TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PRIE KAVOS

Žmonės kaip paukščiai sklando padangėje

2006 05 13 0:00
Iš tokio aukščio pilotui atsiveria panorama 30-50 km spinduliu.
Tomo Dzindzalėto nuotraukos

Skraidymas parasparniais pasaulyje atrastas ištobulinus parašiutus.

Pirmieji sklandantys parašiutai sukurti 1950 metais, o septintąjį dešimtmetį sportininkai parašiutininkai pradėjo skraidyti pirmaisiais parasparniais. Mūsų šalyje parasparnių sportas atsirado kiek daugiau nei prieš dešimtmetį. "Lietuvos skraidyklių ir parasparnių sporto federacijoje yra 15 klubų, kurie turi po keletą arba kelias dešimtis narių. Tačiau skraidyti galima ir nebūnant klubo nariu", - teigė inžinierius mechanikas Gintaras Sideravičius, licencijuotu parasparnio pilotu tapęs prieš trejus metus. Pasak jo, vilniečiai mėgsta skraidyti Netonyse prie Neries, Kernavėje, rengia išvykas į kalnus - Slovakijos Tatrus, Prancūzijos, Vokietijos, Austrijos, Italijos Alpes. Parasparnių varžybose dėl miestų prizų ir šalies čempionatuose dalyvauja kelios dešimtys pilotų.

"Prieš porą metų per mano bernvakarį draugai surengė šuolį su parašiutu. Patiko! Nuo tada ieškojau, kaip būtų galima skrydį pratęsti. Internete susiradau skraidymo mokyklą. Jau turiu piloto licenciją, nusipirkau viską, ko reikia skraidant", - pasakojo staklėmis prekiaujantis inžinierius Evaldas Vaitelis.

Studijų metais buvęs parašiutininku ir sklandytoju architektas Arūnas Edvardas Paslaitis yra vienas vyriausių Vilniuje veikiančios skraidymo parasparniais mokyklos "Arcus" mokinių. Pasak jo, parasparnis yra patogus dalykas, su visa įranga jis sveria apie 15 kilogramų. "Nusileidęs sparną suvynioji, įsidedi į kuprinę ir gali autobusu grįžti namo", - savo naują aistrą apibūdino architektas. Tačiau kai pilotas leidžiasi į skrydį pasirinktu maršrutu, patogiau, jeigu maršruto gale kas nors jo laukia. "Skraidyti įdomu, bet dar įdomiau, jeigu nusileidęs turi su kuo pasidalyti įspūdžiais, aptarti skrydžio situacijas", - sakė vienas gabiausių pilotų Tomas Dzindzalėta. 2005 metais Tomas parasparnių varžybose laimėjo pagrindinius prizus - Panevėžio ir Vilniaus miestų taures.

Ir Tomas, ir Evaldas skraidyti mokėsi toje pačioje "Arcus" mokykloje. Ją 2000 metais įkūrė instruktorius Jevgenijus Blocha, pilotų ir mokinių vadinamas Ženia. Tai bene vienintelė Lietuvoje licenciją turinti skraidymo parasparniu mokykla, veikianti visus metus.

"Skraidymas parasparniu, kaip ir visa aviacija, yra ekstremalus sportas, todėl reikalingi įgūdžiai, žinios, drausmė. Nemėgstu drąsių žmonių, nes jie priklauso rizikos grupei. Jeigu žmogus žino savo galimybių ribas, išmano atmosferos reiškinius, jis gali skraidyti saugiai", - aiškino instruktorius Ženia. 2000-aisiais jis turėjo 11 mokinių, o 2005 metais - jau 40.

Norintieji skraidyti privalo mokytis teorijos, atlikti tam tikrą skaičių mokomųjų skrydžių, o tada jiems išduodama piloto licencija. Jie turi išstudijuoti parasparnio ir pakabinamos sistemos konstrukciją, oro teisę, meteorologiją, saugaus skrydžio taisykles.

Žinovai teigia, kad patyrusio, licenciją turinčio instruktoriaus patarimų, skirtų konkrečiam mokiniui, niekas negali atstoti. Pasikinkyti vėją nėra paprasta. Staigūs jo gūsiai, turbulencija, dideli debesys - visa tai labai pavojinga. Patirtis padeda pilotui išsiugdyti pojūčius, kurie leidžia be prietaisų ore orientuotis neklystant.

Parasparnis be variklio pakyla į 1,4- 3,2 kilometro aukštį. Skrenda 20-60 km/h greičiu, o greitis priklauso nuo vėjo stiprumo. Pilotas net Lietuvos lygumose patiria tokių pat pojūčių kaip kalnuose - aukštai oras išretėjęs, trūksta deguonies, šalta. Todėl kartu su sparnu ir kita būtina įranga reikia dar įsigyti specialų pašiltintą kombinezoną, nuo sumušimų ar išnirimų saugančius batus. Sparnas ir visa amunicija kainuoja beveik tiek, kiek viena turistinė kelionė į Kiniją arba Pietų Afriką.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PRIE KAVOS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"