TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Vienos lėlytės istorija

2009 04 18 0:00
Žaislų firmos savininkė Ruth Handler specialiai sukūrė lėlę ne pupytę, o subrendusią damą. Vakarų pasaulyje prasidėjus vartojimo epochai, Barbie tapo ne tik jos simboliu, bet ir varikliu.

Visų laikų ir tautų madingiausiai lėlei sukako penkiasdešimt. Barbara Millicent Roberts - toks visas Barbie vardas - gimė 1959 metų kovo 9-ąją.

Tą dieną lėlė pasirodė prekių vaikams parodoje Niujorke. Tačiau žaislų pardavėjai atsisakė ją imti.

Nuodėmės vaikas.

Jie būgštavo, kad gimdytojai nepirks vaikams lėlės, kurios moteriškos grožybės - tokios akivaizdžios. Tačiau Ruth Handler, žaislų firmos savininkė, specialiai sukūrė lėlę ne pupytę, o subrendusią damą. Moteris atkreipė dėmesį, kad jos duktė Barbara labai mėgsta karpyti iš kartono suaugusias lėles, jų puošnius drabužius, ir nusprendė tą plokščią žaisliuką padaryti tūrinį. Taip atsirado lėlė, turinti smėlio laikrodžio formos figūrą. R.Handler dukters garbei pavadino ją Barbie.

Tačiau tai oficiali Barbie "gimimo" versija. Iš tikrųjų viskas buvo kur kas įdomiau. Šeštojo dešimtmečio viduryje keliaudama po Europą R.Handler pamatė neįprastą vokišką lėlę vardu Lilly, kuri įkūnijo visas vyrų svajones apie moters grožį - laibas liemuo, aukšta krūtinė, ilgos kojos, valiūkiškas veidelis ir juokingi kirpčiukai. Pirkėjams dar buvo pasirinktinai siūlomi peniuarai, moteriški apatiniai ir šiek tiek drabužių. Kadangi sekso parduotuvių tada nebuvo, šiuo žaisliuku vyrams prekiavo tabako kioskų pardavėjai.

Prieš virsdama lėle Lilly buvo garsaus geltonojo laikraščio "Bild" karikatūrų ir komiksų herojė. Seksuali, nerūpestinga sekretorė "be stabdžių", amžinai ieškanti turtingų gyvenimo pakeleivių, tiesiog pakerėjo Vokietijos vyrus. Lilly pokštai tapdavo populiarūs kaip anekdotai: "Aš galiu apsieiti be turtingų vyrų, bet mano biudžetas negali." Kai ši herojė viena pirmųjų pasirodė dviejų dalių maudymosi kostiumėliu ir policininkas pasakė, jog tokie kostiumėliai draudžiami, ji žaibiškai atkirto: "O kokią dalį norite, kad nusivilkčiau?"

R.Handler iškart susidomėjo Lilly ir nusipirko jos patentą. Pasileidėlės sekretorės bruožus moteris šiek tiek sušvelnino: krūtinę sumažino, galvutę padarė vaikiškesnę, o žvilgsnį - ne tokį įžūlų. Tačiau ir tai nepadėjo. Vaikų žaislus gaminantys ir jais prekiaujantys suaugę verslininkai vis tiek laikė Lilly dukrelę pernelyg seksualia.

Pažangos variklis?

Barbie kūrėja buvo pasirengusi šalinti krūtinę. Bet nusprendė dar pasikonsultuoti su rinkodaros žinovu Ernestu Dichteriu - jis mokėsi Vienoje pas Sigmundą Freudą ir pirmas pradėjo naudoti psichoanalizę reklamos ir prekių populiarinimo tikslams. E.Dichteris išnagrinėjo problemą, pasikalbėjo su daugeliu mergaičių, mamų ir pateikė paradoksalias rekomendacijas: krūtinę padidinti, o mamas įtikinti, kad Barbie tarsi pratins jų dukteris prie gero skonio drabužių, kosmetikos bei apskritai... Ir tai suveikė. Motinos dar prisiminė sunkią vaikystę karo metais ir ėmė svajoti apie geresnį dukterų gyvenimą.

Pūvančiame Vakarų pasaulyje prasidėjo vartojimo epocha, o Barbie tapo ne tik jos simboliu, bet ir varikliu. Daugelis net neįsivaizduoja, kiek daug šiai lėlytei skolingi ir turi būti dėkingi madų pramonė, šou verslas ir kūno kultas visais jo aspektais - nuo kosmetikos iki plastinės chirurgijos bei fizinio tinkamumo. Barbie padėjo keisti moterų sąmonę.

Žaidimai lėlėmis - labai rimtas dalykas. Kai mergaitės maitina, vysto ir migdo lėles, jos tarsi lanko motinystės mokyklą. Su Barbie šitaip žaisti negalima. Ją reikia puošti, leisti į žmones, puoselėti ir pataikauti. Tai visiškai kitokia mokykla. Įsidėmėtina, kad Barbie taip ir netapo motina. Ji turėjo draugių, sesučių, kartą buvo pasirodęs ar tai brolis, ar gerbėjas Kenas. R.Handler pavadino tą lėlę sūnaus vardu, bet jos statusas pasirodė ne visai suprantamas. Kaip, beje, ir sūnaus likimas. Pavyzdingas vyras ir trijų vaikų tėvas 1994 metais mirė nuo AIDS. Tik tada paaiškėjo, kad jis buvo netradicinės seksualinės orientacijos.

Tiesiog kažkokia mistika

Barbie sunku įsivaizduoti penkiasdešimtmetę. Galbūt dalyvaujame paskutiniame šios lėlės jubiliejuje. Pastaraisiais metais jos padėtis susvyravo. Sunku tikėtis, kad po dabartinės krizės Barbie galėtų išgyventi antrą jaunystę. Gyvenimo permainos pareikalaus naujų lėlių.

Žinoma, jos jaunystę buvo galima palaikyti hormonais, kuriuos vartojo dešimtys milijonų moterų Vakaruose. Ši hormonų pakaitos terapija taip pat didžia dalimi sukurta Barbie. Juk ji įkūnijo amžinos jaunystės ir sėkmės kultą. Tačiau žiauri krizė tą sritį ištiko gerokai anksčiau negu ekonomiką. Pasirodo, hormonai smarkiai padidino krūties vėžio riziką. Tūkstančiai moterų, gėrusių "jaunystės tabletes", gulė po chirurgo peiliu.

Stebėtinas sutapimas, kad 1970-aisiais tokia pat operacija atlikta ir Barbie kūrėjai. Mes nežinome, ar ji buvo susijusi su hormoninėmis tabletėmis, ar su kuo nors kitu. Linkusieji į mistiką susietų tai su manipuliacijomis, kurias padarė R.Handler, keisdama Lilly ir Barbie krūtinę. Žmonės turi pagrindo taip manyti: lėlės dažnai naudojamos magiškoms manipuliacijoms, o žaidimus jomis krikščionybė ilgai smerkė kaip ir tikrąją magiją.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"