TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Gintis nuo kaitros tinka visi būdai

2012 07 31 8:16
LŽ archyvo nuotrauka/Karštis gena miestiečius prie visų įmanomų vandens telkinių.

Nuo perkaitimo saulėje praėjusį savaitgalį mirė garbaus amžiaus vyras. Nors karščiai šiek tiek atlėgo, meteorologai sako, kad tai laikina. Tad verta įsidėmėti, kaip tokiu oru saugoti sveikatą.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Aplinkos sveikatos skyriaus visuomenės sveikatos specialistai perspėja: karštis gali paveikti kiekvieno žmogaus sveikatą, bet kai kuriems asmenims kyla ypač didelė rizika. Toks oras pavojingesnis kūdikiams ir vaikams iki 4 metų, nes jie jautresni aukštai temperatūrai. Labiau pažeidžiami yra 65 metų ir vyresni žmonės, asmenys, turintys antsvorio, dirbantys sunkų fizinį darbą, sergantys įvairiomis (endokrininėmis, inkstų, širdies ir kraujagyslių) ligomis.

Koks karštis pavojingas

Žmonės karštį toleruoja skirtingai, todėl tiksliai pasakyti, kokia temperatūra gali būti pavojinga, negalima. Realiai jaučiamą oro temperatūrą parodo karščio indeksas, kurio dydis priklauso nuo oro temperatūros ir santykinio drėgnumo.

Tinklalapyje http://www.meteo.lt/karscio_prog.php galima matyti kiekvienos dienos karščio indekso prognozes. Atsižvelgiant į jas reikėtų riboti fizinę veiklą ir buvimo lauke trukmę.

* Jei temperatūra iki 27 laipsnių C - karštis paprastai nesukelia diskomforto.

* Nuo 27-34 laipsnių C - silpnas diskomfortas.

* Nuo 35-39 laipsnių C - stiprus diskomfortas. Reikėtų vengti didelio fizinio aktyvumo.

* Nuo 40-45 laipsnių C - pavojus sveikatai. Reikėtų vengti būti lauke.

* Nuo 46-54 laipsnių C - didelis pavojus sveikatai. Reikėtų nutraukti bet kokią fizinę veiklą.

* Per 54 laipsnių C - labai didelis pavojus sveikatai.

Apie spindulių intensyvumą  

Koks yra ultravioletinės spinduliuotės intensyvumas, galima įvertinti pagal ultravioletinės spinduliuotės indeksą. Tai lemia apsaugos nuo saulės reikalingumo laipsnį. Tinklalapyje http://www.meteo.lt/uvi_prognoze.php kiekvieną dieną skelbiama, kokia yra ultravioletinės spinduliuotės prognozė ir kokia turėtų būti apsauga.

* Jei ultravioletinės spinduliuotės indeksas 1 arba 2, taigi žemas, vadinasi, žmonėms apsauga nereikalinga, galima be apribojimų būti atvirame ore.

* 3-5 - vidutinis indeksas, reikalinga apsauga. Vidurdienį (11-15 val.) geriau būkite šešėlyje, dėvėkite marškinėlius, skrybėlę ir saulės akinius su UVA ir UVB filtru.

* 6-7 - aukštas indeksas, reikalinga apsauga. Vidurdienį (11-15 val.) geriau būkite šešėlyje, dėvėkite marškinėlius, skrybėlę ir saulės akinius su UVA ir UVB filtru.

* 8-10 - labai aukštas indeksas, reikalinga ypatinga apsauga. Vidurdienį geriau likite patalpoje, nebūkite atviroje saulėje. Dėvėkite marškinėlius, skrybėlę ir saulės akinius su UVA ir UVB filtru.

* 11 - ekstremalus indeksas, reikalinga ypatinga apsauga. Vidurdienį geriau likite patalpoje, nebūkite atviroje saulėje. Dėvėkite marškinėlius, skrybėlę ir saulės akinius su UVA ir UVB filtru.

Daugiau vandens, lengvesnis maistas

Aplinkos sveikatos skyriaus visuomenės sveikatos specialistai rekomenduoja per karščius gerti daug skysčių, nesvarbu, koks žmogaus aktyvumas. Ypač naudingas mineralizuotas vanduo, nes per karščius organizmas su prakaitu netenka daug skysčių ir mineralinių medžiagų.

Vandens po truputį reikia gerti visą dieną, nelaukiant, kol pradės kamuoti troškulys. Vengti alkoholinių gėrimų, skysčių su kofeinu, gėrimų su saldikliais, nes jie skatina vandens pasišalinimą iš organizmo.

Patariama atsisakyti riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų, valgyti daugiau skystų produktų, lengvai virškinamų liesų pieno produktų, vaisių ir daržovių.

Daugiau vėsos

Dera dėvėti šviesius, laisvus, natūralaus audinio, laidžius prakaitui drabužius, vengti drabužių iš sintetinių audinių. Galvą reikėtų saugoti skrybėlaite ar kitu apdangalu, galima naudoti ir skėtį. Svarbu teptis apsauginiu kremu nuo saulės.

Patariama riboti fizinę veiklą lauke, darbus geriau atlikti rytą ir vakare. Dažniau būti pavėsyje, kad kūnas galėtų atsigauti. Pavojingiausias laikas lauke - nuo 11 iki 17 valandos.

Ypač pavojinga užmigti saulės atokaitoje. Dirbantiems karštyje žmonėms būtinos specialios pertraukos vėsioje vietoje, kurių trukmę ir dažnumą darbdavys nustato savo nuožiūra, tačiau ne rečiau nei kas 1,5 valandos.

Reikėtų stengtis būti patalpose, kur yra oro kondicionieriai, bet dėl jų oro temperatūra neturėtų būti žemesnė nei 18 laipsnių C.

Primenama, kad negalima palikti vienų vaikų automobiliuose. Mašinos labai greitai įkaista, todėl vaikus gali ištikti šilumos smūgis. Svarbu patikrinti, ar vaikiškos sėdynės paviršius bei saugos diržai nėra per karšti, kad mažylis nenusidegintų.

Palaikyti namų aplinką vėsią reikėtų šitaip: langus, pro kuriuos patenka tiesioginiai saulės spinduliai, uždaryti ir atverti tik vakare, kai oro temperatūra būna nukritusi; geriau naudoti tamsios spalvos užuolaidas arba metalines žaliuzes - jos sugeria šilumą; dieną naudoti kuo mažiau dirbtinės šviesos ir elektrinių įrenginių, nes jie sukuria papildomą karštį; jei yra galimybė, miegoti vėsesniame kambaryje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"