TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Sveiko maisto poetams patinka ruduo

2011 10 17 9:00

Sveikuolių valgiams netrūksta nei fantazijos, nei gero skonio. Tai dar kartą patvirtino Palangoje surengta tradicinė sveiko maisto šventė.

Lietuvos sveikuolių sąjungos organizuotame renginyje šiemet stalai lūžo nuo furšetams ir dalykiniams pobūviams skirtų valgių. Pasak organizatorių, populiarėjant vegetarų mitybai ir žaliavalgystei, taip pat ir per dalykinius susitikimus, priėmimus, vakarones didėja originalių sveiko maisto užkandžių poreikis. Juos gaminę Lietuvos sveikuolių klubų kulinarai net buvo pakrikštyti sveiko maisto poetais - tiek jie įdėjo fantazijos. Į ragautojų komisiją pakviesta etnologė Gražina Kadžytė sakė labai gerbianti žmones, kurie patys kuria, o ne aklai kopijuoja. Gražina nėra sveikuolė, bet pripažino, kad pateiktieji valgiai iš tiesų buvo labai skanūs. "Daugelis žmonių tenkinasi tam tikru standartiniu meniu iš keleto greitai ir paprastai paruošiamų, iš pusfabrikačių gaminamų valgių.

O kur reikia daugiau pasidarbuoti, daugelis paprasčiausiai tingi", - teigė etnologė. Jos nuomone, sveikuoliški patiekalai, jų pristatymo ir valgymo kultūra siejasi su mūsų, lietuvių, senove, etnokultūriniu paveldu, kai žmonės neturėjo maisto pertekliaus. Kaip dabar, kai viskas paruošta ir pakišta panosėn. "Todėl žmonės labai mokėjo apdoroti gamtos gėrybes bei paversti jas skaniais, nenuobodžiais valgiais, ir kasdien vis kitokiais. Bėda, kad mes aptingstame, pamirštame, ką turėjome gero, tačiau atsiranda žmonių, kurie mums tai primena", - pagiriamųjų žodžių sveikuoliams negailėjo pašnekovė, pirmą kartą dalyvavusi jų renginyje.

Receptų pakaktų net knygai

Įdomu, kad šeimininkių šeimininke šiemet tapo abiturientė iš Kauno Ona Jasinskaitė. Gerų vertinimų sulaukė Panevėžio, Elektrėnų, Kauno, Šiaulių, Prienų, Plungės, Pakruojo sveiko maisto gamintojai.

Viena išmoningiausių dalyvių - Panevėžio juvenologų klubo "Atgaiva" narė Rima Kulbačiauskienė, anksčiau jau ne kartą rinkta sveikuolių šeimininkių šeimininke. Sveiko maisto šventėje moteris dalyvauja jau 17 metų, tai paprastai daro duetu - su drauge ir kolege Dalia Gedgaudiene. Abi moterys - darželio auklėtojos, kviečiamos skaityti paskaitų apie sveikuolišką kulinariją, lydinčios turistus per sveikatinimo keliones į kalnus.

R.Kulbačiauskienė nėra vegetarė. "Valgau, ko mano organizmas prašo, bet atsirenku, kas sveika. Moku derinti maistą, stebiu, kad jis nebūtų riebus, visada šviežias. Mėsos valgau maždaug kartą per savaitę, dažniau renkuosi patiekalus iš žuvų, daržovių. Bet mėgstu šokoladą bei kavą - geriu ir gilių, ir cikorijos, ir pupelių", - pasakojo panevėžietė. - Mano nuomone, daugiau dėmesio reikia skirti vakarienei, kad nevalgytume po 18 val., iki miego nevalgę išbūtume 3-4 valandas. Vakarienei turi būti patiekiama lengvo maisto - salotų, sulčių, vaisių, o pusryčiai ar pietūs gali būti sotesni", - savo požiūrį į mitybą dėstė Rima.

Sveika gyvensena ji pradėjo domėtis nuo pat vaikystės. Pirmuosius sveikuoliškus receptus Rima perėmė iš garsios rusų gydytojos Galinos Šatalovos. Vėliau moteris baigė sveiko maisto kursus sveikuolių mokykloje Palangoje. Dabar R.Kulbačiauskienė sako turinti tiek daug savo sukurtų receptų, kad galėtų net išleisti knygą.

Tapo vegetare

Sveikuoliška kulinarija artima ir Žolinčių akademijos vadovei Danutei Kunčienei, knygos "Mityba pagal metų laikus" autorei, buvusiai ir šiemetinio konkurso vertinimo komisijos nare.

Tuoj sueis 25 metai, kai moteris yra vegetarė. Pagal specialybę medikė D.Kunčienė daug metų dirbo ligoninėse slaugytoja. Bet turėdama 2-3 etatus ligoninėse ir dar sukdama savo verslą ji pritrūko laiko sau, prasidėjo ligos, operacijos. Tai ir paskatino domėtis sveika mityba. Pereiti prie vegetarizmo padrąsino Ksavera Vaištarienė. Šiandien net ir žuvų Danutė valgo ribotai, pieno produktų - labai mažai. Neseniai pradėjo domėtis žaliavalgyste - kuo mažiau apdorotu, nevirtu ir nešildytu maistu.

Itin gyrė moliūgą

Knygos "Mityba pagal metų laikus" autorė atkreipė dėmesį, kad rudenį reikia džiaugtis rudens dovanomis, nebenorėti šviežių agurkų, kurie natūraliai lauke jau nebeauga. Patartina labiau dairytis į šakniavaisius, tai, ką dovanojo žemė. Tinka įvairios ropės ir sėklos. D.Kunčienė labai giria moliūgą, kuris, pasirodo, turi 4 kartus daugiau karotino nei morka. O ypač - žalią moliūgą, kokio daugelis nėra ragavę. "Visi vaisiai ir daržovės naudingi sveikatai, vienas kitą papildo, bet svarbiausia - saikas", - pabrėžia sveikuoliškos mitybos žinovė.

Kol dar ne per vėsu, šeimininkėms ji pataria pasimėgauti kiek galima gyvesniais, mažiau ugnimi apdorotais valgiais, nebent juos kiek pašildyti. Ir tik tada, kai tampa tikrai šalta, prieiti prie šildančių troškinių.

Sultys - ir rudenį

Rudenį Danutė ragina nepamiršti sulčių, kol jų dar gausu vaisiuose ir daržovėse. "Kodėl sultis spaudžiame tik žiemai? Juk tada jos nebėra tokios skanios. O šviežiai išspaustose yra daug pektinų, padedančių pašalinti iš organizmo metalus ir kitus niekdarius. Žmonėms nepatinka, kad šviežios sultys labai tirštos. Vadinasi, reikia jas taip suskystinti ir išgryninti, kad liktų tik obuolių vanduo ir naudingųjų medžiagų likučių", - kritikavo D.Kunčienė.

Anot jos, spaudžiant sultis galima pasitelkti beribę fantaziją. Jos gali būti iš obuolių, moliūgų ir morkų. O kam dar kaulai braška - pridėti saliero skystimo. Dievų gėrimu D.Kunčienė vadino moliūgų ir kriaušių gėrimą. Į jį dar įmetus išmirkytų ir padaigintų saulėgrąžų sėklų išeis puikus desertas.

Ypatingi gėrimai

Šąlant orams D.Kunčienė rekomenduoja gerti vis šiltesnius gėrimus. Tokiu metu reikia ir daugiau riebaliukų. Todėl rudeniop tinka aliejingų sėklų gėrimai, vadinamieji plikalai. Pavyzdžiui, avižų plikalui reikia valgomojo šaukšto avižų dribsnių (geriau pagamintų iš natūralių, ūkininko avižų), jį užplikyti stikline vandens, palikti termose keletui valandų, pasaldyti medumi. Anot pašnekovės, šis puikus gėrimas mažina cukraus kiekį kraujyje, tinka linkusiesiems į diabetą. Tokius ir kitus gėrimus D.Kunčienė mėgsta pasaldyti pienių žiedų ar pušų spyglių sirupu, iš Kanados atvežtu klevų sirupu, tinka ir rudasis cukrus.

"Vieną dieną geriu vienokį, kitądien - kitokį gėrimą. Trečiadienį gal pasigaminsiu gilių kavos, ketvirtadienį - kavos iš sutarkuotų, išdžiovintų, kavamale į miltukus sumaltų ir užplikytų morkų. O šeštadienį gal sumanysiu išgerti saulėgrąžų sėklų gėrimo. Tam reikia jas pamirkyti, bet nesudaiginti, sutrinti ir užplikyti. Tai labai skanus ir stiprus gėrimas", - gyrė D.Kunčienė.

Beje, vandeniui gerinti D.Kunčienė naudoja šungitą, titnagą arba gintarą. Į vandenį ji taip pat mėgsta įmesti kelis žalius lapelius - dilgėlės, žliūgės, garšvos, beržo, klevo ar kt., ir taip pasigaminti žalią kokteilį. Papildomai įdeda dar kokį trintą vaisių ar daržovę. Žolinčių vadovė vertina ir karštus žolelių antpilus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"