moters, o ne vyro siluetu.

Visuotinio stabdymo pasekmės

Iš visų kelio ženklų labiausiai pastebimas - "Stop". Jis tik vienas turi aštuonkampio formą - dėl to yra pastebimas bet kurioje situacijoje. Tas ženklas šiandien taip paplitęs, kad pasigirsta balsų, kritikuojančių valdžią dėl piktnaudžiavimo juo. Ypač JAV, kur kiekvienas vietos gyventojas gal siūlyti pastatyti "Stop" ženklą. Ženklų perteklius daro meškos paslaugą - vairuotojai vis rečiau kreipia į juos dėmesį ir avarijų skaičius vis didėja. Stabdymas kiekvienoje sankryžoje žalingas aplinkai. Analizių duomenimis, vienas "Stop", sustabdantis tūkstantį automobilių per metus, padidina teršalų emisiją 3 tūkst. tonų kasmet. Be to, padidėja triukšmo lygis, nes pradedama važiuoti pirmąja pavara.

Modernūs automobiliai tampa vis lengviau valdomi. Kada pradeda lyti automatiškai įjungiami valytuvai, o kai sutemsta - šviesos. Savaiminis kelio ženklų atpažinimas - tik laiko klausimas. Tai dar nėra labai populiari funkcija, bet ji jau prieinama. Kol kas ženklus pažįsta tik prabangūs automobiliai, pavyzdžiui, BMW (modeliai 5 ir 7), mersedesai (klasė E ir S), "Saab" 9 - 5, "Opel Insignija", "Volkswagen Phaeton".

Tos sistemos plitimas tikriausiai užtruks kelioliką metų. Ar automobilis, atpažįstantis kiekvieną ženklą ir į jį reaguojantis, taps protingesnis už vairuotoją? Turbūt ne - juk žmonės moka baudas už taisyklių pažeidimus ir tai nesikeis dar daug metų.

 

Parengė OSVALDAS ALEKSA

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"