TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Heianas - japoniškosios savimonės formavimosi laikotarpis

2014 10 23 15:50
Heiano laikų aristokratė.

Heianas (heian jidai 平安時代) – tai periodas, trukęs beveik keturis amžius – 794-1185 m. Japonijos istorijoje jis išsiskiria savita valstybės valdymo sistema, ypatingu šalies augimu technologiniu požiūriu, be to kultūros, estetikos klestėjimu, meninio lygio meistriškumu.

Visas šis kultūriškai intensyvus gyvenimas gali būti siejamas beveik vien su rafinuotu imperatoriškųjų rūmų gyvenimu, vykusiu tuometinėje sostinėje Heiane (dabartiniame Kioto (Kyōto 京都) mieste).

Žvelgiant iš europocentristinių pozicijų Heainas kartais vadinamas Japonijos viduramžiais, tarsi bandant sieti jį su viduramžių laikotarpiu senajame Europos žemyne, tačiau vargu ar galima atrasti stambesnių bendrumų, išskyrus faktą, kad Heianas chronologiškai apima panašų laikotarpį. Heianas – tai taip pat japonų savimonės formavimosi laikotarpis. Šis procesas nebuvo toks pastebimas visuomenės gyvenime, tačiau puikiai atsispindėjo menuose.

Šis laikotarpis skirtomas į ankstyvąjį (794-930), vidurinįjį (930-1086) bei vėlyvąjį (1086-1185) laikotarpius. Ankstyvajame Heiane, nors buvo dedamos pastangos pašalinti prieš tai buvusios Naros epochos blogybes, bet dar labai jaučiama ankstesnės sistemos įtaka. Vyravo kiniškoji kultūra, o valdančioji klasė vis dar tvirtai laikėsi pagal Kinijos modelį suformuotos valdymo sistemos ir tai buvo vienas iš veiksnių, leidusių Japonijai siekti pažangos. Viduriniajame Heiane nutraukti diplomatiniai ryšiai su Kinija paskatino kinų estetinių principų atsisakymą, o atsisakius jų bandyta atsigręžti į ankstesnes epochas ir kurti savitą japonišką kultūrą. Palaipsniui pakito ekonominė bei politinė Japonijos padėtis, atsirado netvarka administracinėje ir valstybės valdymo sistemose. Imperatorius neteko realios valdžios, už jį sprendimus dažniausiai priimdavo regentais tapę Fudživara (Fujiwara 藤原) giminės atstovai. Toliau tebegyvavo rangai ir biurokratiniai postai, tačiau dauguma jų priklausė Fudživara klanui ir tai veikiau tapo prestižo simboliu ar dvaro ritualo dalimi, nei buvo realios valdžios įrankiai. Vėlyvajame laikotarpyje ėmė ryškėti valdymo sistemos trūkumai, kurie jau akivaizdžiai vedė žlugimo link. Buvo bandymų stiprinti sistemą: įkurta nauja kontrolės institucija, žinoma kaip ‘Vienuoliškoji vyriausybė’, kur valdžią turėjo nebe Fudživara klano žmonės, o atsistatydinę imperatoriai; norėta panaikinti atleidimo nuo mokesčių bei kitas privilegijas. Deja, reformos neatnešė reikiamų rezultatų, buvo jau per vėlu, valdžia palaipsniui perėjo į naujai susiformavusios karių klasės rankas.

Heiano imperatoriškieji rūmai.

Heiano miestas, rūmų architektūra, netgi biurokratinė valstybės valdymo sistema, viskas buvo tarsi sumažinta Tang laikų Kinijos modelio kopija. Taip pat oficialūs šalies dokumentai buvo rašomi kinų kalba arba manjogana (man'yōgana 万葉仮名) – fonetiškai naudotais kiniškais hieroglifais. Šias dvi rašto sistemas Heiano vyrai naudojo savo moksliniuose darbuose bei kūryboje. Rūmų aristokratija vis dar žavėjosi kiniškais meno dirbiniais, poezija, o priešdėlis kara (唐, kiniškas, korėjietiškas, užsieninis), vartojamas apibūdinant kokį nors daiktą, buvo nekintantis elegancijos bei vertės ženklas.

Tačiau įpusėjus IX a. ryšiai su Kinija tapo mažiau svarbūs ir požiūris į kiniškąją kultūrą ėmė keistis. Kadangi oficialios misijos į Kiniją dar nebuvo atšauktos, formaliai imperatoriškieji rūmai vis dar deklaravo susidomėjimą žemyno kultūra, tačiau iš tikrųjų rūmuose prasidėjo svetimų formų adaptavimo prie vietinių modelių procesas. Tai viena iš Japonijos istorijos tendencijų, kai po aktyvaus kultūrinio skolinimosi laikotarpių gimsta poreikis vėl atsigręžti į savo tautos vertybes ir įvairias įtakas sulieti su japoniškuoju mentalitetu, kristalizuoti visiškai naujas tiek kultūros, tiek meno formas. Taigi, Kinija vis dar išliko svarbiu kultūros pavyzdžiu, tačiau japonai ėmė atsirinkti jų manymu svarbiausius ir geriausius dalykus.

Heiano imperatoriškųjų rūmų schema.

Svarbu pabrėžti, jog visuomene Heiano epochoje vadinsime tik sąlyginai nedidelį kiekį (~4000-5000) žmonių, priklausiusių imperatoriškųjų rūmų aristokratijai. Iš gausybės šaltinių galima susidaryti gana aiškų vaizdą apie sostinės aukštuomenės gyvenimą, o paprastų žmonių kasdienybė – beveik balta dėmė Heiano istorijoje. To priežastis – svarbiausi šaltiniai apie Heiano visuomenės gyvenimą yra rūmų aristokratų dienoraščiai bei jų kurti pasakojimai, o žemdirbių gyvenimas buvo dėmesio neverta tema.

Itin svarbus visuomenę griežtai kontroliavęs veiksnys buvo hierarchinė socialinio susiskirstymo sistema, kurioje aukščiausią rangą turėjo imperatoriškoji šeima. Išskirtinis sistemos bruožas buvo tas, kad turimas rūmų aukštuomenės rangas, kurio vieta hierarchijoje priklausė nuo šeimos ryšių, lėmė pareigas valdžioje bei finansinę gerovę, privilegijų dydį, aprangą ir dar begalę kasdienio gyvenimo smulkmenų.

Be to, Heiano visuomenė buvo valdoma griežtų estetinio skonio standartų. Apie žmogų buvo sprendžiama pagal jo poetinius, muzikinius, kaligrafijos bei tapybos sugebėjimus. Visuomenėje, kur asmeniniai santykiai buvo pagrindinis būdas gauti valdžią bei įtaką, tokios savybės kaip moralė, drąsa, buvo nieko vertos. Religija buvo praradusi savo tiesioginę paskirtį: tobulinti žmogaus dvasią, teikti nusiraminimą, skiepyti moralės, nuolankumo dorybes. Budizmas virto tik įspūdingomis ceremonijomis bei tuo laiku ypač madingo egzorcizmo ritualais.

Štai toks yra Heianas - laikotarpis, kuriame japonai ėmė gryninti savo japonišką kultūrinį identitetą bei kurti savitus visuomenės bei valstybės sistemos organizavimo principus. Kitą savaitę skaitykite apie svarbų moterų vaidmenį Heiano visuomenėje. Jos nors ir nedalyvavo valstybės valdyme, bet flirtuodamos, konkuruodamos tarpusavyje dėl vyrų dėmesio, nešiodamos paskalas, demonstruodamos savo meninius sugebėjimus kūrė Heiano rūmų gyvenimą ir netgi netiesiogiai koregavo valdymo sistemą.

Besišnekučiuojantys Heiano laikotarpio aristokratai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"