TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Sveikesnei širdžiai reikia avižų

2011 12 20 5:00

Patiekalai su avižomis jau nuo seno privalomi Kūčių stalui. Bet būtų dar geriau, jei šie grūdai taptų kasdieniu maistu. Naujausi moksliniai tyrimai dar aiškiau patvirtino avižose esančių junginių naudą sveikatai, o ypač širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikai.       

Nustatyta, kad sveikų grūdų - rugių, avižų, miežių, ryžių - vartojimas širdies ir kraujagyslių ligų riziką mažina geriau nei vaisiai ir daržovės. Taip yra dėl to, kad neskaldyti grūdai turi daugiau maistinių skaidulų. 

Bet būtent avižos turi daugiausia ir didžiausio poveikio tirpiųjų maistinių skaidulų - beta gliukanų. Šios medžiagos mažina cholesterolio kiekį kraujo plazmoje ir mažo tankio lipoproteinuose, o tai labai svarbu širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikai. 

Kaip žinome, šios ligos yra dažniausia Lietuvos gyventojų mirties priežastis. "Todėl labai džiugu, kad pastaruoju metu atsirado daugiau galimybių padėti žmonėms, kad jie mažiau sirgtų širdies ir kraujagyslių ligomis. Dėl savo unikalios sudėties avižos yra ne tik maistas, bet ir vaistas", - sako fiziologė biochemikė prof. Domicelė Mikalauskaitė. 

Įsiskverbė į ląstelės vidų

Žinias apie vertingąsias avižų savybes papildė molekuliniai tyrimai, kurie leido įsiskverbti į pačioje ląstelėje vykstančius medžiagų apykaitos procesus. Būtent molekuliniais tyrimais buvo nustatytos avižose esančių beta gliukanų savybės. Paaiškėjo, kad jų išskirtinumą lemia didelė molekulinė masė ir tirpumas.  

Pirmiausia avižų beta gliukanai stabdo cholesterolio patekimą į žmogaus organizmą. Jie skatina tulžies rūgščių pasišalinimą su išmatomis.   

Šių junginių veikimas ypatingas ir tuo, kad mažina bendrą cholestrolio lygį, didindami jo išsiskyrimą. Jie sumažina mažo tankio lipoproteinų koncentraciją kraujo plazmoje. Kaip tik šie proteinai perneša cholesterolį į audinius. 

Kaip žinome, cholesterolio gauname su maistu, tačiau jį gamina ir kepenys. Veikiant beta gliukanams cholesterolio sintezė kepenyse sumažėja. Tai vyksta veikiant specifiniams fermentams, per medžiagų apykaitą kepenų ląstelėse. 

Pagerėjimas - jau po dviejų savaičių

Tyrimų duomenimis, beta gliukanų gebėjimas mažinti cholesterolio kiekį pastebimas jau po dviejų savaičių, kasdien suvartojant po 3 gramus šių medžiagų. Šitaip vartoti avižų beta gliukanus  rekomenduotina ne tik širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikai, bet ir sergant II tipo cukriniu diabetu ir esant hipercholesterolemijai. 

Manoma, kad jau netrukus bus išskirti vertingųjų beta gliukanų ekstraktai, kurie bus siūlomi kaip vaistai. Tačiau sveikatinimuisi puikiausiai tiks ir prekyboje esantys avižų dribsniai. 

Beje, pastebėta, kad avižas vartojant su vaisiais, efektas pasiekiamas greičiau. Tad dribsniai su priedais (džiovintais vaisiais) - ir skaniau, ir sveikiau. 

Tyrimų rezultatai taip pat parodė, kad geriausias efektas gaunamas tada, kai vartojamas skystas maistas. Tad, pasak D.Mikalauskaitės, avižų dribsnius ypač naudinga papildyti pienu ar vaisių sultimis. 

Avižų beta gliukanų gali būti dedama ir į juodą ruginę duoną. Toks produktas taip pat mažins cholesterolį. 

Na, o avižų sėlenas vartojant kartu su vitaminais C ir E pagerinamos kraujagyslių endotelio funkcijos.  

Minėtieji duomenys sukaupti per daugiau nei dvidešimt penkerius metus. Tačiau tyrimai tebevyksta ir ateityje galbūt sulauksime naujų žinių apie tai, kaip natūraliais, gamtiniais būdais padėti sau išlikti sveikam.      

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"