TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Išsimiegok darbe

2011 05 07 0:00
Delegatai, susirinkę į JTO konferenciją klimato kaitos klausimais, kuri vyko Kopenhagoje 2009 metų gruodžio 19 dieną.
AFP Scanpix nuotraukos

Gera žinia: popietinis snūstelėjimas darbe yra visiškai legalus ir niekas nelaikys jo tinginiavimu. Bloga žinia: kol kas tai taikoma tik Jungtinėse Valstijose.

Mūsų darbo kokybė tiesiogiai priklauso nuo to, ar esame išsimiegoję. Mokslininkai jau seniai įrodė, jog pakanka vienos prastai miegotos nakties, kad mūsų darbo našumas sumažėtų 13 procentų. Bet kurios šalies mastu, kaip perspėja tyrėjai, tai reiškia milijardinius nuostolius.

Kad to išvengtų, kai kurios Amerikos firmos skatina savo darbuotojus numigti darbo metu. Žiniasklaidos koncernai, tokie kaip "Hearst", "Newsweek" ir "Time Warner" nupirko abonementų elegantiškame "Yelo Spa" Manhatane (20 minučių miego ten kainuoja 15 dolerių, o pusvalandis su papildomu pėdų masažu - 40 dolerių). Privatumą pavargusiems darbuotojams užtikrina mažos patalpėlės (ankštumas teikia jaukumo), šilta šviesa ir migdantis garsas.

O firmos "Nike" ir "Google", be patalpų, skirtų kūdikiui maitinti, ir mankštos salės, darbuotojams siūlo tylos kambarius, kur galima valandėlę pamedituoti arba sudėti bluostą.

Daugelis oro linijų bendrovių, tarp jų "Continental" ir "British Airways", leidžia pilotams pamiegoti per ilgus tarptautinius skrydžius. Aišku, zuikio miegu pamiega tik vienas pilotas, o lėktuvo valdymą tuo metu perima antrasis. Pilotams, skraidantiems tik savoje valstybėje, tokia praktika draudžiama.

Mados nusnūsti darbo metu nepražiopsojo Niujorko "MetroNaps" - specialaus krėslo, vadinamo "EnergyPod", gamintojas. Tai kosminės kapsulės ir sofutės be atlošo derinys. Nuleidžiama plastikinė užuolaida visiškai izoliuoja nuo triukšmingos aplinkos, o po dvidešimties minučių pogulio žadina subtilus garsas ir vibracijos. "MetroNaps" turi savo nuomos tinklą JAV, Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje ir Australijoje.

Jungtinėse Valstijose yra ir firmų, kurios dar nepaskelbė oficialių taisyklių, reguliuojančių miegą darbe, bet toleruoja kampuose knarkiančius darbuotojus. Ypač jeigu jie išbūna darbe daugiau kaip šešiolika valandų. Išvargę jie nusnaudžia prie stalų, ant grindų konferencijų salėje arba (tai pasirenkama dažniausiai) savo automobilyje stovėjimo aikštelėje.

Snaudulys ir Edisono lemputė

Dauguma amerikiečių miega trumpiau nei septynias valandas per parą, o maždaug dvidešimt procentų iš jų visą dieną kankinasi dėl miego stygiaus. Tai ne tik amerikiečių rūpestis. Profesorius Tillis Roennebergas iš Chronobiologijos (tai mokslas, tiriantis organizmų biologinius ritmus - Red.) centro Miunchene, kuris daug metų tiria miego įtaką žmogaus darbingumui, perspėja: jau beveik šimtmetį dauguma žmonių, pirmiausia miestuose, nuolatos neišsimiega. Pasekmės apgailėtinos: išvargę prasčiau mokosi, ne taip gerai įsimena informaciją ir nenašiai dirba.

Bet pakaktų keliolikos minučių miego, kad pasijustų geriau. Thomas Edisonas neklydo tvirtindamas, kad lemputę jis išrado tik dėl popiečio miego. Tas trumpas miegas padeda lengviau apsispręsti, pakelia nuotaiką, išsklaido stresą ir gerina judesių koordinaciją. 2007 metais Graikijoje baigėsi šešerių metų programa, kurioje dalyvavo daugiau kaip 23 tūkst. 20-86 metų abiejų lyčių asmenų. Rezultatai gerokai nustebino - vidurdienio miegas net trečdaliu sumažina mirties nuo širdies ligų riziką, ypač jauniems vyrams. NASA specialistai priduria, kad po miegelio dvigubai padidėja akylumas ir gebėjimas susikaupti.

Tačiau nereikia pervertinti snaudulio poveikio: nors jis ir padeda pašalinti mieguistumą, bet nesugrąžina visiško darbingumo po nemiegotos nakties. Net priešingai, gali sukelti mieguistumo inerciją arba visišką apsvaigimą ir dezorientaciją. Šitokia būsena gali trukti apie pusvalandį po pabudimo ir nereikia jos metu aptarinėti firmos finansinių reikalų. "Žmogaus smegenys negali pasiekti greičio nuo nulio iki šimto per septynias minutes", - aiškino profesorius Charlesas Czeisleris iš Harvardo universiteto, kuris daug metų tyrinėja žmogaus biologinius ritmus. Prieš keletą metų mėginta nustatyti mieguistumo inercijos efektą, tada paaiškėjo, kad nubudus pažintiniai gebėjimai yra tokie patys prasti, kaip ir po geros alkoholio dozės. Blogiausias etapas trunka dešimt minučių, bet žmogus gali išlikti mieguistas net iki dviejų valandų.

Kaukė ir kaištukai

Daktarė Sara Mednick, psichiatrė iš San Diego universiteto, mano, kad snaudulys snauduliui nelygu. S.Mednick įsitikinusi, kad skirtingos miego fazės žmogų veikia nevienodai. Asmenims, kurių veikla susijusi su įsiminimu ar kalbėjimu, reikia daugiau gilaus miego. Užsiimantiesiems laisva praktika, dirbantiesiems kūrybinį darbą reikia daugiau negilaus miego, vadinamosios REM fazės.

Geriausiai nustatyti, kokios miego fazės reikia, galima naudojantis "Zeo", specialiu apyrankės formos įrenginiu, kuris matuoja smegenų bangas kiekvienos miego fazės metu ir perduoda jas žadintuvui, užprogramuotam skambėti kuo vėliau. Taip pat paketas "Dream Helmet", jį sudaro veido kaukė, pagalvėlė ir ausų kaištukai. Daugelis mokslininkų skeptiškai vertina sumanymą rinktis tik vieną miego fazę. "Miego neįmanoma valdyti, galime tik rinktis jo trukmę," - teigė daktaras Rokeris Rosa iš JAV nacionalinio profesinio saugumo ir sveikatos instituto.

Tai ką daryti, kad miegas duotų norimų rezultatų? Mokslininkai pataria nekovoti su mieguistumui, kuris stipriausiai pasireiškia ankstyvą popietę. Norint įveikti mieguistumą, pakaktų snūstelėti 20-30 minučių. Vertėtų susirasti tamsiausią įstaigos kampą arba nors raiščiu užsirišti akis. Tamsoje žmogaus smegenys gamina daugiau melatonino - hormono, sukeliančio mieguistumą. Būtų gerai šiltai apsigaubti ir nepamiršti išjungti mobiliojo telefono. Prieš poilsį nereikia gerti kavos, alkoholio (sukelia mieguistumą, bet miegas negilus), rūkyti, taip pat ryti lieknėti padedančių tablečių ir antidepresantų.

Vienintelė problema, kad kol kas nėra jokių požymių, jog miegui darbe pritars mūsų darbdaviai. Tiems, kurie vis dėlto ketina snūstelėti darbo metu, galima tik patarti, kaip pasirinkti tinkamą pozą norint slaptai pailsėti. Klasikinė poza - galvą palenkti į priekį ir pasiremti ranka, kita pozicija (patogesnė) - galvą padėti ant stalo, ant sulenkto dilbio, o kitą ranką nunarinti tarsi ieškant ant grindų nukritusio tušinuko. Deja, ši apgaulė lengvai pastebima. Galbūt todėl, kad ja naudojasi išties daug žmonių.

 

Parengė Osvaldas Aleksa

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"