TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Kur dingo Steve'as Fossettas?

2008 03 29 0:00
S.Fossettas pergyveno baliono katastrofą. Apskrido aplink pasaulį nesipildydamas degalų. Apiplaukė aplink pasaulį katamaranu

Steve'as Fossettas pasiekė 116 rekordų, perplaukė Lamanšo kanalą, apskrido aplink pasaulį balionu, lėktuvu ir apiplaukė katamaranu, bet žuvo skrisdamas paprasta avionete 2007 metų rugsėjo 3-iąją.

Ar S.Fossetto lėktuvą numušė JAV karo aviacija slaptoje zonoje 51, kurios egzistavimo nepripažįsta Amerikos valdžia? O gal didysis keliautojas suvaidino savo žūtį, sprukdamas nuo skolintojų? Kodėl tris savaites trukusios paieškos, kuriose dalyvavo 30 lėktuvų, tarp jų kariniai "Hercules C-130", sraigtasparniai "Black Hawk" su infraraudonais radarais, pilotai, kadaise tykoję Osamos Bin Ladeno Afganistane, privatūs lakūnai, paskatinti 10 tūkst. dolerių premijos už katastrofos vietos nurodymą, ir tūkstančiai žmonių, analizuojančių palydovines nuotraukas, baigėsi be rezultatų?

Nepranešė skrydžio trasos

"Jūs klausotės KKOH radijo iš Jeringtono. Orų prognozė šiandienai numato daug saulės, vėjas gana stiprus, protarpiais gūsingas ..." Nepatraukiantis dėmesio vyriškis, mūvintis treninginėmis kelnėmis ir sportiniais marškinėliais, apsiavęs teniso bateliais, išjungė radiją. Vienmotorės baltos ir žydros spalvų "Bellancos Citabrios" propeleris nenoromis apsisuko. Po kelių minučių virto tašku danguje. 8.45 val. ryto. S.Fossettas, legendinis keliautojas, šovė aukštyn. Vėliau niekas jo nebematė.

Skraidymų rančoje M, iš kurios išskrido, slinko valandos. Nė vienas rančos darbuotojas neketino klausinėti Peggy Fosset, nes tą rytą daugelis girdėjo triukšmingą sutuoktinių barnį.

Tik vėlyvą popietę imta žvalgytis į dangų. Kažkas paklausė, kokia trasa planavo skristi S.Fossettas. Paaiškėjo, kad keliautojas nepranešė, kur skris. Šitai pasitaiko. Kažkas pastebėjo, jog pasiėmė tik butelį vandens ir paliko savo "Breitling 829" - laikrodį (milijardieriaus Richardo Bronsono dovaną), kuris, atidengus titaninį dangtelį, pasiunčia lokalizacinį signalą pavojaus atveju. Kažkas kitas patikrino lėktuvo dokumentus. Iš tuzino tą dieną rančoje parengtų skrydžiui lėktuvų S.Fossettas pasirinko vienmotorį "Bellancą Citabrią", dažniausiai naudojamą akrobatikai. Nustatyta, kad lėktuvo sparnuose buvo degalų 4-5 skrydžio valandoms. Jeigu išskrido 9.00, o dabar jau 15.00 valandų...

Paieškos prasidėjo tik rytojaus dieną. 25 mašinos iš JAV karo aviacijos (USAF - United States Air Force) lėktuvų rezervo ir beveik tiek pat avionečių, startuojančių iš Skraidymų rančos, sistemingai žvalgė Nevados užkampius. Per savaitę aptiko aštuonis sudužusius lėktuvus. Bet S.Fossetto lėktuvas išgaravo. Temperatūros svyravimai - nuo 30 laipsnių Celsijaus dieną iki 0 laipsnių naktį - mažino viltis surasti keliautoją gyvą.

Baigiantis pirmai paieškų savaitei pagalbą suteikia S.Fossetto bičiulis, milijardierius R.Bronsonas, korporacinio milžino "Virgin Group" savininkas. Kartu su "Google Earth" internete jis išleidžia 300 tūkst. kv. m naujausių paieškų rajono palydovinių nuotraukų. Per dvi dienas, beveik savaitė po S.Fossetto dingimo, 50 tūkst. savanorių iš viso pasaulio prisijungia prie "Mecanical Turk", "Amazon" internetinio serverio, pikselį po pikselio tirdami neprieinamas Nevados daubas. Bergždžiai.

Pranešimas yra, žuvusiojo nėra

Juodoji skylė Nr.51

Nevados valstija, plotu beveik prilygstanti Lenkijai, daugelyje vietų nelankoma žmonių. S.Fossetto žūties aplinkybėmis besidomintis žurnalistas visureigiu apvažiavo siurrealistišką Mono ežerą, trankydamasis kilometrą po kilometro be kelių, nesutikdamas nė gyvos dvasios. Reno linksminamasi su prostitutėmis, Las Vegase - rulete. Į du miestus suplaukė 95 proc. tų 2,5 mln. žmonių, gyvenančių plačioje Nevadoje. Likusioje teritorijoje karaliauja gamta - trys šimtai kalnagūbrių, iškylančių aukščiau nei keturi kilometrai, ir baltos dėmės išdžiūvusių ežerų, idealiai lygių ir puikiai tinkančių greičio rekordamas gerinti. Būtent tokios plokštės ir ketinęs tą dieną ieškoti S.Fossettas... Ar iš tikrųjų?

Pirmieji oficialūs pranešimai ir NSTB pranešimas, paskelbtas praslinkus mėnesiui nuo dingimo, skelbė, jog S.Fossetto skrydžio tikslas buvo "sauso ežero dugno ieškojimas treniruotėms ketinant pagerinti pasaulinį rekordą žemės trasoje" (dabartinis rekordas - 1233,5 km/val., jo bolidas "Garso strėlė" per bandymus viršydavo 1287 km/val.).

Vadinasi, S.Fossettas galėjo įskristi ir į zoną Nr.51, slaptą karinę instaliaciją, nepažymėtą jokiuose žemėlapiuose, į Neliso poligono dalį, kur treniruojasi "top gun" pilotai. Aplinkui yra "playa" vadinami išdžiūvę ežerai, idealiai tinkantys greičio rekordams gerinti. Kai tas pats žurnalistas prieš kelerius metus ketino ten fotografuoti, jį perspėjo: "Kas įskrenda į Nelisą, ten ir pasilieka. Zona Nr.51 yra kaip juodoji skylė, iš kurios nebegrįžtama."

Ar legendinis drąsuolis keliautojas norėjo būti pirmas, sužinojęs JAV karo aviacijos paslaptis? Ar buvo numuštas "top gun" pilotų? Kadangi S.Fossettas nepranešė skrydžio trasos, jo lėktuvą karinės zonos oro erdvėje galėjo palaikyti įsibrovėliu.

Nors paieškose dalyvavo JAV KOP rezervo lėktuvai, nebuvo leista lankyti slaptų Neliso poligonų, jau nekalbant apie zoną Nr.51. Žurnalistui atsakė, jog "negalima gauti leidimo apžiūrėti rajoną, kuris neegzistuoja".

Kas ieško kvailių?

Ištisas savaites majorė Cynthia S.Ryan iš KOP rezervo tvirtino, kad S.Fossettas tą dieną ieškojo sauso ežero dugno net iki Blek Rok Deserto (Juodosios dykumos), už kelių šimtų kilometrų į šiaurę. "Š..! - griaudėjo žurnalisto telefono ragelyje paieškose dalyvavusio piloto keiksmai. - Tie tipai tyčia sumaišė kortas! Kiekvienas Reno vaikėzas žino, kad Steve'as jau buvo pasirinkęs vietą treniruotis rekordo šturmui - Daimond Velyje (Deimantų slėnyje), o ne Juodojoje dykumoje, sausros išraižytoje tarpekliais."

Lapkričio 27-ąją Ilinojaus valstijos Kuko apskrities teisme S.Fossetto žmona Peggy, prašydama pripažinti teisę valdyti dingusio sutuoktinio turtą, pareiškia: "Fossettas neieškojo vietų rekordui sumušti. Tai buvo skrydis savo malonumui."

"Kas čia ieško kvailių? - niršo įvykį tiriančio žurnalisto kolega, savaitę spoksojęs į palydovines nuotraukas, vildamasis sukurti sensacingą epizodą. - Tai kurių galų mums pakišo visos Nevados ir gretimų valstijų palydovines nuotraukas tyrinėti rajonus apie išdžiūvusius ežerus, jeigu žinojo, kad jo ten nebus?"

Pasak pranešimų, S.Fossettas startavo iš Skraidymų rančos 8.45 valandą. Liudininkų parodymais, turėjęs grįžti po dviejų valandų. Po pietų jo turėjęs laukti privatus reaktyvinis lėktuvas ir nuskraidinti į susitikimą. Tai žinojo žmona Peggy, su kuria atskrido į rančą. Paieškos pradėtos tik šešiomis valandomis vėliau, vadinasi, dienai baigiantis, kai temstant nebeįmanoma greitai surasti spėjamos katastrofos vietos ir vykdyti gelbėjimo akcijos. Kuri žmona ištvertų taip ilgai?

Klaustukai, klaustukai

Kodėl taip vėlai paskelbtas aliarmas? Dėl ko susiriejo sutuoktiniai tą lemtingą rytmetį? Kodėl tik po dviejų mėnesių, teisme, keliautojo žmona pateikė informaciją, kad S.Fossettas neieškojo vietų treniruotėms sumušti rekordą? Juk skrydis "savo malonumui" išbraukė milžinišką plotą iš paieškų regiono. Gal jai reikėjo nerasti vyro? Gal, kaip kai kas spėjo, išdžiūvusio ežero dugne S.Fossetto laukė reaktyvinis lėktuvas ir nuskraidino jį į Argentiną, kur - sprukdamas nuo skolintojų, ketino pradėti naują gyvenimą, tad žvilgsnių nukreipimas į Nevados tyrlaukius suteikė laiko užtrinti Didžiojo pabėgimo pėdsakus? O gal S.Fossettą numušė "top gun" pilotai ir po ilgai trukusių derybų susitarta, kad Peggy gaus praskolintą daugelio milijonų vertės turtą mainais už tylėjimą?

Moka "daryti" pinigus

Peggy ir Steve'as susipažino prieš 39 metus studijuodami, susituokė ir apsigyveno Niujorke, Manhatano rytinėje dalyje. Steve'as pradėjo dirbti IBM Volstrite. Butas Manhatane buvo brangus, tad Fossettai pakeitė jį pigesniu Čikagoje. Steve'as ėmė dirbti biržos milžinams. 1977 metais uždirbo pirmą milijoną. Vėliau kitus. Fossettai turėjo pinigų, bet negalėjo turėti vaikų. Steve'as vis dažniau ieškodavo rizikos, laužydamas žmogaus galimybių barjerus.

Pareiškime teismui Peggy rašė: "Vyras nepaėmė parašiuto. Neturėjo pagrindo dingti. Buvo laimingas žmogus ir aistringas nuotykių ieškotojas." Bet S.Fossettas žinojo, kaip iš tų nuotykių prasimanyti pinigų. Rekordinį skrydį balionu apdraudė 500 tūkst. dolerių polisu, kuris garantavo sėkmės atveju tris milijonus dolerių.

Kai nebegalima tylėti

80 proc. Nevados teritorijos priklauso vyriausybei. Vadinasi, didžiąją dalį oro erdvės stebi kariniai aerodromai. Jautrūs radarai negalėjo neužfiksuoti S.Fossetto lėktuvo. Tačiau kariškiai atkakliai tylėjo, kol praslinkus mėnesiui nuo didžiojo keliautojo dingimo vienas Hiltono rančos darbuotojas prasitarė, kad matė padangėje baltos ir žydros spalvų S.Fossetto lėktuvą, skrendantį į pietus Devintosios mylios rančos (taip pat priklausančios Hiltonui) kryptimi. Paskui, pasak jo, "lėktuvas pasuko kalnų ir perėjos, vadinamojo Pouvelo kanjono, kryptimi". Tai įvyko praslinkus maždaug valandai po starto (!) ir vos už keturių dešimčių kilometrų nuo rančos, iš kurios S.Fossettas pakilo!

Kariškiai buvo įvaryti į kampą. Pagaliau pranešė, kad jų instaliacijos iš tikrųjų piešė S.Fossetto lėktuvą radaruose! Paaiškėjo, kad "Citabria" paskutinį kartą buvo matoma radare 10.06 valandą. Tada dingo.

Vieta? "Pouvelo kanjono ir autostrados 359 susikirtimas (vadinamajame Viskio slėnyje)". Pasak pranešimo, lėktuvas "palengva leidosi šiaurės kryptimi." Ar S.Fossettas būtų nutūpęs autostradoje? Ar ten kas nors jo laukė? Ar todėl iš dvylikos rančoje buvusių mašinų pasirinko vikrią "Citabrią", lėktuvą, kuriam pakanka trumpo starto, vadinasi, ir nedaug vietos tūpti? Ir kodėl tos informacijos nesuteikta anksčiau?

Įvykių rekonstrukcija

Žurnalistas pabandė sudėstyti visus galvosūkio fragmentus.

8.45. S.Fossettas startuoja iš Skraidymų rančos. Iš maždaug tuzino mašinų pasirenka baltos ir žydros spalvų "Citabria Super Decathlon" su numeriais N 240R ant uodegos. S.Fossettas turi grįžti pietų apie 11.00 - 12.00 val., po to privačiu reaktyviniu lėktuvu skristi į susitikimą.

9.30 - 9.45. Barronui Hiltonui priklausančios Devintosios mylios rančos darbuotojas padangėje atpažįsta S.Fossetto lėktuvą, skrendantį į pietvakarius Body Kalifornijoje kryptimi, jis padaro posūkį ir vėl praskrenda virš Devintosios mylios rančos Pouvelo kanjono kryptimi. Hauthorno radarai pameta lėktuvo signalą ir vėl sugauna jį išskridusį iš Pouvelo kanjono. S.Fossettas skrenda į vakarus pagal autostradą 359, daro 180 laipsnių posūkį ir paskutinį kartą vėl pasirodo radaruose autostrados 359 ir kanjono regione.

10.06. Priešais S.Fossettą šiaurinėje pusėje yra Skraidymų ranča maždaug dvidešimties skridimo minučių atstumu. Kad ją pasiektų, turi įveikti grėsmingą Gor Sjeros masyvą, matomą kairėje. Dešinėje atsiveria karinio poligono Nelise juodoji skylė... Toje vietoje S.Fosseto pėdsakai dingsta. Kariškių pranešimas tik patvirtina, jog S.Fossettas dingo iš radarų virš Viskio slėnio (Pouvelo kanjono ir autostrados 359 susikirtimas), o jo lėktuvas "palengva leidžiasi".

Ką darė Fossettas?

Rajoną dešimtis kartų apskrido paieškos lėktuvai. Rajono palydovines nuotraukas kruopščiausiai ištyrinėjo. Lėktuvo nuolaužų niekur nepastebėta. S.Fossettas tiesiog išgaravo.

Spėlionės

Lėktuvas galėjo dingti iš jo skrydį sekančių radarų tik trim atvejais:

1. Jeigu pasuko į kalnų perėjų, tokių kaip Pouvelo kanjonas, rajoną, blokuojantį radaro signalą, ir ten sudužo.

2. Jeigu skrido žemiau radarų veikimo aukščio (pavyzdžiui, ketindamas leistis ant autostrados).

2. Jeigu įvyko ūmi katastrofa ir lėktuvas subyrėjo ore.

"Citabria" - tai faktiškai aliuminio karkasas, aptrauktas audiniu, jis nepalieka ryškesnio pėdsako radare. Pilotai sako, jog nėra stabilus, stiprus vėjas gali blaškyti jį į šalis. Rugsėjo trečioji buvo vėjuota diena, ypač kalnų perėjose. "Citabria" sveria tiek pat, kiek automobilis, ir tiek pat ima benzino. Susidūrimas su žeme nesukelia didelio sprogimo. Sudužęs lėktuvas tampa nuolaužų krūvele. Lėktuve yra įrenginys, automatiškai siunčiantis lokalizavimo signalą atsitikus katastrofai. Bet įrenginį galėjo ištikti avarija.

S.Fossettas nepasiuntė pavojaus signalo radiju. Vadinasi, tragedija, jeigu ji atsitiko, atsitiko staigiai. "Citabria", kuria jis skrido, turi du benzino bakus sparnuose; skridimo metu jie perjungiami rankomis. Jeigu jungiklis užsikirs, lėktuvas virs ant šono, taps nestabilus ir nutrūkus benzino tiekimui gali kristi kaip akmuo. Tokiomis aplinkybėmis dažnai nebeįmanoma pasiųsti nelaimės signalo.

2006-aisiais "Yankees" žvaigždės Cory Lidle'o lėktuvas per sekundes ištiško į Manhatano dangoraižį, nes posūkyje vėjas tiesiog trenkė jį į sieną. Pilotas nespėjo net persižegnoti.

Garsaus keliautojo žūtis milijardieriui Hiltonui priklausančiu lėktuvu padarytų atsakovu Paris Hilton senelį kaip mašinos savininką, nes S.Fossetto našlė, be abejonės, pateiktų daugelio milijonų ieškinį. Kas žino, gal tuo aiškintina paieškų sumaištis, dėl kurios nerasta S.Fossetto lėktuvo nuolaužų. Žiema Nevadoje keliais metrais sniego uždengė paslapties pėdsakus. Lėktuvo nuolaužas, jei kada nors jas suras, bus sunku identifikuoti, dar sunkiau bus nustatyti tragedijos priežastį. Kur glūdi tiesa apie vieną didžiausių neišaiškintų mūsų laikų mįslių? Ar ekscentriško keliautojo kūnas ilsisi Nevados sniegynuose? O gal S.Fossettas šiandien gyvena ramų, anoniminį gyvenimą kokiame nors neprieinamame pasaulio pakraštyje? Kol nėra atsakymo, Nevada, indėnų kalba "šalis, užklota sniegu", kaitina vaizduotę.


STEVE'AS FOSSETTAS

Pasiekė 93 aviacijos pasaulio rekordus ir 23 jūreivystės.

1995 metais pirmas balionu perskrido Ramųjį vandenyną.

2002 metais pirmas balionu apskrido pasaulį nenusileisdamas. Skrydis truko 13 dienų 8 valandas ir 33 minutes.

2004 metais sumušė greičio rekordą plaukdamas aplink pasaulį - 58 dienos 9 valandos (katamaranu "Cheyenne").

2005 metais pirmas vienas apskrido pasaulį lėktuvu nepasipildydamas degalų. Per 67 valandas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"